Dojmy z hraní Encased. Jak dobrý je „ruský Fallout“?

Tohle RPG spojuje otevřenost Falloutu s tajemností a nebezpečím Stalkera

Zdroj: Dark Crystal Games
13. 7. 2021
Název hry: Encased Vývojář: Vydavatel: Platformy: Žánr:

Je poledne. Slunce sálá a nekonečný rezavý písek pouště pod Dómem víří kroky. Čtyři muži v černých uniformách a pevných botách rychle krájí metry přes zónu, v níž může číhat cokoli.
Čela lesknoucí se potem. Dlouhý stín pulzní pušky houpající se na zádech. Nenápadný šelest. Zvednutá paže a náhlé ticho.
První z mužů bez jediného slova přejede pohledem okolí a vytáhne zbraň.
Druhý těká očima i hlavní mezi nízkým křovím a hromadou kamení.
Třetí poklekne a oklepe zvláštně namodralá zrnka prachu z podrážek.
Žár. Pozornost napjatá jako struna. Cvaknutí pojistky. Záblesk. A ticho. 

Je krátce po poledni. Slunce sálá a pouští pod Dómem nervózně kráčejí tři muži. Pohledy těkají do stran, prsty na spouštích. Písek stojí a žhne, nic se neděje, nic se nestalo.
Nikdy jich nešlo víc… 

Encased je sympatické RPG, které odkazuje na množství klasik. Přestože jde o prvotinu studia Dark Crystal Games, zafinancovanou kampaní na Kickstarteru a sbírající ohlasy a ceny na indie festivalech, někteří vývojáři pracovali namátkou na Divinity: Original Sin nebo Dragon Age 2 a 3. Vysoká očekávání vzbuzují nejen CV, ale též zasazení a základy herního systému. Neskrývaný odkaz na klasické série Fallout a Wasteland, 70. léta říznutá sci-fi a stalkerovskou nejistotou si někoho získají už vstupem do tajemstvím obestřeného Dómu. Společnost Cronus podniká výzkumné a vědecké práce ve zvláštní bublině, která pokryla část zemského povrchu. Živé bytosti proniknou dovnitř, ale nemohou se dostat ven – o zaměstnance v nejrůznějších rolích ale vzhledem k příslibu bohatství, vědeckých objevů i dobrodružství Cronus nemá nouzi.

Dobrodružství v pustině

Úvodní hodiny spojené s výcvikem, orientací mezi barevnými frakcemi Dómu a první misí na základně Nashville, slouží jako skvělé uvedení do světa, který je přesně dost bohatý, pestrý a otevřený na to, aby hráče lákal k prozkoumávání, ale zároveň ne tolik komplikovaný, aby se v množství postav, frakcí a úkolů ztratil. A kdy se počáteční zaujetí změní v neskrývanou radost? Po první návštěvě benzinové stanice Roadside Picnic, téměř opuštěného, zapadlého místa v pustině po radioaktivní bouři, kde se skutečně koná jeden malý, klidný piknik u cesty

Už volba hlavního hrdiny a jeho statistik zaujme. Encased nabízí velkou řádku postav s nejrůznějšími osobními příběhy, motivací vejít do Dómu a samozřejmě také vstupními schopnostmi a dovednostmi. Pro styl hraní jsou samozřejmě určující klasické RPG atributy – síla, postřeh, inteligence, charisma a podobně. Dále hráč investuje do rozmanitých dovedností v oblasti boje (nablízko, hi-tech zbraně, těžké/lehké zbraně…) a nebojových činností (ovládání techniky, přežití v pustině…). Vedle toho mají postavy různé doplňující perky. Co je však sympatické, ve značné části konverzací hraje roli především to, v jaké roli hráč do Dómu vchází. Tedy, patří mezi Bílé křídlo vědců? Snadněji získá přístup do laboratoří a informace o experimentech a projektech. Černé křídlo tvoří vojáci a policisté korporace Cronus. Stříbrná je „vládnoucí“ třída. Modří jsou byznysmeny světa pod bublinou a nechybí ani „špinavá“ třída Oranžových, kteří plní nízké úkoly a práce typu uklízení. Převážně se pak rekrutují z odsouzených zločinců. 

Dobrá pověst předchází

Během svého hraní bude každá postava rozhodnutími, která učiní, úkoly, jež splní, a v konverzacích s důležitými hrdiny zvyšovat či snižovat svou reputaci u jednotlivých frakcí. A příslibem je možnost jít po stupních žebříčku výš a výš u jedné či více stran, ale i stát se osamělým vlkem, po geraltovsku neutrálním, či zkrátka lhostejný k ambicím a osudům těch, kdo budují osady a společenské systémy v nejisté zóně.

