Zakladatel Bethesdy: Co vlastní Microsoft, Sony už nezíská

Chris Weaver komentuje nedávnou akvizici ZeniMaxu. Vyjádřením o autonomii příliš nevěří

Zdroj: Microsoft
27. 9. 2020

Jako blesk z čistého nebe přišla na začátku minulého týdne zpráva, že Microsoft kupuje skupinu ZeniMax Media. S tím pochopitelně i studia jako Bethesda, id Software, MachineGames nebo Arkane a plejádu zářivých značek od The Elder Scrolls, přes Dooma či Wolfensteina, až po Dishonored. Krátce po oznámení miliardové akvizice pak obě strany ujišťovaly, že oznámené tituly budou ctít dříve uvedené informace o cílových platformách a v případě budoucích titulů se budou obě strany domlouvat na případné/časové exkluzivitě individuálně.

Hlubší komentář na konto akvizice však nepřišel, nepočítáme-li vyjádření Phila Spencera, který sliboval „nechat Bethesdu Bethesdou“, a proto za velmi cenné považujeme aktuální postřehy zakladatele společnosti Christophera Weavera. V rozhovoru pro magazín Inverse vyjádřil nejen svůj pohled na celý obchod, ale nastínil také možnou podobu budoucnosti a dovolil si i nepřímé rýpnutí směrem k Microsoftu, byť se zakládá jen na zcela legitimní představě, že bude chtít redmondská firma prostřednictvím akvizice získat část peněz zpět.

Zdroj: MIT

V první řadě je nutné vysvětlit, že Chris Weaver už v Bethesdě nepracuje – odešel v roce 2002 a o pět let později byl se svými 33 procenty největším podílníkem. Dnes prý drží jen minimální množství akcií, přesto je s historií firmy neoddělitelně spjatý a stále má vhled do jejích obchodních záležitostí. I proto se na něj redakce zmiňovaného magazínu obrátila a dala mu prostor k vyjádření, které není vázáno žádnými smlouvami o mlčenlivosti. A jak sám Weaver hned v úvodu předznamenává, o akvizici věděl dopředu a označuje ji za potěšující.

„Myslím, že je to extrémně zajímavý obchod pro obě skupiny. Microsoft se instantně rozšíří o jedny z nejzkušenějších studií v branži a Bethesda se bude moci plně soustředit jen na kreativní část, aby zaplnila line-up Microsoftu,“ hodnotí Weaver. Dodává také, že v Microsoftu jsou zcela nesporně skvělí vyjednavači a věří, že finální cena – pohybující se kolem 7,5 miliardy dolarů – nebyla pro kupujícího ničím přehnaně riskantním a plně zapadá do finančních plánů.

Bez ohledu na cokoliv je ale Weaver přesvědčen, že co vlastní Microsoft, Sony už mít nemůže.

Co se týče souboje s konkurencí, Weaver hodnotí akvizici ZeniMaxu jako přímou odpověď na to, co se Sony daří už roky. Držet kvalitní týmy, které jsou schopné zásobit cílovou platformu tituly, na jejichž prodeje se lze bez obav spolehnout. „Není náhodou, že oznámení přišlo ve stejném čase jako představení [ceny] PlayStationu 5,“ říká Weaver. Současně ale varuje, že kvantita a tudíž i množství vlastněných studií by nikdy nic nezlomila, kdyby výsledkem nebyly kvalitní tituly: „Produkt může být jen tak dobrý, jako jsou kreativní lidé, kteří ho tvoří.“

Bez ohledu na cokoliv je ale Weaver přesvědčen, že co vlastní Microsoft, Sony už mít nemůže a na konci dne bude záležet jen na produktu. A právě na tomto místě otevřeně, ale s naprostým respektem k videohernímu byznysu naznačuje, že dosavadní vyjádření Microsoftu nemusí být tak úplně pravdivá. „Chápu to tak, že Microsoft respektuje 34letou schopnost Bethesdy vyvíjet kvalitní software a nechá Bethesdu Bethesdou. Přesto jsem ještě nepotkal manažera, který by nechtěl akcelerovat prodej svého produktu,“ říká Weaver.

Jinými slovy zakladatel Bethesdy očekává, že Microsoft exkluzivitu u některých titulů uplatní, byť by se stále mohlo jednat o výlučnost časovou, aby se jinak všeobecně rozšířené značky dostaly do rukou i těm, kdo výkonné PC nebo Xbox kupovat neplánují. Celou situaci pak Weaver přirovnává k tomu, když Microsoft kupoval Bungie a pomohl skrze jejich Halo: Combat Evolved prvnímu Xboxu. „Přijde mi, že Microsoft se podíval do vlastní historie a chce zopakovat některé ze svých nejlepších kroků. Pokud bude tahle strategie fungovat, bude to brilantní protiúder směrem k Sony,“ uvádí Weaver. V závěru rozhovoru nicméně zmiňuje to nejpodstatnější – vítězem akvizice a všech konkurenčních třenic budou opět samotní hráči, kteří mohou ve výsledku očekávat kvalitní produkty, ať už to bude na jakékoliv platformě. „Všem přeji jen to nejlepší,“ uzavřel Christopher Weaver.

Nahlásit chybu v článku

4

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Další informace Rozumím