Herní řetězec GameStop je ve ztrátě 673 milionů dolarů

Herní řetězec GameStop je ve ztrátě 673 milionů dolarů

Poptávka po krabičkách a bazarových hrách klesá, blíží se jejich definitivní zánik?

4. 4. 2019

Americký GameStop, jeden z největších řetězců s videohrami na světě, vykázal za uplynulý rok 2018 největší ztrátu ve své historii. Číslo v průběhu celého roku znepokojivě narůstalo a zastavilo se až na hranici 673 milionů dolarů, což je jen těžce uvěřitelná částka, vezmeme-li v úvahu, že rok 2017 skončil ziskem necelých 35 milionů dolarů. V této souvislosti klesá i cena akcií, která je momentálně pod hranicí 10 dolarů a i v tomto případě se blíží k historickému minimu. Pro GameStop jde o doslova hororový scénář, vzhledem k tomu, že už poměrně dlouho hledají někoho, kdo by byl ochotný společnost koupit a postavit ji zpět na nohy, jenže poslední informace z ledna letošního roku byla negativní, a to se ještě cena akcií pohybovala kolem 15 dolarů. Alarmující je pak celá situace i pro hráče, kteří lpí na fyzických kopích, ať už pro ten pocit, že vlastní něco skutečného anebo se zájmem je sbírat – právě krabičky se totiž každoročně prodávají méně a méně.

Co se týče konkrétních výsledků, GameStop uvádí, že prodeji hardwaru se dařilo přibližně tak, jako tomu bylo v roce 2017, celkový prodej softwaru ale každoročně klesá o 4 procenta. Společnost navíc očekává, že v následujícím fiskálním roce klesne prodej dramatičtěji – pravděpodobně o 5-10 procent – a to zejména kvůli nástupu streamovacích služeb a snaze herních společností, stáhnout digitální prodej pod svá křídla. V tomto směru vyvíjí aktivitu například Electronic Arts a nedávno tak učinila i Sony, když oznámila, že kamenným obchodům již nebude nabízet možnost, prodávat zákazníkům digitální kopie svých her.

Xzone se digitálních her nebojí, JRC vykazuje zisk

Situace v ČR začíná odpovídat celosvětovým trendům a rozmach digitálního trhu s hrami může zásadně ovlivnit fungování i největších řetězců, jakými jsou JRC a Xzone. V případě JRC se za loňský fiskální rok bavíme o tržbách ve výši 538 milionů korun, které překonaly číslo z předchozího finančního období, nárůst ale podle JRC přišel díky digitálním produktům, oblečení, figurkám a údajně i konzolovým hrám, které si dle JRC hráči raději kupují než stahují. Co se týče řetězce Xzone, který nedávno oslavil 18 let působení na českém trhu, tržby pro letošní rok by měly podle magazínu Czech Crunch atakovat 140 milionů korun, a dle vlastníka Xzone Martina Schovance se prý jeho společnost digitálního trhu neobává: „Herní byznys je extrémně dynamický a velmi těžko se popisuje, jak hodně se za posledních 18 let změnil […] Netuším, jak hodně otřese v budoucnu trhem digitální distribuce, ale my s tím počítám a vlastně se na to i těšíme, protože to může znamenat nové příležitosti,“ říká Schovanec.

Dalším obrovským problémem pro GameStop je i dramatický pokles tržeb z prodeje bazarových her, na kterých je řetězec z velké části závislý a vzhledem k současným trendům se dá očekávat, že u loňského 12procentního propadu situace neskončí. „Sledujeme pokles prodejů bazarových her, který souvisí jednak s celkovým poklesem prodejů nových her ve fyzické podobě a jednak s nárůstem poptávky po digitálních verzích,“ řekl finanční ředitel Robert Lloyd GameStopu během rozpravy s investory nad finančními výsledky. Podtrhl tím ostatně i skutečnost, že herní vydavatelé už jen z obchodní povahy svého fungování nikdy nechtěli podporovat prodej použitých her a růst digitálního trhu jim umožňuje tuhle možnost pohodlně smést ze stolu jednou pro vždy. Ačkoliv se tu a tam rozhoří debaty nad digitálními bazary, tlak již není příliš velký a slevové akce fungují pro digitální obchody a vydavatele lépe.

Cestou pro GameStop, ale i české obchody JRC nebo Xzone, může být do budoucna prodej sběratelských předmětů, v tomto segmentu vykazuje americký řetězec nárůst 11 procent i díky akvizici značky ThinkGeek, případně prodej neherního digitálního zboží. Podle Lloyda je populární například prémiová měna pro nákup skinů a dalších vylepšení ve Fortnite, ale spadá sem i kredit do peněženek v digitálních obchodech, případně kódy pro předplatné služeb jako PlayStation Plus nebo Xbox Live Gold. Jde o artikl, jehož prodeji nebrání ani Sony a vzhledem k tomu, že plastovou kartičku lze někomu pohodlně věnovat coby dárek, jejich popularita neupadá.

Nahlásit chybu v článku

6

Napsat komentář

Další články
Nahoru