Časová exkluzivita Lary údajně stála 100 milionů dolarů

Časová exkluzivita Lary údajně stála 100 milionů dolarů

Microsoft podle někdejšího manažera Square Enix zaplatil za Tomb Raider obrovské peníze

Zdroj: Square Enix
1. 9. 2021

Možná si ještě vybavíte, jaké pozdvižení vyvolala zpráva, že Rise of the Tomb Raider od Crystal Dynamics a Square Enix vyjde nejprve exkluzivně na Xboxu One a Xboxu 360. Druhý díl z novodobé trilogie byl oznámen na E3 2014 a informace o časové exkluzivitě zazněla na Gamescomu v témže roce. U multiplatformní hry na pokračování za zavedené dlouholeté série to byl opravdu nezvyklý krok. Okolo přesné podoby exkluzivity panovala jistou dobu řada nejasností, ale nakonec to dopadlo následovně.

Aaron Greenberg z Microsoftu se v lednu 2016 vyjádřil, že se během dvou měsíců prodalo přes dva miliony kopií Rise of the Tomb Raider.

Verze pro konzole Xbox One a Xbox 360 dorazila jako první v listopadu 2015. Hráči na PC čekali nejkratší dobu. Protože Windows jsou také od Microsoftu, portu se dočkali už koncem ledna 2016. Na PS4 ale dorazila hra až na podzim 2016. Později ještě hra vyšla na Macu, Linuxu a Stadii, ale to už není z našeho hlediska podstatné, protože to nebylo předmětem exkluzivity. A nyní se dostala na veřejnost informace, kolik měl Microsoft za tento obchod zaplatit. Smlouva ho údajně přišla na 100 milionů dolarů.

Sumu jsme se dozvěděli díky profilu bývalého manažera Square Enix na síti LinkedIn. Někdejší development director Fabien Rossini tvrdí, že tento obchod s Microsoftem vyjednal a neváhal se pochlubit částkou. Posléze, když se informace rozšířila, tento údaj z jeho profilu zase zmizel. Velké pozdvižení vzbudila už výše samotné částky a také skutečnost, že se obvykle nedovíme, kolik si za takovou časovou exkluzivitu firmy účtují. Suma, kterou Rossini uvádí, ale nemusí být zcela přesná. Respektive může obnášet třeba i náklady Microsoftu na marketing hry. Koneckonců mluví trochu obecně o obchodu za 100 milionů dolarů.

Magazín VGC dává částku do souvislosti s jinými případy exkluzivit z poslední doby, jejichž cenu známe. Jako příklad uvádí Borderlands 3, za jejichž šestiměsíční exkluzivitu Epic Games zaplatili podle zveřejněného interního dokumentu 115 milionů dolarů. I tady ale šla část sumy na marketing. Aaron Greenberg z Microsoftu se v lednu 2016 vyjádřil, že se během dvou měsíců prodalo přes dva miliony kopií Rise of the Tomb Raider. Poslední oficiální čísla prodejů od Square Enix jsou z listopadu 2017. Tehdy měla hra na kontě skoro 7 milionů kopií, ale to už samozřejmě včetně ostatních platforem i díky PlayStation verzi.

Kauza Epicu a Applu dokonce odhalila, že prvně jmenovaná firma nabídla Sony minimální garance ve výši 200 milionů dolarů za čtyři až šest portů z PlayStationu. Podobné smlouvy chtěl Epic uzavřít i s dalšími výrobci konzolí. Ale to už jsme se příliš vzdálili původnímu tématu. Dokládá to ovšem současně, jaké obrovské peníze jsou dnes firmy ochotné zaplatit za časově omezená exkluzivní distribuční práva na cizí hry. Někdo by řekl, že částku, za kterou je možné podobnou vlastní hru vyvinout. Ostatně zástupci Square Enix se vyjádřili, že k exkluzivitě Rise of the Tomb Raider přispěla už marketingová podpora předchozího dílu ze strany Microsoftu.

Nahlásit chybu v článku

3

Napsat komentář

Další články
Nahoru