Méně výkonný model konzole nedává smysl, říká Sony

Game Pass je podle Jima Ryana neudržitelný. Zásoby konzolí budou obnoveny během dní

Zdroj: Sony
20. 9. 2020

Nyní, když jsou na stole karty obou předních výrobců konzolí, přichází období vzájemného vymezování vůči postupům konkurence. Ačkoliv mezi Sony a Microsoftem nepanuje bůhvíjaká řevnivost a namísto slovních přestřelek věnují zodpovědní lidé v obou společnostech úsilí k vysvětlení vlastních přístupů k nové generaci, na přímé narážky přeci jen dochází. Naposledy k nim přikročil CEO Sony Interactive Entertainment Jim Ryan v rozhovorech pro magazíny AV.Watch a Games Industry. Vysvětloval, proč nevstupuje PlayStation 5 na trh ve dvou výkonnostně rozdílných verzích, jako tomu je v případě Xboxu, jak se speciální nabídka 18 her pro předplatitele PlayStation Plus liší od Game Passu a jak to bude s dodávkou dalších konzolí po bleskurychlém vyprodání PS5 v předprodejích.

Vzhledem k tomu, že jsme cenu Xboxu Series S a X znali před tím, než s očekávanou informací vyrukovala Sony, rozběhly se na všechny strany nejrůznější spekulace. A ačkoliv se názorově rozcházely – jedni počítali s tím, že Sony určitě zareaguje na konkurenci, zatímco druzí očekávali klidně i o sto dolarů vyšší cenovku – v Sony, zdá se, měli jasno mnohem dřív. Jak jsme vás už informovali v průběhu minulého týdne, podle Jima Ryana a jeho rozhovoru pro The Washington Post byla cena zařízení stanovena už začátkem roku, byť panovaly obavy, jak se vyvine situace ve světě v návaznosti na pandemii koronaviru. „Od začátku jsme vedli s centrálou Sony diskuzi o cenové strategii. Počítali jsme však s 399 a 499 dolary, abychom oslovili co největší skupinu stávající hráčské základny a poskytli vývojářům co nejlepší prostředí pro svou práci,“ vysvětlil pak Ryan pro AV.Watch. Důvodem, proč se zveřejněním ceny Sony otálela tak dlouho, pak podle Ryana leží ve snaze získat co nejvíce možných informací ohledně zmiňované pandemické situaci a ujistit se, že je cenovka 399 dolarů – u nás 10 790 Kč – za revizi bez optické mechaniky nastavena správně.

Největší konzole v moderní historii

Ačkoliv už víme, jak bude konzole PlayStation 5 vypadat, rozhodně nepohrdneme skutečnými snímky. Ty přináší dokument tchajwanské komunikační komise, která zařízení vyfotila ze všech úhlů, včetně přiloženého měřítka. Sice stále zprostředkovaně, ale už blízko realitě tak můžeme posoudit, jak ony rozměry 39 x 26 x 10,4 centimetrů vypadají a nutno přiznat, že zejména při pohledu zespodu a shora vypadá PS5 jako solidní macek. Redaktoři The Verge pak uvádí, že se skutečně jedná o největší konzoli novodobé historie. Hravě přesahující rozměry původní revize Xboxu One a pochopitelně i PlayStationu 3.

„Je velmi důležité, že digitální edice je úplně stejná verze PlayStationu 5. Má identické funkce, stejnou architekturu, stejný výkon. Jediný rozdíl je v absenci mechaniky,“ vysvětlil pak Ryan dále a dostal se tím ke komentáři na konto filosofie Microsoftu, který vedle Series X uvede na trh také méně výkonnou verzi Series S za 7999 Kč. „První věc, kterou bych chtěl říct, že respektujeme úsudek a vizi naší konkurence. Ostatně, cena je jedním z nejdůležitějších faktorů. Jsme si však stoprocentně jistí naší strategií a jejími dopady,“ říká šéf PlayStationu. První věc, na kterou naráží, vychází podle jeho slov z historie, resp. nepříliš uspokojivých výsledků konzolí, jejichž výrobci snižovali výkon, aby se vešli do požadované cenovky.

Historie však takových případů mnoho nezná a když už při procházení seznamů dosud uvedených konzolí narazíte na výrazně levnější a hardwarově méně výkonný kousek, šlo naopak většinou o úspěch. Za všechny můžeme samozřejmě uvést fenomenálně úspěšné Nintendo Wii, které se na trhu objevilo rok po Xboxu 360 a ve stejné době jako PlayStation 3, s aktuální situací ale nelze tento příklad použít. „Díky našemu výzkumu víme, že si lidé kupují herní konzoli, aby ji mohli používat 4, 5, 6, nebo dokonce 7 let. A chtěli jsme jim dát jistotu, že aktuální produkt bude mít v budoucnosti hodnotu. Nechceme nabízet nic, co bude už za pár let nepoužitelné,“ říká nyní už trochu jasněji Ryan. A pro vysvětlení ještě doplňuje, že hlavním smyslem existence digitální edice PlayStationu 5 je právě reakce na to, co podle Sony za dva tři roky přijde. Digitalizace je fenomén, kterého si jistě všímáte i vy sami a podle Sony už zahrnuje fyzický prodej her pouze třetinu z celkového objemu.

Bez ohledu na to, že podle Ryana ne všichni z více než 100 milionů hráčů na PS4 tituly jako God of War, Uncharted 4, Days Gone, Batman Arkham Knight nebo The Last Guardian vyzkoušeli, hlavním důvodem k vytvoření kolekce je snaha oslovit úplně nové hráče.

Další důležitou věcí, která se probírala po PlayStation 5 Showcase, byla nabídka her v rámci balíčku PlayStation Plus Collection. Mezi osmnácti tituly, které dostanou předplatitelé PS Plus jsou totiž ty nejvýraznější hry končící generace a mohlo se zdát, že Sony chce začít konkurovat Microsoftu i na poli služby připomínající Game Pass. Tak to ale není a Ryan opět rozklíčoval, proč něco takového hráčům nabízí. Bez ohledu na to, že podle Ryana ne všichni z více než 100 milionů hráčů na PS4 tituly jako God of War, Uncharted 4, Days Gone, Batman Arkham Knight nebo The Last Guardian vyzkoušeli, hlavním důvodem k vytvoření kolekce je snaha oslovit úplně nové hráče. „Ti, kdo se budou o kolekci zajímat nejvíc, jsou lidé, kteří si nikdy nekoupili PS4 a chystají až nákup PS5. To znamená, že v nabídce leží dostatečná hodnota pro stávající předplatitele PS Plus a stejně tak jde o velmi výrazný nástroj, jak přilákat nové zákazníky,“ říká Jim Ryan. Na konto podobnosti s Game Passem pak pro Games Industry řekl, že takovou službu nevidí jako udržitelnou. O službě prý interně několikrát diskutovali, ale došli k závěru, že kolekce her za předplatné není něco, co by definovalo herní platformu. „Touto cestou se nevydáme a neplánujeme zpřístupňovat nové hry formou předplatného. Vyvinout je stojí miliony dolarů, někdy i přes 100 milionů, a tím pádem to není udržitelné,“ dodává šéf SIE.

Posledním a v tuto chvíli zřejmě nejožehavějším tématem, je množství konzolí dostupných na listopadový launch. Jak jste si už sami určitě všimli, i české obchody hlásily po několika hodinách od spuštění předobjednávek vyprodáno a další kusy slibují až na únor 2021. Situace ve světě je navíc zcela identická, hráči vyjadřují své obavy a Sony se z druhé strany nachází pod obrovským tlakem, na jehož konci může být značná finanční ztráta kvůli neodbavení třeba i mírně impulzivních objednávek. Sony nicméně na sociálních sítích ujišťuje, že už za pár dní uvolní k předobjednávkám další kusy a obchodníci budou už v příštím týdnu informovat o důležitých změnách. „Buďme upřímní: předobjednávky PS5 mohly proběhnout hladčeji. Za to se vám opravdu omlouváme. Další PS5 budou dostupné do konce roku,“ zní vyjádření Sony.

Patent představuje možnou podobu rozhraní

Jednou z věcí, nad kterou se v souvislosti s PS5 stále vznáší spoustu otazníků, je uživatelské rozhraní. Sony zatím neposkytla ani screenshot, určitý náznak ale nakonec přichází z patentu, kterého si jako první všimla komunita na diskuzním portálu Resetera. Týká se hlavního menu a zpracování jednotlivých položek, zahrnující statistiky z dané hry, možnost jejich sdílení, pravděpodobně i dříve spekulované spouštění konkrétních částí hry přímo z menu konzole, případně herní tipy nebo vyhledávání. Pro představu je vše demonstrováno na hře Horizon od Guerrilla Games.

Zajímavé také je, že čísla z prodejů konzole ve Spojených státech poukazují na to, že mnohem větší zájem je o dražší verzi PS5 s mechanikou, a to přibližně v poměru 80 ku 20. Řetězec Best Buy v Kanadě pak uvedl, že během minulé středy bylo předobjednáno 19 tisíc kusů standardní edice a pouhé 3 tisíce digitální, tedy přibližně 14 procent z celého objemu. Ve skutečnosti to ale nemusí odrážet skutečný zájem zákazníků, nýbrž dostupné množství digitálních edic a hlavně zájmu Sony a obchodníků tyto verze konzole prodávat. Ačkoliv můžeme i vzhledem k nárůstu ceny her pro PS5 usuzovat, že Sony nakonec z majitelů digitální edice dostane 100dolarový rozdíl zpět, začátek cyklu bude řízen právě prodeji hardwaru a možná i proto Sony nedodala tak velké množství levnějších kusů. Pro obchodníky se pak zcela digitální konzole rovná malé katastrofě a jistě si i vy sami umíte představit důvody, proč by ji rádi vůbec nenabízeli. Z prodejců fyzických kopií se postupem času stávají v celém řetězci stále postradatelnější entity a tohle by konec kamenných prodejen, ale lépe řečeno jejich nutnou transformaci pouze urychlilo.

Nahlásit chybu v článku

16

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Další informace Rozumím