ESRB i PEGI zavádějí štítek s varováním před lootboxy

Hráči se mohou předem dozvědět, že mikrotransakce generují i náhodné předměty

Zdroj: Polygon
14. 4. 2020

Formou dodatečného podtitulku na nálepce s ratignem se nově hráči napříč Spojenými státy i Evropou budou moci dozvědět před koupí hry, zda ten či onen titul obsahuje lootboxy, tedy balíčky s náhodně generovaným obsahem. Ty jsou delší dobu trnem v oku úřadů po celém světě a byly v uplynulých měsících i letech často citované jako nikterak regulovaná forma loterie či hazardních her. Připomenout v tomto kontextu lze například loňské články o průzkumu vlivu lootboxů iniciovaném švédskou vládou a o negativních závěrech Velké Británie. Téma je to ale stále aktuální a například letos by měla vejít v platnost nová pravidla trojice výrobců konzolí (Sony, Microsoft i Nintendo), podle kterých by měli vydavatelé začít uvádět pravděpodobnost vylosování daných předmětů.

Ratingová agentura Entertainment Software Rating Board, jinak moc dobře známá pod zkratkou ESRB, ale aktuální formou zpřísnění zmíněnou trojici výrobců předběhla a stejnou cestu volí i její evropská alternativa PEGI (Pan European Game Information). Dosud byli vydavatelé nucení opatřovat své tituly nálepkou varující před nákupy přímo ve hře, nově se ale v případě přítomnosti lootboxů pod štítkem s varováním o nákupech objeví i dodatek o tom, že touto formou lze získat i náhodně generované předměty. To bude samozřejmě platit i v případě, že se lootboxy či za reálnou měnu nakupovaný obsah fungující na podobném principu objeví i dodatečně. Náhled na novou podobu evropské verze štítků můžete vidět níže.

V první řadě jde zřejmě o ochranu spotřebitele a o varování určené jemu samotnému, na druhé straně jde ale také o formu vymezení mantinelů vydavatelům, kteří za pomocí této nálepky získají jasná pravidla toho, co si mohou na poli mikrotransakcí dovolit. Na samotné nákupy přímo ve hře přitom začaly obě agentury upozorňovat teprve v roce 2018 (ESRB v dubnu, PEGI v září). Současná evoluce tohoto štítku pak například dle příspěvku na blogu ESRB vyplývá z průzkumu mezi rodiči hrajících si dětí. Ti se mají údajně více na pozoru ve chvílích, kdy dítě nakupuje náhodné předměty. V tu chvíli prý dle dat, jež má ESRB k dispozici, existuje větší šance, že dítě špatně vyhodnotí situaci a začne utrácet více nežli v případě, kdy o obsahu nákupu ví dopředu. Zároveň prý ESRB reaguje na to, že po dubnu 2018 začaly do agentury přicházet požadavky na rozšíření varování právě na náhodně generované obsahy nákupů, čili lootboxy. Důvod, proč štítek explicitně nezmiňuje právě ony lootboxy je přitom prozaický – dle citovaného příspěvku se až dvě třetiny rodičů s tímto termínem nikdy nesetkaly a tento výraz zároveň nemusí obsáhnout vše potřebné.

Snaha je to chvályhodná, rýpalové by sice mohli poukázat na to, že ochrana například před zbytečným utrácením peněz mladšími hráči by měla začínat někde jinde, nicméně tyto štítky mají mít pouze informativní charakter. A tam pak rozšíření varování určitě smysl dává. Z dalších novinek pak lze připomenout i to, že ESRB i PEGI nově pracují vzdáleně.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru