AMD nabízí systém pro zvýšení rozlišení v prvních 7 hrách

Funkci FSR podporuje Godfall či Anno 1800. Později budou přidány další, včetně Forspoken

Zdroj: Square Enix
23. 6. 2021

Jak už jsme vás na Vortexu podrobně informovali, společnost AMD připravovala uvedení svého řešení pro zvýšení rozlišení ve hrách FidelityFX Super Resolution. Prezentace, která proběhla včera v podvečer, shrnula všechny dosud známé informace a odstartovala vydání nových ovladačů pro grafické karty Radeon RX 6000, RX 5000, RX 500 a RX Vega, které funkci FSR zpřístupňují v prvních podporovaných titulech. Těmi je sedmička titulů – 22 Racing Series, Anno 1800, Evil Genius 2, Godfall, Kingshunt, Terminator: Resistance a Riftbreaker – s tím, že další budou „brzy“ následovat. Jde o dalších dvanáct her, mezi kterými nechybí tituly jako Baldur’s Gate III, Far Cry 6, Vampire: The Masquerade – Bloodhunt a také Forspoken, který se ve vlastní krátké prezentaci dočkal odhalení dalších záběrů z PC verze.

Viceprezident a generální manažer oddělení grafických karet Scott Herkelman na úvod připomněl, že technologie Super Resolution je ve vývoji přes dva roky a vychází z otevřené povahy middlewaru GPUOpen, dostupné všem vývojářům, potažmo hráčům. Zastavil se rovněž u technik, které GPUOpen používá a odkud čerpá FSR zázemí pro upscale obrazu. I na tomto místě došlo na opětovné potvrzení, že na rozdíl od DLSS nevyužívá AMD podporu umělé inteligence či strojového učení. Slide připravené prezentace odhalil jednotlivé kroky, které jsou na obraz uplatňovány a zahrnují nejen zostřování obrazu, ale také optimalizaci odlesků či ambientní okluze, odstraňování šumu, přemapování HDR a řadu dalších. Vzhledem k tomu, že jde o oficiální tiskové materiály, musíme však brát s rezervou další Herkelmanova prohlášení o vysoce kvalitním výsledku, který je téměř nerozeznatelný od nativního rozlišení. K technologii, resp. ovladačům a upraveným buildům prvních her, už totiž měli přístup hardwaroví odborníci z PC Gameru či Digital Foundry, kteří sice výsledek chválí, ale v porovnání s DLSS chybí onen vstup AI a mnohdy prý nedochází k žádnému vylepšení proti konvenčním způsobům zvyšování rozlišení, které některé hry samy nabízí.

Dá se proto očekávat, že by se FSR mohlo stát průmyslovýmstandardem, a to i s přihlédnutím k možnosti využít funkci na kartách od Nvidie.

Co by však FSR mohlo pomoci, je univerzálnost použití a pravděpodobně i nízké nároky na vývojáře, pokud by chtěli technologii použít – autoři Riftbreakeru mluvili o dvoudenní implementaci. I proto se AMD chlubí spoluprací s více než 40 vývojáři a vydavateli, mezi kterými nechybí ani zvučná jména jako WB Games, Electronic Arts, Ubisoft, Capcom, Valve, či Crystal Dynamics, potažmo výrobce enginu Unity. Dá se proto očekávat, že by se FSR mohlo stát průmyslovým standardem, či konkurentem TAA, a to i s přihlédnutím k možnosti využít funkci na kartách od Nvidie. Poté už následovaly krátké medailonky jednotlivých vývojářů, v nichž popsali, jak FSR funguje právě v jejich hrách a za pozornost stojí nejen vypíchnutí, že rozhraní her se renderuje zvlášť v nativním rozlišení, takže nepodléhá žádným artefaktům, ale především ony nové záběry z Forspoken od Luminous Productions, dříve známý jako Project Athia. Hru jsme poprvé viděli v akci na prezentaci Square Enixu v polovině letošního března, teď vývojáři doplnili své pochvaly směrem k AMD dosud neviděnými střípky, v nichž hlavní hrdinka Frey bojuje s monstrem připomínajícím medvěda. Nechybí ale ani krátké střetnutí s titány, které po více než čtvrt roce připomíná fantastickou estetiku hry.

Pokud chcete i vy sami vyzkoušet, zda se upsampling v podání AMD vyplatí, stačí stáhnout aktuální ovladače Radeon Adrenalin a pustit se do testování. K funkci se dostanete také na kartách společnosti Nvidia, k žádné přímé optimalizaci ale v ovladačích pravděpodobně nedojde a FSR tak zůstane „jen“ položkou v menu.

Nahlásit chybu v článku

3

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru