Epic Games Store bude vracet peníze stejně jako Steam

Proces má jasně daná pravidla a chce být férový k hráčům i vývojářům

Zdroj: Epic Games
14. 1. 2019

Vlastní elektronický obchod má kdejaký vydavatel, od rozmachu Steamu se ale prakticky nikdo z nich nepokusil vytvořit větší platformu, která by s tímto hegemonem soupeřila. To všechno až do chvíle, než přišel Epic Games Store, k jehož spuštění došlo v prosinci a který i kvůli své krátké existenci ještě není zcela vyladěný. Jedním z problémů byl i ne zrovna průkazně fungující proces vracení peněz v případě, nebyl-li hráč spokojen, nově ale Epic provádí změny a systém začíná fungovat. Úplně dokonalý a hlavně autonomní ale ještě není a dle slov vývojářů se bude ještě vyvíjet.

Změnu v politice obchodu oznámil na svém Twitteru jeden z tvůrců platformy, Sergej Galjonkin, se kterým jste navíc měli tu čest i v našem předvánočním rozhovoru. Tou nejzásadnější novinkou je, že hráči mohou nyní žádat o vrácení peněz u tolika her, u kolika se jim jen zachce, což dříve nebylo možné. Musí ale postupovat podle pravidel, která vymezují, že o peníze lze zažádat jen do dvou týdnů od nákupu (anebo dva týdny od vydání hry zakoupené v předprodeji), přičemž hráči nesmí mít v daném titulu nahrány více jak dvě hodiny. Tím se řadí Epic Games Store prakticky na stejnou pozici jako Steam, který na základě těchto pravidel funguje už od června roku 2015.

Štědrý Epic, lakomý Steam

S refundacemi je další významný rozdíl mezi Steamem a obchodem Epicu smazaný, ten nejzásadnější a nám hráčům skrytý ale přetrvává i nadále – marže vývojářů. Obchod Epicu nabízí 88 % z prodejů tvůrcům her, Steam dává 75 % těm méně úspěšným a 80 % přiklepne tvůrcům těch titulů, které dokáží vygenerovat zisk nad 50 milionů dolarů.

V úvodu naznačenou nevýhodou je ale to, že s žádostí o vrácení peněz musejí hráči pokaždé kontaktovat podporu. Automatem ovládaný systém, integrovaný do samotného obchodu, bohužel ještě neexistuje a kvůli tomu jsou požadavky vyřizovány ručně. Na zjednodušení systému a na oné automatizaci se ale dle slov Galjonkina v těchto dnech již pilně pracuje. Možné zpomalení vyřizování žádostí nicméně vyvažuje výhoda, spočívající v tom, že Epic vrací peníze i za tituly, které se krátce po zakoupení ocitly ve slevě. Draze pořízenou hru tedy lze při splnění podmínek uvedených výše vrátit a opětovně zakoupit za nižší cenu. Obchodem schválený „refund“ se navíc automaticky týká také všech transakcí provedených v dané hře, ovšem za podmínky, že obsah nebyl žádným způsobem využit. Výjimku z pravidel tvoří hry, ke kterým hráči dostali zákaz přístupu, například za nevhodné chování či za podvody.

Prozatímní přístup byl o poznání přísnější. Do poloviny prosince měli hráči nárok na vrácení peněz jen dvakrát za rok a k žádostem museli dodávat podivné detaily typu IP adresa, poslední 4 cifry první použité platební karty, datum posledního přihlášení, unikátní ID objednávky, jména propojených účtů (například Xbox Live či PSN) a další detaily. Důvodem byla dle Epicu samozřejmě jen bezpečnost zákazníků, hráči ale měli svůj názor a považovali to za zbytečné. A i když šéf Epicu Tim Sweeney předem varoval, že proces ze začátku manuální bude, nikdo nepočítal s tak složitým postupem – ten samý vývojář totiž sliboval vracení peněz bez kladení zbytečných otázek.

Tim Sweeney a úspěch Epicu

Rodák z amerického Marylandu a zakladatel studia Epic Games tíhl k vývoji počítačových her již od útlého věku, první titul ale vytvořil až během svých studií na marylandské univerzitě. Oním prvním herním projektem byla logická hra ZZT, jež vyšla ještě pod hlavičkou Potomac Computer Systems. Sweeney následně tým přejmenoval na Epic MegaGames a věci začaly nabírat spád. Přišel Unreal Engine, samotná série Unreal a pár dalších titulů, jádrem podnikání Epicu ale byl až donedávna vývoj a licencování Unreal enginu. Tedy až do září 2017, kdy dorazil Fortnite Battle Royale a život nejen Tima Sweeneyho se obrátil na ruby. Obrovský úspěch hry dal vzniknout pohádkovému jmění, Epic se rozrostl, hra za pár měsíců utržila přes miliardu dolarů, zisky stále rostou a tato akce denně vygeneruje miliony dolarů. A to činí ze zakladatele týmu Epic Games dolarového miliardáře, který si jen za uplynulý rok přišel až na 8 miliard dolarů a jehož jmění již dle žebříčku Bloomberg málem dvojnásobně překročilo i majitele Steamu Gabe Newella.

Možností vrácení peněz to ale samozřejmě nekončí, a jak jsem naznačil na začátku, obchod Epicu má před sebou ještě dlouhou cestu, na které počítá s dalšími funkcemi. Mezi ty již přislíbené patří uživatelské recenze (včetně ochrany proti tzv. review-bombingu), achievementy, podpora modifikací a rodičovská kontrola. Tyto i další sliby jsou ale prozatím bez konkrétního data uvedení. Vedle dalšího vývoje platformy Epic chystá i exkluzivity, z nichž mezi ty největší patří březnový The Division 2. Tato akce sice bude z pochopitelných důvodů i na platformě uPlay, neobjeví se už ale na Steamu. A pokud vás zajímá, proč tomu tak je, a jak podobné snahy o exkluzivity hájí sám Sweeney, mrkněte zpětně na první letošní novinkový souhrn, kde situaci Zdeněk s  Jirkou objasňují.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru