Ze Steam Decku budou profitovat všichni hráči na Linuxu

Valve spolupracuje s AMD na optimalizaci ACPI rozhraní pro lepší využití hardwaru

Zdroj: Valve
4. 8. 2021

Ve chvíli, kdy společnost Valve oznámila po sérii spekulací svůj handheldový počítač Steam Deck, začali se hráči ptát, jaké hry na operačním systému SteamOS vlastně poběží, případně kolik jich bude. SteamOS je totiž převlečený Linux, a ačkoliv vývojáři her se k tomuto operačnímu systému nestaví nikterak nepřátelsky, takovou podporu jako Windows jednoduše nemá. Valve v tomto ohledu nicméně spoléhá na vrstvu Proton, která kompatibilitu aplikací pro Windows na Linuxu zajišťuje, a dle databáze podporovaných her na tom není vůbec špatně. Optimalizace procesů je ale stále žádoucí a Valve spolupracuje přímo s AMD na novém ACPI ovladači, který by mohl výkon her na Linuxu vylepšit.

Nový ACPI CPUFreq ovladač má být užitečný i pro hráče, kteří Steam Deck neplánují pořizovat, ale své srdce upsali Linuxu.

Informaci přináší technický blog Phoronix, který poukazuje na spolupráci právě skrze Steam Deck. Ten bude pohánět APU od společnosti AMD, zahrnující jádro Zen 2 a grafický čip RDNA 2, takže je v zájmu obou společností, aby bylo fungování co nejlepší. Nový ACPI CPUFreq ovladač má být užitečný i pro hráče, kteří Steam Deck neplánují pořizovat, ale své srdce upsali Linuxu. Zjednodušeně řečeno se ACPI ovladač stará o přístup operačního systému k hardwaru daného počítače, tedy včetně procesoru nezbytného pro plynulý chod videoher. Běžící distribuce Linuxu pak dostane možnost plně využít všechny komponenty, což je zpětně velmi důležité i pro Steam Deck, který nemá výkonu na rozdávání.

Více informací bychom se měli dozvědět v září na konferenci XDC s tím, že se očekává návrat AMD k této iniciativě po patchích, které byly k dispozici po uvedení Zen 2 procesorů před dvěma lety. Od té doby ale vždy zástupci AMD uváděli, že CPUFreq ovladače nejsou tou největší prioritou, což se může s příchodem Steam Decku změnit. Ostatně, Valve už dříve popohnali AMD k práci na optimalizaci grafických karet, resp. knihoven Mesa, což vedlo k lepšímu využití grafických karet Radeon na Linuxu. Dá se proto očekávat, že vzájemná motivace prospěje hraní mimo Windows a je pravděpodobné, že do budoucna tyto iniciativy povedou k dalším hardwarovým revizím Steam Decku, o kterých Gabe Newell v rámci rozhovorů pro IGN rovněž mluvil.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Další informace Rozumím