Otázky a odpovědi

Plánujete v dohledné době přijmout někoho na občasnou výpomoc s psaním článků?

Vortex jsme před třemi lety startovali jako ryze autorský projekt a na naší vizi se nic zásadního nemění. Ačkoliv se nezříkáme možnosti v budoucnu redakční tým rozšířit, žádné konkrétní plány momentálně nemáme.

Proč je v systému komentářů podpora jen do třetí úrovně hierarchie? Ve všech dalších reakcích je pak matoucí, kdo na koho reaguje. Bylo by možné toto omezení odbourat?

Důvodem je skutečnost, že stále se zužující okno v mobilní verzi pak u opakovaných reakcí bylo už absurdně malé, což nemusí být na desktopu patrné. Rozhodně je ale možné lépe označit, kdo dále na koho reaguje.

Neuvažovali jste, že byste spustili vlastní televizní kanál Vortex TV? Mohly by tam být všechny pořady z YouTube nebo jiná tematická videa nebo e-sportové přenosy.

Nad spuštěním vlastního televizního kanálu jsme neuvažovali a tímto směrem se vydávat nechceme, ani nebudeme. Dáme-li stranou nutnost obřího financování (vysílací licence, vybavení, platy zaměstnanců,…), je také nutné uvažovat nad dalšími faktory, jako je výroba pořadů, cílová skupina, pravděpodobná sledovanost, reklama a spoustu dalších záležitostí. Důvod, proč existuje tolik videí o hrách na YouTube je dán tím, jak snadné je natočit „nějaké“ video. Takové video se ale automaticky nestává pořadem určeným pro televizní vysílání, nemusí pro něj existovat dostatečně velké, tedy rentabilní publikum apod. Nejjednodušší je před podobným dotazem provést alespoň elementární průzkum trhu v největších zemích světa – zjistíš, že ani ve Spojených státech se žádná celoplošná „herní“ televize neexistuje, což slouží jako poměrně jasná odpověď, proč se něco takového nevyplatí v zemi s tak malým počtem obyvatel.

Plánujete nějaký merch v podobě triček?

Trika už jsme měli v nabídce, posledních pár kousků ve velikostech S a M je k dostání u nás v redakci. Momentálně hledáme nového partnera na tento sortiment.

Vortex je teď na Televizi Seznam?

Doma jsme stále na webu Vortex.cz a na YouTube. Seznam projevil zájem o naše videa a vybrané starší materiály budou vycházet i tam. Umožní nám to přirozeně potenciálně rozšířit naši komunitu diváků a čtenářů a dostat Vortex do širšího povědomí, což je super. Na naší práci a obsahu se ale nic nemění.

V letošním roce by měla vyjít jedna dost zajímavá hra nazvaná Core Punk. Uděláte o ní video?

Díky za tip, minimálně se na ní podíváme a uvidíme, co s ní podnikneme.

Koupil jsem si na Xbox One hru Everreach: Project Eden a je nehratelná. Jak je možné, že se něco takového dostane do prodeje? Nechtěli byste se na titul podívat a udělat třeba nějaké video? Hráči by si zasloužili varování.

Zatím ji nemáme v hledáčku, ani jsme neobdrželi kopii. Ale protože i nás před vydáním titul zaujal, mohli bychom se na něj podívat. Zkusíme zajistit review verzi a někam ji vměstnat.

Šlo by udělat téma o hrách vhodných pro děti? Jaké zařízení, jaké ovládání a jaké hry jsou nejvhodnější?

Této problematice jsme se věnovali třeba ve Vortexu #88. Obecně pak platí, že tablet nebo telefon a dotykové ovládání je pro děti nejpřístupnější. Následují nejrůznější pohybové periferie. Z klasických konzolí je ovládáním i nabídkou her nejvhodnější Switch. Třeba díky základnímu balíku Labo. Na iOS můžeme už pro děti ve věku 2-3 roky doporučit hry jako Miffy’s World, Mluvídek nebo Doc Baby. Mezi nejkvalitnější ale patří tituly z kolekce Ben & Holly, Prasátko Peppa, Lego/Duplo a z produkce studií Lipa a Bimi Boo. Časem se určitě k tématu můžeme vrátit v rámci nějakého většího materiálu.

Je pravda, že se bude vaše studio stěhovat?

Ano, vypadá to, že se budeme přesouvat do jiných prostor. Uděláme vše pro to, aby se změna nijak negativně neprojevila na obsahu.

Zaujímalo by ma, či je pre vás Vortex “full time“ práca, alebo máte aj nejaké iné zamestnanie?

Z koníčku a vedlejší aktivity se časem stala práce, které se věnujeme naplno.

Budete se někdy zapojovat do diskusí?

Do diskuzí se zapojíme pokaždé, když je to nezbytné. Nicméně není v našich silách reagovat na každý ohlas na webu, YouTube, Twitteru, Facebooku, Instagramu či Discordu. To ale neznamená, že si ho nepřečteme, nebo že takové názory nebereme úvahu.

Myslíte si, že se někdy v budoucnu máte šanci dostat na Metacritic?

Ačkoliv se to tak nemusí zdát, Metacritic je pořád jen agregátorem hodnocení a aktuálně nijak neusilujeme o to, stát se jeho součástí. Do budoucna samozřejmě nechceme vyvracet nic – byla by to určitě jistá prestiž – ale necháváme tomu volný průběh.

Neuvažovali jste nad tmavým režimem na vašem webu? Tmavé pozadí, světlý text…

Ano, uvažovali a stále ho máme na seznamu potenciálních vylepšení hodně vysoko. Je proto dobré vědět, že by o něj čtenáři opravdu stáli.

Bude se redakce zabývat novým titulem UBOAT?

Už máme přístup k early access verzi a rozhodně se na něj v blízké době plánujeme podívat a představit si ho.

Neplánujete dělat články i o hardwaru – myši, klávesnice, monitory?

Momentálně nic takového nechystáme, ale do budoucna určitě nevylučujeme, že se na Vortexu objeví i podobný materiál.

Jak budete řešit zázemí při plánované roční rekonstrukci Kotvy?

Pokud k rekonstrukci skutečně dojde, stane se tak až v průběhu příštího roku, proto není v tuto chvíli nutné, překotně se situací zabývat. Až se tak stane, budeme samozřejmě řešit prostor nového studia pro natáčení našich pořadů, každodenní práce se ale rekonstrukce Kotvy nijak nedotkne. Ostatně, od začátku letošního roku sídlí redakce na jiné adrese.

Neplánujete udělat nějaký speciál k aktuálnímu dění v USA a jeho dopadu na herní průmysl?

Upřímně řečeno se nám z celkem pochopitelných důvodů do podobně kontroverzních věcí momentálně zabředávat nechce. Ano, hry už se staly součástí toho vše, ale dokud jde v první řadě o jiné problémy, které se her přímo netýkají, raději bychom si udrželi od těchto bouřlivých událostí odstup.

Nevíte, co se stalo s PS back button přídavným zařízením? Chtěl jsem si ho koupit, ale zmizel kompletně ze všech obchodů?

Byl jich nedostatek, ale ten by měla Sony už řešit a bude se zase normálně prodávat.

Vzhledem k rizikům koronaviru, stále plánujete i letos navštívit E3? Navíc s rizikem, že se nějaké společnosti mohou rozhodnout účast zrušit?

Taková akce se plánuje několik měsíců dopředu. Čím později začneme, tím dražší takový „výlet“ bude. Čili ano, v tuto chvíli plánujeme veletrh navštívit stejně jako v jiných letech a ani momentální situace, jakkoli ji nechceme zlehčovat, na tom nic nemění. Důvodem je skutečnost, že nikdo neví, jaká bude situace za několik měsíců. Když se v květnu nebo červnu někdo rozhodne nezúčastnit, protože se stav zhorší, je to pochopitelné. Ale my už tou dobou budeme muset mít vše zařízené. Takhle sice riskujeme, že by nás akce v případě zrušení, stála peníze za letenky atd. Když ale budeme váhat do poslední chvíle, prodraží se zase cesta i ubytování. Je to prostě komplikovaný problém a nemá jednoznačné řešení. I když se letos zpochybňuje akce samotná a objevila se i tato hrozba, s E3 počítáme, snažíme se najít pro ni partnera a přinést co nejlepší servis z místa jako v minulých letech. Věříme, že i kdyby veletrh nějak utrpěl, pořád rozhodně stojí z hlediska naší práce a informací, které vám přinášíme, za návštěvu. Abychom začali uvažovat o tom, že E3 vyškrtneme ze seznamu plánovaných destinací, musela by se akce opakovaně prokázat jako špatná, nebo bychom se museli ocitnout v situaci, že pro nás není finančně únosná. Snad se nestane ani jedno z toho.

Na Steamu právě vyšla nová hra v early accesu jménem Temtem, budete se jí věnovat?

O hře jsme mluvili několik dní před vydáním v novinkovém souhrnu a uvažujeme, že bychom se na ni nějakým způsobem podívali blíže. Vzhledem k velikosti Vortexu ale nemůžeme zatím nic slíbit.

Co se děje se zabezpečením při přihlášení k webu Vortexu? Vyzvání ke změně nastaveného hesla bez mé iniciace? Hesla, která bezpečně používám, jsou tady vyhodnocena jako nedostatečná. Nepřeháníte to trochu s tím zabezpečením?

Tohle není něco, co bychom si vymysleli my. Jedná se o zabezpečení WordPressu, kterému podléháme také. Obdrželi jsme stejnou výzvu, nejde o novinku, kterou bychom aplikovali na web záměrně.

Je reálná šance, že se ve FIFA 21 konečně objeví česká liga?

Jak už jsme uváděli v článku z loňského srpna, Ligová fotbalová asociace podle informací Deníku N jedná se zástupci EA o tom, aby česká liga byla opět obsažena v sérii FIFA. Marketingový ředitel LFA Daniel Hajný řekl, že ačkoliv nechce nic dopředu slibovat, vypadá to pro FIFA 21 v tomto ohledu nadějně. Za nás tomu dáváme tak 60 procent.

Jak to aktuálně vypadá s upozorněním na odpověď v komentářích. Je v silách redakce tento trn v oku vyřešit v dohledné době?

Rozvoj webu se v posledních týdnech soustředil na implementaci reklamních pozic a optimalizaci, ale rádi bychom se brzy vrátili k vylepšením, na která se zatím nedostalo. Ohlas bereme jako znamení, že jde o jednu z žádaných funkcí.

Zajímá mě, zda je Vortex ziskový projekt, jestli se sám dokáže zaplatit, případně i něco vydělat. A pomohlo tomu předplatné?

V tuto chvíli pro nás představuje nová podpora čtenářů jednu z klíčových finančních příležitostí, abychom mohli zajistit další fungování Vortexu v podobě, jak ho máte rádi. Nadále ale aktivně hledáme i další způsoby, jakými jsou nejrůznější inzertní partneři.

Budete dělat recenzi Call of Duty Mobile?

Zatím nemůžeme nic slíbit. Uvidíme podle dalších povinností, ale rádi bychom ji minimálně zkusili.

Bude Petr dělat recenzi WRC 8?

Petr, nebo Zdeněk. Podle toho, kdo se ke hře dostane dřív v kombinaci s dalšími povinnostmi.

Máte v plánu mít na vašem YT kanálu ten nový systém členství? Myslím, že spousta z nás by vás jistě ráda podpořila.

Velmi vážně o tom uvažujeme. Je možné, že této možnosti skutečně využijeme.

Budete streamovat konference ze E3?

Stejně jako loni, ani letos se na našem plánu nic nemění – konference z E3 streamovat nebudeme. Důvod je prostý, redakci pro denní obsah tvoří dva lidé – Jirka a Zdeněk – a oba budeme přímo v Los Angeles. Na jednotlivé konference tedy půjdeme osobně a následně se s vámi podělíme o naše dojmy a poskytneme vám shrnutí všeho podstatného, co se na daných konferencích probíralo.

Jakým směrem chcete Vortex vést v následujících letech?

Vzhledem k tomu, nakolik je online zpravodajství živou věcí, není úplně snadné přesně říct, kde bude Vortex za rok. Naší dlouhodobou snahou je samozřejmě setrvalý růst, ať už se bavíme o návštěvnosti webu, který je pro nás v rámci vlastní prezentace a ukotvení formy hodně důležitý, nebo o celkovém výkonu našeho YouTube kanálu. Je tedy pravděpodobné, že i nadále budeme zkoušet, co se vám líbí, zvát hosty, probírat s nimi hry i z trochu jiného pohledu, než je úplně obvyklé a budeme se snažit třeba ještě rozšířit nabídku informací, kterou vám dennodenně poskytujeme. Nemělo by to však být za cenu překotného růstu – Vortex je čistě autorský projekt a momentálně nemáme plány, přetvořit jej ve standardní novinkový web, který se spoléhá z větší části pouze na aktuality, nejde do hloubky a nevyužívá zajímavých možností, které se třeba v podobě konferencí či nejrůznějších setkání vývojářů nabízí.

Mohu se těšit na vaši recenzi Imperator: Rome?

Zatím na ní nikdo nepracuje. Záleží na tom, zda to kapacitně zvládneme, viz podrobnosti na Discordu.

Nepřemýšleli jste nad tím, že byste jednou za čas odpověděli na dotazy diváků a čtenářů v samostatném videu?

Přemýšlíme nad spoustou věcí, takže i nad otázkami a odpověďmi, a právě za tímto účelem vznikla tahle sekce. Každý může položit dotaz a my na něj odpovíme, pokud uznáme, že by odpověď mohla být zajímavá či přínosná i pro ostatní. Dotazů nechodí tolik, abychom kvůli nim natáčeli samostatné video a vzhledem k tomu, nakolik jsme aktivní na ostatních kanálech – ať už se bavíme o sociálních sítích Vortexu nebo našich osobních – nevidíme otázkové video jako nutnost. Samozřejmě ale musíme dodat, že stejně jako u většiny našich rozhodnutí také tady platí, že jsme ochotní náš postoj upravit, budeme-li cítit zvyšující se potřebu atp.

Je možné, abyste na IG do Stories dávali odkaz na swipe?

Zatím jsme nesplnili podmínku 10 tisíc followerů, bez níž nelze funkci využívat.