Zahráli jsme si preview verzi The Settlers

Hra po několika odkladech dorazí už v polovině března. Zážitek si s ničím určitě nespletete

Zdroj: Ubisoft
13. 1. 2022
Název hry: The Settlers Vývojář: Vydavatel: Platformy: Žánr:

Na Gamescomu v roce 2018 oznámil Ubisoft návrat strategie Settlers. Série, jejíž kořeny sahají ještě před legendární Age of Empires, se zrodila už v roce 1993 a téměř vždy si zachovávala svá původní specifika. Patří k nim zejména nutnost po políčcích rozšiřovat své území, systém cestiček, trocha magie a v porovnání s ekonomickou částí nepříliš přesvědčivý souboj. Tohle všechno jsme si ale na ploše plnohodnotného pokračování mohli naposledy vyzkoušet v roce 2010 se sedmým dílem, na nějž měla chystaná novinka od studia Blue Byte navázat krátce po svém odhalení. Přes tři roky ale o sobě vývojáři nedávali prakticky vědět, aby nás hned zkraje nového roku potěšili informací, že vydání je doslova za rohem. Noví Settleři dorazí už 17. března a díky preview verzi – na kterou už 20. ledna naváže uzavřená beta – jsem se mohl konečně pustit do vlastního hraní a začít zjišťovat, jakým směrem se tenhle neočíslovaný restart vlastně vydal.

Co se dělo u vývojářů

Pokud se nejprve ptáte, co se se hrou dělo v uplynulých letech, že o ni začali fanoušci pochybovat a dokonce ji označovali za zrušenou, mám pro vás na úvod vyjádření vedoucího vývoje Nadima Affaniho, se kterým jsem si mohl o hře promluvit ještě před vlastním hraním. Affani za odmlkou vývojářů ze studia Ubisoft Blue Byte – které pod sebou sdružuje pobočky v Düsseldorfu, Mohuči a Berlína – nevidí nic vysloveně kritického. Potvrzuje ale, že jeho tým postupně přepracoval mechanismy, které se ve finále nezdály dostatečně dobré, což logicky zabralo nějaký čas navíc. „Uvědomili jsme si, že hře jen prospěje, když využijeme čas navíc a budeme se soustředit na postupné vylepšení všech prvků, na kterých strategie stojí,“ vysvětlil Affani. V našem rozhovoru ale dále naznačil, že míra zásahu možná byla trochu větší, než že by ji bylo možné označit pouhým slovem vylepšení a není vyloučeno, že vývoj prošel restartem. „Vážili jsme všechny prvky, které byly v tehdejší verzi implementovány, rozhodli jsme, které zůstanou a vrátili jsme se zpět k rýsovacím prknům, abychom to udělali lépe,“ řekl Affani doslova.

Bez ohledu na to ale platí, že se nová iterace duchovně i prakticky vrací ke třetímu a čtvrtému dílu, který si bere za vzor. Podle vývojářů tak dojde na přirozené spojení starého s novým a hra bude mít potenciál oslovit veterány i nováčky. Ačkoliv to vždy zní jako klišé, musím připustit, že i při hraní nejnovější verze nebudete mít problém identifikovat, o jakou hru se jedná a je rozhodně příjemné sledovat, nakolik se specifika titulů v jednom žánru mohou lišit. Zvlášť, když začnete porovnávat například se sérií Anno, kterou připravuje další z týmů v Blue Byte. Nemusíte se příliš obávat, že by na Settlers byly znát jakékoliv zkratky – jde o velmi osobitou hru, která vznikala za podpory enginu Snowdrop na zelené louce a bez ohledu na dosavadní nedostatky a některé nezvyklosti kráčí vlastním směrem. „Hra poslouží jako skvělá vstupní brána pro ty, kdo sérii neznají a nebude zbytečně mást veterány, kteří s ní strávili dětství,“ shrnul Affani vymezení hry před tím, než jsem se do ní mohl ponořit.

Různé národy, podobná hratelnost

V plné verzi budou dostupné tři frakce – Elari, Maru a Jorn – které k sobě svede zatím jen velmi neurčitě načrtnutý příběh o nutnosti opustit svůj rodný kraj a přesunout se do nové země. Všechny se od sebe liší nejrůznějšími bonusy, cenou výroby či specifickými budovami, což násobí možnost, jak najít ideální styl, který by mohl padnout komukoliv. V preview verzi byli dostupní zástupci prvních dvou zmíněných národů – Elari zaměření spíše na výrobu a Maru o trochu víc na boj. Upřímně ale musím říct, že příliš velké rozdíly jsem v dostupném skirmishi prozatím nenašel a bylo by potřeba strávit se hrou delší dobu, případně zakusit zbytek obsahu, aby bylo možné jednoznačně říci, nakolik rozhodující ony rozdíly jsou. Momentálně totiž jde jen o odlišnou cenu hrstky budov, která nemá příliš velký dopad na to, jak byste chtěli za Elari, či Maru hrát a je otázkou, zda se do finále něco změní či přibude. Pro oba národy nicméně platí, že se musíte obrnit trpělivostí a mít v hlavě poměrně jasný plán, jak strávit úvodní sekundy a minuty, protože výrobní řetězce jsou v nových Settlers velmi dlouhé a když něčemu nevěnujete pozornost dostatečně brzy, nemusíte se včas dostat k požadovaným surovinám.

Myslet musíte neustále na to, že hra nesdílí zásoby v jednotlivých skladištích a že všechno musí být přímo napojeno na síť cest, aby mohl probíhat automatický transport za pomoci vesničanů.

Vše totiž i tentokrát stojí na expanzi vašeho území, které je na hranicích označeno ikonickými patníky. Vzhledem k tomu, že lze přímo ovládat inženýry, můžete velmi efektivně začít posouvat hranice, o což se přirozeně snaží i soupeř a netrvá většinou příliš dlouho, než se do sebe v kritickém bodě zaklesnete. Stává se tak poblíž nevyčerpatelných zdrojů kamení, zlata, uhlí nebo železa, což jsou nejdůležitější komodity pro váš rozvoj a s přihlédnutím k dalším mechanismům se o ně svádí tuhé bitvy. Myslet nicméně musíte i na to, že hra nesdílí zásoby v jednotlivých skladištích a že všechno musí být přímo napojeno na síť cest, aby mohl probíhat automatický transport za pomoci vesničanů. Tím se právě z cest stávají zejména v úvodu nebezpečná místa, na kterých můžete vy i soupeř odchytávat karavany nosičů a narušovat tak za pomoci hrstky vojáků značnou část celé ekonomiky. Je to trochu podlé a strategie nefunguje donekonečna, ale coby hráč zůstáváte pořád v mírném napětí z nutnosti kontrolovat nejen výrobu či souboj, ale právě i bezpečnost na nejdůležitějších tepnách.

Dlouhé výrobní řetězce

Je pak vcelku přirozené, že na místě zdrojů hlavních surovin vyrůstají další větve centra vaší říše, až postupně přerostou v soběstačné jednotky, které již není nutné optimalizovat v globálním, ale jen lokálním měřítku. Bohužel tomu ale zatím nejde příliš naproti umělá inteligence vesničanů, kteří mnohdy běží pro suroviny do úplně jiného skladiště, než jaké je nejblíž, což může momentálně ovlivňovat například zácpa pro předávku surovin k jiné stavbě nebo zkrátka jen zmatení a nedokončená optimalizace hry. To je ale samozřejmě něco, co se v plné verzi nemusí objevit a pevně věřím, že ani neobjeví. Na něčem, co nemůžete přímo ovládat – vzhledem k tomu, že vesničané jsou na rozdíl od inženýrů a armády zcela autonomní – totiž stojí celá hratelnost a byla by velká škoda, kdyby vývojáři nedali hře v tomto ohledu větší péči. Týká se to také popisků jednotlivých budov, které vám ve stavebním menu sice naznačí, co mohou vyrábět, ale neseznámí vás s tím, jaké suroviny k tomu budete potřebovat.

Tím se přirozeně vracíme k výrobním řetězcům, které jsou velmi rozvleklé, ale na rozdíl třeba výše zmiňované hry Anno vidíte na jejich konec. Jen pro příklad – abyste mohli produkovat vojáka s mečem, potřebujete nejprve důl na uhlí a důl na železo. Pomíjím, že ložiska musíte zpravidla vyhledat pomocí inženýrů a ne vždy na území, které by se dalo označit za bezpečné, natož vaše. Čeká vás tudíž posun hranic, budování cesty, přesun všech surovin, přesun inženýrů, kteří jako jediní mohou budovy skutečně stavět, a ani tady to nekončí. Až natěžíte železo a uhlí, potřebujete z nich nejdříve vytvořit ocel, k čemuž potřebujete další budovu a následně vás čeká kovárna, aby vznikl meč. Do toho samozřejmě řešíte nájezdy protivníků, umírání inženýrů, jejich opětovné posílání do akce, případně jejich rekrutování, snižující se stav volné populace, rozšiřování města na jiné světové straně a spoustu dalších prvků mikromanagementu, která vás mohou poměrně rychle zahltit. Cesta za výrobou pěšáka je ale téměř u konce, takže už stačí jen kasárna, do kterých si branec sám donese meč ze skladu a postupně se s ním naučí zacházet.

Ne všechno se zatím povedlo

Bohužel, hra zatím nepředkládá dostatečně detailní popisky, takže prvních pár her bylo v mém podání o testování metody pokus-omyl, ale na druhou stranu, Settlers nebudou vysloveně náročnou hrou, která by měla hráče úplně trápit a stále se můžete docela dlouho kochat detailní grafikou. V tomto ohledu snad Settlers nikoho neurazí, i když přiznávám, že ani v tomto ohledu nezůstávám úplně bez výhrad. Jistě, připomínám opět, že jsem hrál rozpracovanou verzi a některé detaily se mohou lišit, vizuální styl je ale nastaven a s ním například i míra animací nebo zpracování nejrůznějších efektů, které například překrývají dění na obrazovce a činí hru v kritických okamžicích nepřehlednou. V tomto ohledu je jasné, že vývojáři vsadili především na zpracování celku, a to zejména s přihlédnutím k tomu, že mapy jsou poměrně velké a vaše říše může velmi rychle růst.

Uzavřená betaverze se blíží

Pokud si chcete zahrát uzavřenou betu, zapište si datum 20. ledna, kdy na čtyři dny startuje. Abyste se ale mohli ponořit do vlastního hraní, musíte se zaregistrovat na oficiálních stránkách a mít přirozeně štěstí, aby vás vývojáři vybrali. Půjde pravděpodobně o poslední možnost před vydáním, jak si hru vyzkoušet, plná verze pak dorazí 17. března.

Stranou ovšem nezůstávají ani pěkné detaily, jako jsou nejrůznější ruiny či místa, které můžete pomocí inženýrů obsadit a převážně přinesením patřičných surovin aktivovat odměnu. Tou bývají další suroviny či předměty, jejichž výroba je zdlouhavá, nikdy ovšem během hraní preview verze nepřišla chvíle, kdyby jeden takový bod na mapě zvrátil osud celé hry. Nepatří k nim ani kempy banditů, kteří mají sloužit jako důkaz, že na mapě nejste jen vy a váš protivník, protože svůj tábor neopouští a pouze čekají, až k němu dojdete, aby mohla proběhnout bitva. Těžko říct, jak k nim vývojáři přistoupí v budoucnu, ale vzhledem k tomu, že preview verze ani nenabízí možnost určit obtížnost hry proti umělé inteligenci, i na tomto poli patrně přijdou změny. Kromě těchto záležitostí – i když někdy jde o relativně podstatné věci – však nemám příliš výtek a v kombinaci s hudebním doprovodem, zvuky a trochu jiným přístupem než u jiných strategií se mi noví Settleři zamlouvají.

V plné verzi pak bude pochopitelně dostupná i kampaň, která nemá podle game directora Nadima Affaniho sloužit jen jako tutoriál a údajně přímo otestuje vaše schopnosti. Skirmish a multiplayer obecně pak bude dostupný až pro osm hráčů v zápasech 4v4 a počítá se s plejádou map vycházejících ze tří hlavních biomů – zeleň, poušť a ostrovy. Vývojáři rovněž přislíbili zahrnutí módu Onslaught, což je jiné označení pro hru nastavenou podle vlastních pravidel a chybět nemá ani kosmetická úprava podoby některých prvků, jako jsou budovy či nejrůznější emblémy. Jak nám ale Affani potvrdil, nic nebude fungovat jako pay to win prvek a alespoň prozatím nebudou The Settlers spojeni s žádnou formou NFT, i když se na ně Ubisoft zaměřuje. Pokud vás první dojmy z hraní zaujali, připomínám ještě blížící se betu – začne 20. ledna, poběží čtyři dny a přihlásit se do ní můžete na oficiálních stránkách. Hra následně dorazí 17. března na PC a prozatím se nepočítá s konzolovou verzí.

The Settlers

První dojem z nových Settlerů není špatný. Hru si určitě s ničím nespletete, a pokud jste trávili dětství u předchozích dílů, dýchne na vás příjemná nostalgická atmosféra. Pohledem nezaujatého hráče jde o poměrně komplexní strategii, která zatím není v betaverzi úplně dotažená a bude vám chvíli házet klacky pod nohy. Vzhledem k blížícímu se datu vydání ale věříme, že aktuální build hry je mnohem dál a vývojáři po několikaletému vývoji kráčí k povedené hře. Technicky na tom není špatně, zábavná je klasickým způsobem „ještě chvíli a jdu spát“, a pokud akceptujete v textu vyjmenovaná specifika, mohou vám The Settlers posloužit jako příjemná alternativa k Annu nebo dalším real-time strategiím.

Nahlásit chybu v článku

5

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru