Díky českému zastoupení společnosti Sony jsem si měl možnost vyzkoušet novou plošinovku Astro Bot, která v září dorazí na PlayStation 5. I když ne všichni reagovali na oznámení novinky s nadšením, které si podle mě zaslouží, kdo hrál předchozí tituly od japonského first party studia Team Asobi, dobře ví, že může očekávat prvotřídní kvalitu. Astro se nám představil už ve hrách The Playroom (2013), Astro Bot Rescue Mission (2018) pro PlayStation VR a Astro’s Playroom (2020), který obdrželi zdarma všichni majitelé PlayStationu 5. Předchozí tituly byly právem chválené, skloňovalo se u nich často slovní spojení “Mario kvalita” a snesly srovnání s některými z nejlepších plošinovek od Nintenda, které v tomto žánru platí za hegemona. Od Astro Bota mají hráči ještě vyšší očekávání, protože jde o velkou plnohodnotnou hru a žádný benchmark ani tech demo.
Verze, kterou jsem hrál, byla zcela začištěná a klidně bych si ji spletl s finální. Měl jsem k dispozici už oficiální lokalizaci a přístup ke dvěma standardním úrovním, jednomu boss levelu a dvojici challenge úrovní, které jsou sice relativně krátké, ale o to náročnější. Kdo hrál předchozí hru, tedy Astro’s Playroom, dobře tuší, co může čekat. Skvělý level design, špičkovou grafiku a snahu využít funkce ovladače DualSense na maximum. To vše tu také dostanete. Už z ukázky působí hratelnost velmi pestře, titul výborně vypadá a vývojáři se snaží ponořit hráče do světa i díky haptické zpětné vazbě a adaptivním triggerům. Současně je Astro Bot znovu oslavou značky PlayStation a připomínkou její bohaté historie. Čekají nás desítky různorodých úrovní a světů, v nichž se pokusíme zachránit víc než 150 robůtků inspirovaných slavnými hrdiny z PlayStationu.
Mezi jednotlivými úrovněmi člověk “přelétá” ve stylizované vesmírné lodi, kterou budete zřejmě krátce ovládat také v průběhu misí. Jak už bylo řečeno, kdo hrál předchozí hry, bude se ctíti jako doma. Narazíte na některá povědomá místa a známé nepřátele. Zdá se ale, že jednotlivé levely budou hodně rozmanité, a to nejen co do vzhledu, ale také různých nápadů. Zdejší úrovně přetékají interaktivními prvky a všemožnými detaily. Můžeme jen doufat, že se nebudou časem opakovat. Za jejich prozkoumávání vás samozřejmě hra odměňuje, jelikož vaším ultimátním cílem je objevit a posbírat úplně vše, co jde. Řada takových nápadů je přitom spojená s fyzikou. Prostředí na vaše akce přirozeně reaguje, díky čemuž je radost sledovat, jak se třeba chová voda, jak můžete využít magnety, anebo jak si za pomoci stékající barvy odhalíte neviditelnou cestičku.
Velmi slibně působí také speciální dovednosti, které si může Astro dočasně osvojit v některých úrovních. Takže se najednou může proměnit v horkovzdušný balon, boxera, získat větší rychlost anebo zpomalit na chvíli čas. Na své cestě zkušební verzí jsem potkal stylizované hrdiny her God of War, PaRappa the Rapper nebo Journey. A na samém konci číhal první z bossů, což byla velká chobotnice. I tady přitom autoři projevili velkou dávku hravosti a kreativity. Nejen že samotný souboj má několik fází a je poměrně pestrý co do akce, ale dokáže překvapit i po vizuální stránce. Raději nebudu prozrazovat příliš.
Největším problémem a výzvou pro Sony podle mě nebude kvalita, ale nutnost přesvědčit pochybující hráče. Rozptýlit ten mýtus o dětské hře, která si nezaslouží pozornost nebo normální cenovku vedle obvyklých velkých značek.
Zatímco běžné úrovně vás podle mě obtížností trápit moc nebudou a jsou plné záchytných bodů, v soubojích s bossy už musíte vystačit jen s několika málo životy a tady věřím, že postupně autoři žádoucím způsobem přitlačí na pilu. Ale stále nejspíš tak, aby hra byla stravitelná i pro mladší nebo sváteční hráče. Pokud se však někde může Astro Bot zbavit stigmatu dětské hry, jsou to speciální challenge úrovně. Ačkoli jsou relativně krátké, dají vám pořádně zabrat a musíte jimi proběhnout na jeden zátah bez chyby. Ze dvou otestovaných vzorků bych přitom řekl, že je to něco, co má bezezbytku prověřit vaše zkušenosti získané v normální hře. Každý krůček tu může být váš poslední a dokonalé načasování bude nezbytností, protože vás často něco ženě kupředu, současně tlačí zezadu, ale přitom nemůžete jen utíkat dál jako splašení.
Astro Bot vychází 6. září a jeho největším problémem a výzvou pro Sony podle mě nebude kvalita, ale nutnost přesvědčit pochybující hráče. Rozptýlit ten mýtus o dětské hře, která si nezaslouží pozornost nebo normální cenovku vedle obvyklých velkých značek. Může to totiž podle mě být vynikající titul, který bude aspirovat na ty nejvyšší známky.