G2A přiznává, že prodávalo kradené klíče českého Factoria

Vývojáři z Wube obdrží náhradu ve výši 1 milionu korun. Přeprodejce stále hájí neobhajitelné

Zdroj: G2A
21. 5. 2020
Název hry: Factorio Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , Žánr:

Od poslední velké kauzy kolem obchodu s herními klíči G2A uběhl už téměř rok. Roznětkou incidentu, který přešel od slovní rozmíšky na sociálních sítích až k peticím, auditům a slibům o finanční kompenzaci, bylo vyjádření majitele vydavatelské společnosti No More Robots. Mike Rose začátkem loňského července řekl, že spíš než kupovat klíče přes G2A a podporovat tím šedý trh, z nějž neplynou vývojářům ani vydavatelům žádné peníze, je lepší hry krást. Klíče přeprodávané na podobných portálech totiž mohou pocházet z odcizených sad, ať už přímo nebo nákupem ukradenými platebními kartami, případně je lze získat z nejrůznějších balíčků a slevových akcí, které však další samostatný prodej zakazují.

Na konto výše uvedeného vyjádření se proto rozpoutala bouřlivá diskuze, ke které se připojili další vývojáři i vydavatelé a posléze i zástupci G2A. S tvrzením, že sami nic neprodávají, ale pouze nabízí prostor k legálnímu obchodování mezi hráči, pak nabídli finanční kompenzaci ve výši desetinásobku ušlého zisku všem vývojářům a vydavatelům, kteří prokáží, že klíče prodané skrze G2A byly ukradené. Jediní, kdo na nabídku zareagovali, byli autoři Factoria z českého studia Wube Software a po necelém roce se konečně dostali k výsledku. Tím je potvrzení, že se skrze G2A skutečně prodalo bezmála 200 klíčů, které prodejci nezískali legální cestou a z toho důvodu náleží českým vývojářům finanční náhrada necelého jednoho milionu korun, konkrétně 39 600 dolarů.

Data a fakta plně potvrzují to, čím jsme si byli jistí. A to, že z více než 10 milionů transakcí za rok se skrze náš portál prodalo pouze 198 [nelegitimně získaných] klíčů. To tvoří nula celá nula nula nula něco procent. A to je přesně to, co jsme chtěli dokázat.

O výsledku auditu informuje G2A v několikrát aktualizovaném článku na oficiálních stránkách, který se kauzou od začátku zabývá. Obsah nejnovějšího příspěvku a komentáře povolaných lidí je ale fascinující ukázkou naprosté deziluze a snahy hájit něco, co obhájit nejde. „Poté, co odhalili prodej nelegitimních klíčů své strategie Factorio [prostřednictvím G2A], stalo se pražské studio Wube Software jediným vývojářem, který zareagoval na časově omezenou nabídku z července 2019. Wube a G2A se dohodli, že proběhne interní šetření, které následně potvrdilo, že 198 klíčů Wube Software bylo v našem obchodě prodáno mezi březnem 2016 a červnem téhož roku,“ přiznávají nejdříve provozovatelé portálu. Šéf G2A BArtosz Skwarczek ale následně ve svém vyjádření pro portál Games Industry uvádí, že se stalo přesně to, co očekával: „Data a fakta plně potvrzují to, čím jsme si byli jistí. A to, že z více než 10 milionů transakcí za rok se skrze náš portál prodalo pouze 198 [nelegitimně získaných] klíčů. To tvoří nula celá nula nula nula něco procent. A to je přesně to, co jsme chtěli dokázat.“ Někdo ovšem zapomněl Skwarzckovi vysvětlit, že porovnává neporovnatelné, vzhledem k tomu, že šetřením prošla pouze jedna jediná hra, navíc v období čtyř měsíců, a že výsledek tudíž nelze porovnávat se všemi transakcemi v průběhu roku.

Úplně jinak pak vypadají čísla, když dodáme, že vývojáři z Wube nechali prověřit celkem 321 nelegitimně distribuovaných klíčů z výše uvedeného období, protože pak mluvíme o tom, že se přes G2A prodala více než polovina z nich. Pokud by k podobným výsledkům došli i vývojáři či vydavatele jiných, neřku-li větších her, těžko říct, čím by se G2A obhajovalo tentokrát. Důležité je rovněž doplnit, že ono šetření neproběhlo za přítomnosti nezávislého auditora, jak G2A původně slibovali. PR manažer společnosti loni v červenci potvrdil, že osloví někoho z velké čtyřky auditorských firem – PricewaterhouseCoopers, Ernst & Young, KMPG nebo Deloitte – ani jednu se však podle aktuálních informací nepodařilo získat. „Nezávislý auditor pro nás byl důležitým faktorem, abychom uspokojili obě strany. Během konverzace s Wube jsme se ale rozhodli, že si budeme navzájem důvěřovat a audit jsme provedli interně,“ říká Skwarczek. Zároveň dodává, že dopředu nevěděli o podmínce auditorů, nesdělovat výsledky veřejně, což šlo proti původní slíbené myšlence. S tím nakonec souhlasí i PR manažer Wube Scott Klonan, který pro Games Industry stvrzuje, že obdrželi poměrně detailní zprávu: „Myslím, že nic nezfalšovali, zvlášť když jde o více než polovinu klíčů, které jsme jim poslali. S výsledkem jsme spokojení.“

Pokud by nabídka nebyla desetinásobek chargebacků a také možnost ustavit pro ostatní vývojáře určitý precedent, myslím, že bychom je nekontaktovali.

Pokud byste se ptali na to, jak došlo k vyčíslení finanční kompenzace, jde o násobek 198 nelegitimně prodaných kódů a ceny hry s přičteným poplatkem za tzv. chargeback, kterou Wube celkově odhaduje na 20 dolarů. Tím se dostáváme k číslu 3960 dolarů, které pak G2A ještě vynásobilo slíbeným desetinásobkem. Ten byl přitom podle Klonana důležitý a rozhodl o tom, proč Wube do sporu s G2A vůbec šlo: „Pokud by nabídka nebyla desetinásobek [námi zaplacených] chargebacků a také možnost ustavit pro ostatní vývojáře určitý precedent, myslím, že bychom je nekontaktovali. Čas, který to celé zabralo a celá ta administrativa by pravděpodobně za [méně než 10násobnou] finanční náhradu nestála.“

Pokud vás situace kolem autorů Factoria a prodeje nelegitimních kopií jejich hry zajímá více, doporučujeme zhlédnout vidcast z loňského léta, ve kterém jsme o tématu mluvili s autorem hry Michalem Kovaříkem. S žádostí o komentář a případné pozvání do vidcastu jsme ho oslovili i nyní.

Nahlásit chybu v článku

3

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru