Animovat obličeje v Unreal Enginu půjde pomocí iPhonu

Animovat obličeje v Unreal Enginu půjde pomocí iPhonu

Bezplatná aplikace snímá lidskou tvář a v reálném čase ji převádí na trojrozměrný model

Zdroj: Epic Games
14. 7. 2020

Epic se v novém příspěvku na blogu věnovaném enginu Unreal pochlubil atraktivní novinkou týkající se zjednodušení animace obličejů postav ve videohrách. Jde o možnost využívat kameru v mobilním telefonu ke snímání obličeje herce v reálném čase a následnému překladu všech svalových pohybů a grimas přímo do enginu. Ve své podstatě tak jde o okamžité „streamování“ výrazu herce a jeho automatický otisk do virtuální tváře vymodelované postavy. Princip je až ďábelsky jednoduchý, má to však drobný háček.

Bezplatná aplikace Live Link Face je dostupná pouze na iOS a k plné kompatibilitě vyžaduje telefon schopný ověřování identity za pomocí kamery TrueDepth. Důvodem, proč tato aplikace (alespoň prozatím?) neexistuje v ekosystému operačního systému Android, je technické omezení a především rozptyl nejrůznějších zařízení. Protože jich existuje nepřeberné množství, je nepoměrně složitější zorientovat se, které konkrétní telefony jsou technicky natolik vybavené, aby dokázaly zprostředkovávat pokročilejší rozeznávání obličeje. U telefonů od Applu je ale situace jednoduchá – počínaje iPhone X nabízejí všechna zařízení bez home tlačítka tu stejnou výbavu pro rozpoznávání obličeje a Epic se ji rozhodl využít.

Animovat obličeje v Unreal Enginu půjde pomocí iPhonu

Proč nestačí běžná kamera?

Bezpečné odemykání obličeje a schopnost uvěřitelně snímat obličeje není jednoduchou záležitostí a Apple pro to využívá v článku zmíněné kamery TrueDepth. Její funkcionalita je závislá na několika klíčových komponentách, mezi něž patří projektor vysílající desítky tisíc bodů na obličej uživatele. Ty následně snímá infračervený senzor, kterému může pomáhat ještě dodatečné přisvětlení infračerveným světlem. Nechybí také senzor vzdálenosti, senzor světla a nakonec i samotná kamera. V malém výřezu se toho zkrátka skrývá dost a zásadní výhodou je, že jde o technologii sdílenou napříč několika zařízeními.

Live Link Face ke své funkcionalitě využívá kromě kamery TrueDepth také framework ARKit. Telefon pak slouží ke snímání obličeje a odesílání dat ve formě výrazů herce ve vysokém rozlišení přímo do enginu. Epic v tomto případě slibuje okamžitou přístupnost technologie i její využitelnost v profesionální herní i filmové produkci. Streamovat lze tímto způsobem obličej jediného herce, sedícího například u kancelářského stolu a klidně i v domácím prostředí. Pro vícenásobné použití, na které je ARKit připraven, však musí mít další lidé vlastní telefon a současně musí dojít k synchronizaci příjmu dat v enginu. U komplexnějších scén pak Epic slibuje maximální využitelnost i díky podpoře dalších zařízení, jako jsou kamery či obleky pro snímání celkového pohybu postav, a i na tomto místě slibuje plně funkční synchronizaci dat. Samozřejmostí pak je možnost ovládat všechna zařízení s běžící aplikací vzdáleně, spouštět na nich nahrávání ve stejný čas a stiskem jediného tlačítka, případně umožnit zpětné editování přijatých dat snímek po snímku, pro co nejlepší výsledný efekt.

Zájmem Epic Games zůstává, nabídnout toto řešení profesionálním týmům, ale přizpůsobit ho i pro využití v domácích podmínkách, což se může vztahovat i na nezávislé autory her, kterým se poměrně snadno otevírá možnost, jak vtisknout bez přehnaných nákladů svým postavám pokročilou synchronizaci úst a mluveného slova, spolu s plejádou obličejových výrazů. A pokud by vám snad přišla postava v přiložené galerii povědomá, můžeme připomenout, že jde o model hrdinky použitý v prezentaci páté generace enginu Unreal, která dorazí na celou řadu platforem v průběhu příštího roku.

The Last of Us Part II, Sony Interactive Entertainment, Vývoj The Last of Us Part II i přes odklad sužuje crunch

Doba pokročila

Jak moc pokročila technologie snímání obličejů ukáže nejlépe příklad z nedávné minulosti. Dobrým měřítkem kvality obličejových animací ve hrách je po několik let detektivka L.A. Noire. Její remaster vydaný v roce 2017 sice po technické stránce už nikoho asi příliš neoslnil, nicméně původní vydání hry vzbudilo v roce 2011 poprask. Nemluvíme přitom o kritice vedení studia Team Bondi (který se po vydání hry rozpadl), ale o nebývalém pokroku v animaci obličejů. V roce 2011 byl rozpočet hry odhadován na 50 milionů dolarů, což na tehdejší dobu znamenalo rekordní sumu, za níž stálo i použití revoluční technologie jménem MotionScan. Ta na snímání jediného obličeje využívala rovnou 32 kamer. Záběry z nich byly následně přenášeny na virtuální postavy a vytvářely precizní vyobrazení lidských výrazů. A přesně to samé slibuje i Epic, a to v reálném čase, klidně i v domácích podmínkách a za použití běžně dostupných telefonů.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru