Jediný člověk review bombou zničil hodnocení náhodné hry

Jediný muž review bombou zničil hodnocení náhodné hry

Rozlícený despota ukazuje, jak snadné je znehodnotit nezabezpečený rating Metacriticu

21. 2. 2020

Hru Kunai nejspíš neznáte. Jedná se o menší nezávislou metroidvanii, která vyšla začátkem února. Na Steamu se však těší kladnému hodnocení a velmi pěkné známky si odnáší i z recenzí. Její autoři ale měli záhy poznat, jak snadné je stát se obětí review bombingu, tedy takzvaného fenoménu negativních recenzí, jejichž smyslem je výrazně poškodit průměrné uživatelské skóre hry. Často navíc z důvodů, které nejsou racionální, jako v tomto případě. Malé nezávislé studio TurtleBlaze se o svůj příběh podělilo v blogu na webu Gamasutra.

Kunai je k dispozici na PC a Switchi. PC verze má v tuto chvíli průměrné hodnocení od kritiků 83 procent. Uživatelské skóre na Metacriticu v době psaní tohoto textu ukazuje hodnotu 7,4, ale před pár dny kleslo z 8,1 až na hodnotu 1,2. Autoři se pochopitelně začali pídit po tom, co se děje. Proč a jak jejich hodnocení tak náhle utrpělo? Důvodem byla review bomba. Ale naprosto náhodná a nikterak sofistikovaná. Útok jediného člověka namísto nějaké koordinované skupiny nespokojených zákazníků dokazuje, jak snadné je zmanipulovat uživatelské hodnocení v neprospěch vývojářů a zcela bezdůvodně. Ti se stali cílem a obětí bomby, aniž by se něčeho dopustili.

Nepotřeboval k tomu nic zvláštního. Žádný speciální nástroj, schopnosti ani lidi. Potřeboval jen čas.

Stejný člověk nejprve zaútočil na akci Insurgency: Sandstorm, pak si vyšlápl na Kunai a se svou strategií se pochlubil na Redditu. Chtěl tak snad dokázat, jak snadné je na Metacriticu hodnocení znehodnotit, i když zvolil velmi nešťastnou cestu? Nikoli, chtěl si jen vylít zlost za zcela nesouvisející banalitu, kdy ho rozčílila absence oblíbené postavy v seriálu Pokémon na Netflixu. Jenže na to si vyhlédl snadnější oběť než třeba hru z této série, aby nikdo jeho úsilí nepřehlédl.

Nepotřeboval k tomu nic zvláštního. Žádný speciální nástroj, schopnosti ani lidi. Potřeboval jen čas. S pomocí dočasných mailových adres si útočník vytvořil přibližně 200 různých účtů na Metacriticu a s každým z nich napálil hře 0. Nemusel ani nic psát, stačilo jen zvolit číslo. Což by možná nezahýbalo s těmi nejpopulárnějšími hrami, které hodnotí nejvíc hráčů, ale na zničení skóre u menší hry to bohatě stačí.

Důvodem, proč tahle primitivní taktika funguje, je skutečnost, že Metacritic žádným další způsobem neověřuje a nehlídá své uživatele. Nehledí třeba na IP adresu ani nic podobného. Možná si říkáte, že jde jen o nevybíravý způsob, jak upozornit na závažnější problém. Jakkoli motivovaný naprosto nepochopitelným výbuchem hněvu, který s dotčenými hrami nijak nesouvisí. Jenže většina hráčů tomuhle vysvětlení moc nevěří a především je třeba myslet na to, že “experiment” v tomto případě někoho skutečně poškozuje a ten se stává jeho nechtěnou obětí.

Co by s tím ale šlo udělat? Pár nápadů by se našlo a vycházejí z omezení, překáže a podmínek, které zatím Metacritic neklade. Na rozdíl od Steamu platforma nijak neověřuje, zda jste hru vůbec hráli. Metacritic toleruje adresy, které zjevně pocházejí s různých dočasných služeb a podobných podezřelých domén. Nehlídá ani skutečnost, že přijde víc recenzí ze stejné IP adresy nebo v absurdně krátkém čase. Nebere ohled na skutečnost, jak dlouho účet existuje ani jakou má historii. To vše jen ukazuje na to, jak diskutabilní je spoléhat se toto číslo, které nemusí být nakonec zdaleka tak důvěryhodné, jak hráči věří.

Je to o to větší paradox, že tahle kosa padne na menší nezávislý titul, který se těší dobrému přijetí od hráčů i kritiků.

Kunai si útočník vybral náhodou, neměl k tomu žádný zvláštní důvod. I tím se tato review bomba liší od ostatních podobných akcí. Autoři pochopitelně kontaktovali Metacritic, aby je o případu informovali a zároveň upozornili na bezpečnostní díru v systému uživatelských recenzí. Doufají podle svých slov, že se tak povede dalším podobným akcím v budoucnu předejít. Je to ale podle nich i signál hráčům, že současné uživatelské hodnocení není úplně nezpochybnitelné a spolehlivé.

Je to o to větší paradox, že tahle kosa padne na menší nezávislý titul, který se těší dobrému přijetí od hráčů i kritiků. Závěrem tak autoři vyzývají potenciální zákazníky, aby udělili hře na Metacriticu skutečnou známku, pokud si titul zahrají. Alespoň se teď autorům na oplátku dostane trochu té satisfakce a zvýšené pozornosti díky tomu, že se o hře v souvislosti s útokem píše, a snad si jí tak všimnou další lidé.

Na celém problému je současně snadné dobře demonstrovat, proč se Steam rozhodl proti tomuto fenoménu loni zasáhnout a začít review bomby řešit systematicky.

10