Systém reputace je vcelku přímočarý – plusové či minusové body přidělované za akce. Osadu Roadside Picnic přepadnou radioaktivní švábi? Pomoc v boji si zaslouží, aby lidé žijící v okolí benzínky vnímali hrdinu lépe. Napráskal hrdina vedení kolonie Magellan, že se v komoře jaderného reaktoru pořádají tajné krysí závody? Sázející nebudou z postihu nadšení… Každopádně je skvělé, kolik obsahu, podobných malých i větších příběhů, rozhodnutí, která hráč udělá, se tvůrcům podařilo nacpat do jednotlivých lokací. Prozkoumat několik pater již zmiňovaného Magellanu zabere mnoho hodin, zpestřených tu a tam dealováním drog v čerstvě vypraném prádle, prolézáním ventilace a opravováním zaseklých dveří, hledáním ukradených šperků a mnoha, mnoha dalšími úkoly. 

Na cestě Dómem

Hráč tak více času stráví čtením výborně napsaných dialogů, pátráním po řešení dílčích questů a objevováním, než počítáním, kolikrát musí zopakovat průzkum, crafing nebo kolik porazit krys, aby hrdina vyleveloval. Přestože čísel je při otevření karty postavy přehršel, upravovaných perky, dovednostmi, předměty i třeba stavem (radioaktivita, hlad, žízeň atp.), příběh, svět, hráčova imerze nad matematikou hravě vítězí.

V prach se obrátíš

Neskrývaným odkazem na Fallout je i obrazovka oznamující smrt hlavního hrdiny. Kostra v pustině může být v Encased snadno i vyústěním špatné volby v rozhovoru nebo neopatrného cestování. Trosky náklaďáků, lesknoucí se, žhnoucí, hlasité i tiché anomálie, doupata pouštích šelem... Všude tam a zdaleka nejen tam se může skrývat smrt...

Encased se daří navodit pocit neustálého nebezpečí a překvapovat hráče i při pouhém cestování mezi lokacemi. Na mapě Dómu se jen pomalu přesunuje mezi klíčovými body, snaží se vyhnout ničivému a nepřirozenému maelstromu, a přitom každou chvíli může narazit na zapadlé vozidlo, kolem kterého leží tři mrtvoly. Obchodníka se zbraněmi a jeho karavanu. Agresivní robo-děti s doslova „výbušnými“ sklony. Zrcadlové údolí, kde lesknoucí se anomálie matou kroky poutníka… a možná nejen to. Radioaktivní hřbitov svádějící k nemorálnímu obohacení s ochranným oblekem a lopatou. A to jsou jen generované lokace, drobnější zastavení na cestě za plněním příběhových questů a zkoumáním propracovanějších a větších míst – kolonií s větším množstvím obyvatel, svými vládci, pravidly a… inu… také zločinci a zločiny… 

I když tak lze cestovat jako osamělý stalker, většina hráčů ráda vezme zavděk společníky, jejichž pomoc si musí sice zasloužit (například osvobozením robotky ze zajetí banditů, záchranou věčně ožralého herce před nájezdem hyen a podobně), ale následně se stanou neocenitelnými pro možnost unést více nákladu, vést rozdílné způsoby boje a kombinovat schopnosti i oživit si putování nějakým tím prima dialogem.

Plížení a výstřely

Jádro hry probíhá v reálném čase, kdy hráč zkoumá lokace, sbírá předměty, hrabe se v inventáři a tak dál. Některé akce neprobíhají úplně hned – prozkoumat třeba hromadu harampádí ve skladišti znamená čekat pár vteřin, než hra vyhodnotí na základě hrdinovy percepce a různých schopností, co by uvnitř mohl najít. To samé se týká třeba hackingu terminálů nebo odemykání zámků šperháky. Přitom čas stále běží a hrdina například může být odhalen nebo dostat dávku radiace. Při pohybu lokací se lze i přepnout do stealth módu, kdy se po vzoru Commandos hráč může orientovat, kam nepřátelé dohlédnou, a také zkusit využít hit and run taktiku. Avšak ve chvíli, kdy nepřátelé jednoznačně zaznamenají jeho přítomnost a aktivitu, přepne se Encased do tahového režimu a bitvy už se odehrávají v něm. 

Ani tady nečeká zkušenější hráče zásadní překvapení. Akce postav se odvíjejí od počtu dostupných akčních bodů, pořadí v kole zase podle iniciativy. Výstřel ze zbraně, její přebití, pohyb, použití předmětu i speciální schopnosti – vše stojí určitý počet AP. Dobrá je možnost část bodů uschovat pro použití v dalším kole, typicky tak nechat nepřítele, na kterého nedostřelím, přiběhnout trochu blíže k sobě a pak do něj vysolit ne dvě, ale rovnou čtyři dávky. Úspěšně se uplatní různé styly boje – více na dálku s palnými zbraněmi, blízko s brokovnicí nebo úplně kontaktní boj s plošnými zásahy, omračováním a dalšími prvky bojových umění. Lze využívat i mentální schopnosti – osobně mi přišly trochu slabší, než jsem očekával, ale každopádně jsou k dispozici a mají také svůj rozvoj. Zmínit pak zaslouží i množství efektů, které se na postavu uplatní – jednak přidělené situací v boji (hrdina tak může hořet, být otráven, označkován za mrtvého, totálně unaven), ale i třeba využitím různých drog, stimulátorů a více či méně legálních prostředků, jak jednorázově navýšit výkon – avšak za cenu možné závislosti a abstinenčních příznaků. 

Přehled a řád

S přihlédnutím k early access stavu hry nabízí už nyní Encased výbornou zábavu a jde o hodně slibný titul. Samozřejmě však má i své slabší stránky, které mohou vývojáři v měsících zbývajících do vydání (podzim letošního roku) ještě do značné míry napravit. Zpočátku bylo největším úskalím přeplnění některých lokací objekty, které hráč může prozkoumat. To sice v principu není úplně špatné, ale bohužel to vede ke strašně otravným minutám, kdy se hratelnost smrkne na klikání na jednu krabici za druhou, načež hráč musí čekat pár vteřin, sebrat nějaký „užitečný“ předmět typu dvě mýdla a smeták, a zase zkusit štěstí o kousek dál. Hra pak ztrácí tempo a po pravdě si neumí ani moc poradit s kapacitou inventáře a roztříděním věcí podle úrovně, použitelnosti a významu. Relikty, které je potřeba zkoumat, tak zapadnou mezi brnění a doplňky, je těžké se zorientovat v množství předmětů pro crafting a ve výsledku i zjistit, zda k dané zbrani máte zrovna správné střelivo.

Vylepšení přehlednosti by prospělo i ovládání rozvoje postavy. U jednotlivých bonusů či postihů se snadněji dobrat informaci, co přidává dané plus či mínus (hráč se často jen domýšlí, co mu způsobil narůstající hlad, co souvisí s radiací, proč se mu neotevřela určitá schopnost apod.). A i v akčnější soubojové fázi hry občas dojde na otravné minuty, kdy hra ne úplně dobře vyhodnocuje, z jaké dálky se mají zapojit do souboje postavy. Takže třeba chráníte junktown před útokem banditů, a než se dostanete k tahu, musí nejprve proběhnout tah osmi dalších NPC, které ani nevidíte, protože jsou na druhém konci mapy.

Někdo září, někdo v září

Encased je už od září 2019 k dispozici na Steamu a na GOGu jako early access za vyšší cenu 25 eur, případně jako dražší balíček s bonusovými portréty, zbraněmi a soundtrackem za 33,26 eur. My jsme testovali verzi s označením 0.27.604.1055 a s pátým velkým patchem. Letos v září by pak měla spatřit světlo světa verze finální.

V diskusních fórech hráči reportují samozřejmě také celou řadu bugů a slepých uliček, do kterých se otevřená a příběhová hra může snadno dostat. Je ale třeba říci, že většinu z nich tvůrci aktivně řeší a hlavní příběhovou linii se podařilo dohrát bez jediného problému. Dějová linka se stopne v dost zajímavém momentu, kdy se hra doopravdy rozjíždí – lze se tak jen domýšlet, kolik obsahu ještě v příběhu s finální verzí dostaneme (možná: na kolik budou peníze), aby nebyl závěr zbytečně uspěchaný. Lokace, které pak early access nabídne k prozkoumávání, už jsou také o poznání méně propracované a plné obsahu než ty, kterými hráč brousí na začátku.

Hodiny strávené s Encased jsou každopádně radostné, díky zajímavému zasazení, které okamžitě pohltí a nenechá vymanit ze sledování osudu celého Dómu i jeho měst, osad, obyvatel a míst. Na podzim se, věřme, můžeme těšit na skvěle napsané dobrodružství, které fanoušky Fallout či Wasteland sérií nenechá chladnými.

Encased

Encased už nyní v early accessu nabízí hodiny napínavého dobrodružství v zajímavém světě sedmdesátkové sci-fi. Odkazuje na klasická RPG, umí dobře vyprávět příběhy a umožňuje řešit problémy i bojovat různými způsoby. Těšme se, jak dotažená bude plná verze letos na podzim.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Další informace Rozumím