Hráči se loni věnovali spíše starším hrám

Hráči se loni věnovali spíše starším hrám

Fortnite je na špici na všech platformách. Z nových her se dařilo hlavně zavedeným sériím

Zdroj: Epic

Analytická společnost Newzoo zveřejnila další ze svých obsáhlých průzkumů videoherního trhu a hraní na PC a konzolích celkově za rok 2023. Zpráva PC and Console Gaming Report 2023 se zabývá hranými tituly, časem strávených hraním i výdaji samotných hráčů, ale rovněž analýzou prodejů a zisků a dalších čísel v herním průmyslu. Z těch například vyplývá, že ačkoli trh PC a konzolových her celkově vzrostl, těží z toho jen malý počet vydavatelů a vývojářů, přičemž se stává stále obtížnějším nalézt a oslovit nové herní publikum. Kromě toho hráči v uplynulém roce strávili více času ve hrách starších šest a více let než v těch loni vydaných. Dále se věnují již zavedeným sériím nebo live service titulům, případně dlouhodobým bezplatným hitům, kvůli čemuž bude dle závěrů Newzoo do budoucna náročné rozšiřovat hráčskou základnu kolem jednotlivých her.

Výdaje spotřebitelů za hry pro PC i konzole vzrostly za rok 2023 o o 2,6 %, přičemž celkem dosáhly hodnoty 93,5 miliardy dolarů, jak ze zprávy shrnul například GamesIndustry.biz. Co se týče čistě konzolových her ve fyzických i digitálních kopiích, meziročně došlo k nárůstu o 1,7 % na 53,1 miliardy dolarů. Hry pro PC opět ve fyzické i digitální podobě si meziročně připsaly nárůst o 4 % na 40,4 miliardy dolarů. Konzolové hry tak za loňský rok měly na trhu podíl 57 % a PC hry zbývajících 43 %. Většina příjmů, konkrétně 90 %, z nových titulů, jež byly vydány v roce 2023, pochází ze 43 her. Dařilo se i loňským placeným live service titulům, přičemž 17 z nich představovalo 59 % výdajů spotřebitelů, které byly věnovány novým hrám.

Zdroj: Newzoo

Mezi deseti nejlepšími a nejhranějšími hrami napříč všemi platformami – tedy PC, PlayStation, Xbox a Switch – se v žebříčku dle MAU (měsíčně aktivní uživatelé) opakovaně objevují starší a osvědčené tituly. Na všech platformách vede Fortnite, na PC druhé a třetí místo zaujímají Roblox a Minecraft. Na PlayStationu to jsou GTA V a sdíleně Call of Duty: Modern Warfare II, III a Warzone, u Xboxu je tomu naopak. Druhé a třetí místo na Switchi náleží The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom a Super Mario Bros. Wonder. Vynecháme-li Nintendo Switch, jedinou loňskou a tedy zároveň loňskou hrou v těchto žebříčkách je Starfield, který u Xboxu skončil na osmém místě. Dále se zde opakovaně objevují Fall Guys, Rocket League nebo Apex Legends, u PC se i nadále drží League of Legends či Counter-Strike: Global Offensive a Counter-Strike 2, jak si lze povšimnout v přiložené tabulce.

Na 80 % veškeré hrací doby v roce 2023 se podílelo 66 her, přičemž právě 60 % z nich tvoří ony starší tituly včetně těch zmíněných výše. Stálice Fortnite, Roblox, League of Legends, Minecraft a GTA V dokonce představují 27 % celkové loňské herní doby. Když se naopak podíváme na nové tituly, hry vydané nejpozději před dvěma roky zaznamenaly 23 % celkového času stráveného ve hře. Ve skutečnosti však byla více než polovina strávena v pravidelných pokračováních, například u sportovních sérií. Pouze o 8 % ze zasloužily nové „nepravidelné hry“ jako Diablo IV a Baldur’s Gate III. Celkově se tak zdá, že tvořit a vyvíjet něco jiného než pokračování zavedené série bude stále náročnější.

Nahlásit chybu v článku

2

Napsat komentář

Další články
Nahoru