EA bezplatně nabízí technologie pro prvky přístupnosti

EA bezplatně nabízí technologie pro prvky přístupnosti

Každý teď může využít pingovací systém z Apexu nebo funkce pro zpracování obrazu

Zdroj: Electronic Arts
24. 8. 2021

Vývojáři z Electronic Arts uvolňují v rámci iniciativy Positive Play pět patentů na vlastní technologie, které pomáhají ve hrách rozšířit celkovou přístupnost a jdou vstříc nejen hráčům s hendikepem. Studia EA je používají ve hrách jako Apex Legends, sérii Battlefield, ale i sportovních či příběhových titulech, jakým byl například Star Wars Jedi: Fallen Order, kde pomáhají například s čitelností textu, barevnou paletou nebo komunikací mezi hráči. Od včerejšího dne nicméně může pětici technologií použít kdokoliv, kdo si o ně u Electronic Arts zažádá, a pochopitelně nedostane jen formální svolení, ale kompletní dokumentaci nutnou k plnohodnotné implementaci do daného titulu. EA tak činí nezištně se zájmem pomoci zpřístupnit hry komukoliv a apeluje na ostatní vývojáře či vydavatele, aby se k iniciativě přidali.

„Věříme, že je nezbytné reagovat na potřeby různých skupin obyvatelstva, a to nejen na poli videoher a jen mezi osobami se zdravotním postižením,“ říkají zástupci EA. Následně potvrzují uvolnění zmiňovaných pěti patentů, mezi kterými je i pingovací systém ze hry Apex: Legends. Když ho vývojáři z Respawnu před necelými třemi lety uvedli, vyvolal oprávněné pozdvižení, což jen podtrhl zájem ostatních vývojářů implementovat něco podobného i do svých titulů, teď už však není nutné systém vymýšlet, ale od EA ho celý přebrat. Vedle pingovacího systému pak zmiňovaná společnost nabízí řešení zpracování obrazu pro hráče s poruchou zraku i sluchu, pro které je na Githubu rovnou připravena kompletní dokumentace a příklady použití. „Každý vývojář v oboru bude moci využívat naše technologické patenty zaměřené na přístupnost, a to bez našeho nároku na jakýkoliv honorář,“ potvrzuje EA, nicméně upozorňuje, že nebude poskytovat žádné záruky a podporu při využívání těchto technologií.

Bude zajímavé sledovat, zda se k popisované iniciativě skutečně někdo připojí a rovněž nabídne vlastní systémy přístupnosti zdarma.

O iniciativě následně mluvil prezident Positive Play Chris Bruzzo s redaktory magazínu Games Industry a vyjádřil myšlenku vzájemné spolupráce více společností. „Chceme motivovat ostatní a přizvat je k tomuto kroku. Nabízíme technologii, kterou jsme sami vyvinuli a ptáme se, co mají k dispozici další vývojáři,“ říká Bruzzo. Sám pak používá slovo „licencovat“, když mluví o použití patentů EA, sám ale potvrzuje, že jeho společnost nebude vyžadovat zaplacení žádných poplatků a licence je tak pouze formálním stvrzením, že daný vývojář využívá danou technologii. Bruzzo se neobává ani postupu konkurence a vysvětluje, že EA má i nadále spoustu patentů, které – logicky – nikomu nabízet nebude. Nemyslí si navíc, že by prostředí videoher bylo přehnaně konkurenčním prostředím, a jako příklad takového odvětví používá zdravotnictví. „Tam se takové věci drží velmi pevně. Pokud jde o tajemství, vynálezy, průlomové objevy a patenty,“ vyjmenovává Bruzzo. Vysvětluje také, že patenty si společnosti uchovávají proto, aby z nich mohli profitovat, a to na poli přístupnosti a inkluze zřejmě není nutné.

Bude nicméně zajímavé sledovat, zda se k popisované iniciativě skutečně někdo připojí a rovněž nabídne vlastní systémy přístupnosti zdarma. Pravděpodobně nejdál na tomto poli dokráčeli vývojáři z Naughty Dog s druhým dílem The Last of Us, který je možné odehrát i poslepu. Ostatně, v živém přenosu vám to mohl dokázat i Lukáš Hosnedl, který je sám od narození nevidomý a The Last of Us Part II si i navzdory tomu dokázal skvěle užít.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru