Zatímco Microsoft ještě před uvedením nového Xboxu mluvil o plánované podpoře dosluhujících systémů svými hrami po několik nadcházejících let, v případě Sony se zdálo, že přístup bude více přímočarý a s vidinou co nejrychlejšího odemknutí potenciálu PlayStationu 5 skrze exkluzivní tituly. V novém rozhovoru pro magazín AV Watch však ředitel oddělení plánování Hideaki Nišino tento předpoklad narušil a potvrdil, že stejně jako je pro japonskou společnost důležitá zpětná kompatibilita, je nutné zaručit i kompatibilitu dopřednou, tedy nabídnout hráčům nové tituly z PS5, které však budou hratelné i na PS4. Doba postupného přechodu má pak podle Nišina trvat přibližně tři roky, po které budou takto přístupné tituly hrát důležitou roli.
Nebyl by to PlayStation, kdybychom nepřipravili systém, který mohou vývojáři používat několik následujících let, potenciál se teprve v budoucnu projeví, říká Sony.
„Ve skutečnosti není tak jednoduché vyvíjet hry čistě pro PlayStation 5 hned od prvního dne. Momentálně je vývoj her pro PS4 stejně důležitý,“ říká Nišino. Zmiňuje také po několik generací se opakující praxi, kdy si na nový systém vývojáři postupně zvykají a plného potenciálu hardwaru jsou schopní využít až několik let po uvedení konzole na trh. „Nebyl by to PlayStation, kdybychom nepřipravili systém, který mohou vývojáři používat několik následujících let, potenciál se teprve v budoucnu projeví,“ vysvětluje Hideaki Nišino. Vrací se tím proto k tomu, co má Sony k dispozici dnes – tedy přes 110 milionů majitelů PS4, s nimiž je nutné stále pečlivě pracovat a zaručit, že jejich přechod na novou generaci bude plynulý a bez překážek.
„Ve smyslu kompatibility je samozřejmě důležité, přesouvat tituly z PS4 na PS5, ale trval jsem na tom, aby se kladl důraz i na kompatibilitu opačnou,“ říká v překladu japonského rozhovoru Nišino. Dostává se tím také k výše vymezenému časovému období, které by mělo trvat přibližně 3 roky, neznamená to ale, že Sony maže svůj závazek ohledně exkluzivních titulů pro PlayStation 5. Sony má za to, že do roku 2023-2024 budou hry pro PS5 důležité a zajímavé zejména pro vydavatele třetích stran, s nimiž Nišino podle svých slov pravidelně jedná a snaží se jim vyjít vstříc. Právě i skrze možnosti, jak by si mohli majitelé PS4, kteří si plánují pořídit novou konzoli až výhledově, mohli starší tituly pohodlně zopakovat na novém systému později. A do určité míry se takové kroky snaží podniknout i sama Sony, skrze již oznámené cross-generační tituly jako Marvel’s Spider-Man Miles Morales, Sackboy: A Big Adventure či Horizon Forbidden West, které budou dostupné i na PS4.
Nishino on PSVR compatibility on PlayStation 5
„I believe that […] the PS5 will improve the experience“
„I would like to expect the PS5 to have a VR experience that is appropriate for the PS5. I can’t comment any further, but I’m looking forward to it (laughs)“ pic.twitter.com/eZC2ADFCP2
— Nibel (@Nibellion) November 10, 2020
Ve smyslu kompatibility a postupného přechodu na novou generaci jsou nicméně důležité i zmínky o PlayStation VR na PS5, o němž Nišino ve zmiňovaném rozhovoru také promluvil. Na konto virtuální reality v podání Sony toho bylo v uplynulých dnech řečeno hodně, zejména stran omezení podpory výhradně na tituly z PS4. Hideaki Nišino ale věří, že už jen samotné spouštění starších VR titulů na PS5 vylepší celkový zážitek, bez ohledu na nutnost použít periferii z roku 2016. Zároveň ale dodal, že se PlayStation 5 v budoucnu dočká adekvátního řešení pro virtuální reality, čímž pouze potvrdil všeobecný předpoklad a předchozí náznaky Jima Ryana, že za několik let druhá generace PSVR skutečně dorazí. Žádné bližší detaily ale Nišino neposkytl, což je vzhledem k chystání uvedení nové konzole pochopitelné.
Další záležitosti z citovaného rozhovoru jsme probírali v dopolední zprávě – týkaly se zejména možné budoucí podpory rozlišení 1440p a vylepšení starších titulů od Sony na PS5.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Navic, co SONY zjistilo, jak obrovskej prinos pro snizeni loading casu je Oodle, tak vidi ze to pujde i bez ultrarychleho SSD. Viz Ghost of Tsushima.
Nelíbí se mi vyčůranost Sony celý rok. Pořád čekají s čím přijde MS, aby pak otočili. A to čekání až MS odhalí cenu konzole už bylo trapný. Hold sebevědomí lídr trhu.
A to říkám jako člověk, který podporu starších konzolí vítá. Ne každý si prostě může koupit novou konzoli. Buť na to jednoduše nemá peníze, nebo chce počkat a nebo na něj nezbyla. A podpora je tak dobrá pro hráče. Je to prohráčské rozhodnutí se kterým přišel MS a Sony ho podkopávala co to šlo.
Ano cross gen hry možná nevyužijí plného potencionálu, ale podle mě si s tím vývojáři poradí.
O délce podpory podle mě rozhodnou prodeje nových konzolí, čím dříve se masověji rozšíří, tím dříve budou hry vycházet už jen na next gen.