Epic: Díky hrám zdarma se zvedly prodeje i konkurenci

Proč bezplatné tituly a exkluzivity? Tim Sweeney říká, že museli zvolit agresivnější přístup

Zdroj: Epic Games
3. 6. 2020

Zakladatel a šéf Epic Games Tim Sweeney se opět vyjádřil k tématu bezplatných her, které je možné pravidelně aktivovat v jejich digitálním obchodě. Podle něj tituly zdarma podporují ve skutečnosti prodeje i na ostatních platformách a nakonec se po akci prodávají lépe, takže z toho mají vývojáři jedině prospěch. V rozhovoru pro GameSpot Sweeney prohlásil, že dát hráčům možnost vyzkoušet nějaký nezvyklý žánr či produkt může vést ke zjištění, že se zákazníkovi daná věc líbí a povzbudí to jeho chuť dále utrácet. Vývojáři si už si podle něj také všimli zvýšených prodejů na dalších platformách a obchodech poté, co se jejich titul objevil v nabídce bezplatných her na Epic Games Storu.

Jako příklad uvádí hru Satisfactory, kterou si podle něj mnozí lidé nekoupí, pokud mají pocit, že není pro ně. Řada pak ale zjistí, že se jim ve skutečnosti líbí. “Lidé tímto způsobem objevili spoustu skvělých her,” poznamenal. Sweeney se domnívá, že z bezplatných titulů nemají prospěch jen hráči a Epic Games Store, který takto přilákal desítky milionů nových uživatelů do svého ekosystému. Teď má EGS asi 85 milionů uživatelů. Zvýší se povědomí o takové hře, víc se o ní mluví a většina autorů pak podle Sweeneyho zjistila, že se díky tomu jejich počin i po akci lépe prodává třeba na konkurenčním Steamu nebo na konzolích.

„Brzy jsme si uvědomili, že budeme muset zvolit opravdu smělý a “rušivý” přístup. A proto přišel program bezplatných her i exkluzivity.“

Epic se podle Sweeneyho inspiroval nárazovými podobnými akcemi, které dělal třeba GOG nebo Humble Store. Oba přitom považuje za úžasné obchody, které odstartovaly s více funkcemi než Epic Games Store, ale přesto se jim za dlouhé roky nepovedlo příliš nahlodat dominantní postavení Steamu. “Brzy jsme si uvědomili, že budeme muset zvolit opravdu smělý a “rušivý” přístup. A proto přišel program bezplatných her i exkluzivity,” vysvětlil. “Spousta věcí, o nichž jsme věděli, že budou nějakým způsobem kontroverzní, zvlášť mezi hardcore hráči, kteří si koupili stovky her na Steamu a chtějí si na Steamu koupit všechny tituly,” uvedl Sweeney.

Přístup zafungoval. Díky svému “agresivnímu” přístupu získal Epic Games Store přibližně patnáctiprocentní podíl na trhu a tato čísla podle Sweeneyho stále rostou, i když si je podle svých slov vědom, že to z něj v očích některých hráčů udělalo úhlavního nepřítele. Úspěch Epicu, Fortnitu a nyní i EGS má ale značný pozitivní dopad na další oblasti. Díky obrovskému finančnímu polštáři si Epic mohl třeba dovolit snížit vlastní provize z prodaných digitálních her oproti Steamu i za komerční použití Unreal Enginu.

Microsoft má podobnou zkušenost

Stojí za připomenutí, že politika bezplatných her se od počátku části hráčů velmi zamlouvala, zatímco jiní ji kritizovali. Samotný Epic v jednu chvíli naznačil, že tento program nebude pokračovat donekonečna, ale zatím se ho drží a zřejmě si to může finančně dovolit. Pravidelná týdenní nadílka odstartovala v prosinci 2018 a potrvá minimálně do konce roku 2020.

Podobným způsobem už loni v květnu komentoval Microsoft zařazení her do předplatitelského programu Game Pass. Agostino Simonetta z evropské divize [email protected] si pochvaloval, že hráči díky tomu objevují a zkouší žánry i značky, které je dřív míjely. A mnohé z nich se jim nakonec zalíbí. Podobně jako lidé na Netflixu začnou časem sledovat i pořady, které by třeba v klasickém distribučním modelu nevyzkoušeli, protože by mysleli, že nejsou pro ně. Často z toho přirozeně profitují nezávislí autoři a netradiční či okrajové žánry.

Nahlásit chybu v článku

4

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru