Doom, id Software, Doom Captcha ověří člověka s pomocí minihry

Doom Captcha ověří člověka s pomocí minihry

Žádné identifikování kol a označování přechodů pro chodce. Tady musíte zabít čtyři impy

Zdroj: koláž/Vortex
25. 5. 2021
Název: Doom Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , , Žánr: Datum vydání: 10. 12. 1993

Nevím, jak to máte vy, ale já upřímně nenávidím systémy CAPTCHA. Nechci luštit změť písmen a přepisovat ji. Nebaví mě označovat všechny semafory na fotkách. Nerad hledám, která myš se nedostane ke svému sýru. Tohle přeci musí jít líp. Polovina těchto testů je už tak komplikovaná a nepřátelská k uživateli, že by s nimi měl větší trpělivost robot, kterého má odlišit od skutečného člověka.

Naštěstí zřejmě nejsem sám, kdo si to myslí a najdou se vynalézaví programátoři, kteří stále hledají efektivní, ale méně obtěžující alternativy. Jednou z nich by mohla být i Doom Captcha, případně se někdo tímhle nápadem může do budoucna inspirovat. Španělský vývojář Miquel Camps Orteza přišel se zábavnou variací ve stylu Dooma.

Výsledkem je jednoduchá minihra. V časovém limitu musíte postřílet čtyři nepřátele. Nechybí dokonce ani zvuk a hudba. Když ohlédneme od skutečnosti, že se test opírá o licencovaný obsah, jde o jednoduchý prototyp, který nepotřebujete žádnou komplikovanou grafiku ani animace. Díky tomu, že si Miquel Camps Orteza zvolil pro svůj pokus Dooma, se navíc nápad snáze šíří mezi veřejnost. Doom je nejen dobrý benchmark jakéhokoli hardwaru, ale i na sebe umí strhnout pozornost v různých podobách.

Orteza přiznává, že jde spíš o pokus a ochranu lze prolomit. Koncept vznikl velmi rychle. Sám sebekriticky říká, že jsou tu jiné a lepší projekty. Je to ale něco, co by mohlo ukázat dalším kolegů potenciální cestu. Gamifikovat tyto otravné mechanismy by určitě bavilo i nehráče. A nostalgie zřejmě funguje vždy. Právě kontrast mezi otravností normálních řešení a zábavností Dooma je to, co strhlo k projektu pozornost.

Za pozornost stojí i Squat Captcha. Jak sám autor říká, je to nejhorší Captcha vůbec. Ověřuje se tak, že uživatel udělá před webkamerou 10 dřepů.

Miquel Camps Orteza však říká, že k tomu, aby se podobný nápad ujal a fungoval, by bylo potřeba na straně serveru vytvořit backend, který by vyhodnocoval reakce uživatele. Koneckonců sám autor do svého výtvoru vložil malý trik, jak test obelstít. Herní hantýrkou řečeno cheat. Jen zkuste po startu hry napsat IDDQD. Automaticky tak uspějete. Funguje to ale jen na desktopu a ve vybraných prohlížečích.

Orteza si přitom zjevně hraje rád. A to i v práci. Na jeho webu najdete celou řadu dalších zajímavostí. Vytvořil si třeba celou řadu interaktivních životopisů, které vypadají jako různé počítačové hry. Za všechny můžeme jmenovat Age of Empires nebo Commandos. Za pozornost stojí i Squat Captcha. Jak sám říká, je to nejhorší Captcha vůbec. Ověřuje se tak, že uživatel udělá před webkamerou 10 dřepů.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru