Chyba na Steamu umožňuje manipulaci s promováním

Chyba na Steamu umožňuje manipulaci s promováním

Vývojáři mohou ovlivnit, aby se jejich hra neustále objevovala v seznamu nadcházejících

6. 3. 2019

Nezávislá studia nebo vývojáři-jednotlivci se shodují na tom, že o úspěchu jejich her často rozhoduje náhoda v kombinaci s mírou promování ze strany vybraných distribučních platforem. Tuhle skutečnost už potvrdila řada hostů v našem vidcastu, naposledy například Attu Games, kteří mluvili o tom, že v momentě, kdy hodnocení jejich Feudal Alloy kleslo v rámci Steamu na úroveň „Smíšené“, hra přestala být vidět a prodeje na největším digitálním obchodě s hrami v podstatně skončily. Je proto pochopitelné, že se mezi menšími vývojáři téma hodnocení a promování velmi často řeší a každý se snaží najít skulinu, díky které bude zrovna jejich hra na očích. Ne vždycky se tak ale děje v rámci férové soutěže mezi jednotlivými vývojáři, potažmo jejich hrami, o čemž se snaží veřejnost informovat Mike Rose, zakladatel labelu No More Robots.

Dvojí datum vydání

Rose si totiž všiml, že lze poměrně snadno manipulovat se seznamem nadcházejících titulů a vývojářům, kteří o chybě administračních nástrojů Steamu neví, to může velmi uškodit. Jak sám Rose popisuje, ve správě konkrétního titulu na Steamu mohou vývojáři nastavit datum vydání hned dvakrát – v prvním případě jde o údaj, který se propíše na veřejnou část karty hry v katalogu, ve druhém případě pak jde o interní údaj, který nemá zdánlivě žádnou funkci a nikde se nezobrazuje. Ovlivňuje však zařazení ve zmiňovaném seznamu a co je nejdůležitější, od veřejného data se může lišit a může být neomezeně editován. V praxi tak někteří vývojáři upravují datum vydání každý den, aby byla jejich hra v seznamu těch, které mají již brzy vyjít, čímž odsouvají jiné tituly a seznam činí zbytečným.

„Je to opravdu velký problém, protože jak všichni vědí, mít hru na hlavní stránce Steamu, dokonce jenom v seznamu očekávaných titulů, je opravdu velká věc a ovlivňuje prodeje i zařazení do seznamů přání. Pokud ale tento seznam hry s blížícím se datem vydání nezobrazuje, mohou o něj zákazníci ztratit zájem,“ vysvětlil Rose na svém Twitteru (celé vlákno přes TheReaderApp). A i když mluví o tom, že něco takového, jako je změna data uvnitř administračního systému, může být dílem chyby nebo přehlédnutí, neváhá poukázat na konkrétní tituly, u kterých si pochybného zařazení do tohoto seznamu všiml. Zmiňuje například Steel Division 2 od Eugen Systems, tedy hru, která má vyjít až 4. dubna, ale už včera se Roseovi objevila v seznamu mezi hrami, které vyjdou v horizontu několika málo dní. Mnohem víc mu ale vadí fakt, že je v seznamu celá plejáda titulů, která veřejné datum vydání vůbec nemá nastavené, případně cílí obecně na rok 2019, konec některého čtvrtletí, nebo jejich autoři zkrátka uvádí, že vyjde „již brzy“.

Již brzy…

Důvod, který zakladatele No More Robots přivedl k tomu, aby se tímto problémem zabýval a zveřejnil fungování propíraného seznamu, je blížící se vydání jejich Hypnospace Outlaw. Hra má být uvedena příští úterý, ale rovných 8 her z 12 nemá konkrétní datum vydání a stojí v seznamu před ní. A to je řeč pouze o záložce populárních titulů, v případě seznamu bez jakéhokoliv filtru je situace ještě horší. Chybu lze samozřejmě snadno vyřešit, ať už stanoveným počtem aktualizací data vydání, nebo zrcadlením toho, jaké datum vydání bylo nastaveno pro veřejnou část katalogu, jenže situace je z pohledu Valve složitější.

Na Rosea totiž reagoval Tom Giardino ze skupiny Steam Business, která řeší obchodní záležitosti jednotlivých vývojářů. V odpovědi na Twitteru uvedl, že je pro Valve důležité, aby si vývojáři mohli sami určovat datum vydání, bez ohledu na to, že právě tento problém ve Valve předevčírem řešili a některé členy Steam Business záležitost frustruje stejně jako frustruje Rosea. Přesto slíbil, že se budou daty vydání zabývat, a i když nechce nic slibovat, budou se snažit upravit systém tak, aby lépe odpovídal původnímu záměru. Do té doby můžeme prohlásit seznam očekávaných her za zbytečný a pouze potvrdit vlastní domněnky, že nefunguje tak, jak by měl. Nehledě na to, že je Steam doslova zaplaven tisícovkami titulů, ve kterých se nelze smysluplně vyznat, nehledáte-li konkrétní hru, případně že není možné ani mezi nejočekávanějšími hrami najít ty největší…

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru