Apple vysvětluje, proč nepustí Stadii a xCloud na iOS

Apple vysvětluje, proč nepustí Stadii a xCloud na iOS

Pravidla App Storu to nedovolují kvůli nízké míře kontroly obsahu. Roli zřejmě hrají i peníze

Zdroj: Microsoft
7. 8. 2020

S nedávným oznámením, že streamovací služba xCloud od Microsoftu bude spuštěna 15. září, a to včetně Česka a Slovenska, se začínají hráči ptát, proč bude v úvodní vlně dostupná pouze na mobilních zařízeních s operačním systémem Android. Podle předchozího vyjádření Phila Spencera pro magazín The Verge se Microsoft snaží „přinést xCloud na všechny dostupné displeje“, bez ohledu na to ale bylo před dvěma dny ukončeno testování na operačním systému iOS a není příliš pravděpodobné, že by se měla situace v dohledné době změnit. Mluvčí Microsoftu včera uvedl, že k dostupnosti xCloudu na zařízeních společnosti Apple nemůže v tuto chvíli nic říct a obrazně řečeno přehodil míč do Cupertina. Zástupci Applu proto příliš neotáleli, v noci na dnešek přišli se svojí verzí, proč xCloud, ale také Google Stadia momentálně nesmí na App Store a naznačili, že na platných pravidlech momentálně nic měnit nebudou.

„App Store byl vytvořen jako bezpečné a důvěryhodné místo pro zákazníky, kteří hledají aplikaci ke stažení, stejně jako pro vývojáře coby prostor k podnikání. Před tím, než nějaká aplikace vyjde, prochází schválením v souladu s pravidly, zavedenými pro ochranu zákazníků a zajištění férových podmínek pro vývojáře,“ uvádí Apple ve svém prohlášení pro Business Insider. Naznačuje tím, že důvodem zamítnutí xCloudu a dalších podobných služeb vychází právě z nemožnosti zkontrolovat veškerý obsah, který aplikace nabízí – tedy jednotlivé dostupné hry přes xCloud – a zaručit se za něj před uživateli a zákazníky App Storu. Podobným způsobem narazila již zmiňovaná Stadia, která na iOSu neběží, a dokud se Apple nerozhodne svůj přístup změnit, nepoběží ani v budoucnu.

Na rozdíl od hudby a filmů jsou hry interaktivní a uživatelé App Storu mají v segmentu her jistá očekávání, říká mluvčí Applu.

Automaticky se ale nabízí řada otázek, vztahující se jednak ke službám jako Netlifx či Spotify, případně ještě lépe k aplikacím typu PlayStation Remote Play pro vzdálené hraní na konzoli od Sony, případně TeamViewer, Parsec nebo AnyDesk pro vzdálenou správu počítače. Skutečnost, že tyto aplikace lze na App Storu najít, není dáno chybou či nadržováním konkrétním subjektům, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale povahou jejich fungování a také formou multimédií, které zprostředkovávají. „Na rozdíl od hudby a filmů jsou hry interaktivní a uživatelé App Storu mají v segmentu her jistá očekávání,“ říká mluvčí Applu. Vysvětlení sice není úplně jednoznačné, ale v mnoha případech z minulosti hrála interaktivita her v podobných incidentech velkou roli a je stále důvodem, proč jsou některá témata ve hrách tabu, zatímco je filmy, seriály nebo knihy zpracovávají.

Co se týče aplikací pro vzdálenou správu vlastních počítačů nebo zmiňovaného PlayStation Remote Play, i v tomto případě je vše v souladu s pravidly App Storu a Microsoftu se zde otevírá potenciální návod, jak xCloud na iOS dostat. Applu totiž nevadí, že nemůže dále kontrolovat obsah počítače nebo herní konzole, protože ten náleží uživateli aplikace a je fyzicky umístěn na hardwaru, který uživatel vlastní. Nemůže tak dojít k nežádoucímu přístupu k obsahu, o kterém by uživatel těchto aplikací dopředu nevěděl, a proto je vše podle Applu v pořádku. Díky tomu – i když po téměř ročním vyjednávání – funguje na iPhonech a iPadech také Steam Link s přístupem ke knihovně her na vlastním počítači. A jak už bylo uvedeno výše, právě tudy může vést cesta Microsoftu, i když výsledkem nebude plnohodnotný xCloud, jak jej společnost od představení služby prezentuje. Jinak řečeno, pro streamované hraní by musel každý hráč využít vlastní Xbox, který by běžel doma a aplikace by zprostředkovávala vzdálený přístup. Tím se pak pomyslný uroboros kouše do vlastního ocasu a dřívější oznámení popisovaného streamování z vlastní konzole rázem dostává úplně nový kontext.

Zapomenout však nesmíme ani na finanční rovinu, která je pro Apple a všechny ostatní firmy neméně důležitá, byť se o ní nehodí v podobných prohlášeních příliš mluvit. Víme, že Google i Apple si bere z každé platby provedené ve vlastních distribučních ekosystémech 30procentní poplatek, a ten by v aplikaci pro xCloud nebo Stadii nebylo možné získat. I to je pravděpodobně jeden z důvodů, proč zmiňovaný Netflix nebo Spotify na iOS mohou, vzhledem ke zpoplatnění těchto služeb a přímé možnosti získat členství platbou v App Storu. Svým způsobem se pak proti pravidlům mobilních distribučních sítí stavěli také lidé z Epic Games, když byl Fortnite na Androidu dlouhou dobu dostupný zcela mimo obchod Google Play, a to právě z toho důvodu, aby se vývojáři nemuseli dělit o příjmy z mikrotransakcí. Je tudíž jisté, že se na veřejnost dostává jen část ze skutečných důvodů a bude velmi zajímavé sledovat, kam se situace v nadcházejících týdnech a měsících posune.

Nahlásit chybu v článku

3

Napsat komentář

Další články
Nahoru