Xbox si pochvaluje prodeje Series a růst Game Passu

Bývalý manažer PlayStationu Shawn Layden je ke službě skeptický a zpochybňuje její model

Zdroj: koláž/Vortex
28. 7. 2021

I když přesná čísla neznáme, Microsoft uvedl, že konzole Xbox Series jsou těmi nejrychleji prodávanými v jeho historii. A to navzdory problémům s dostupností. Prohlásil to šéf společnosti Satya Nadella v rámci zprávy o finančních výsledcích za uplynulé čtvrtletí. Pochvaluje si také růst Game Passu s tím, že jeho předplatitelé hrají asi o 40 procent víc her a utrácejí za hry přibližně o polovinu víc než ti bez Game Passu.

Shodu okolností se ve stejnou chvíli ke Game Passu vyjádřil také bývalý představitel PlayStationu Shawn Layden, který zpochybnil jeho udržitelnost, dlouhodobý byznys model i potenciál rozšířit trh. Zjevně je vůči této službě skeptický, i když sám stál na samém počátku aktuální debaty, když rozvířil otázku ceny AAA her. Loni v červnu naznačil, že AAA hry by měly být kratší, anebo naopak zdražit. A po jeho slovech skutečně v následujících měsících přistoupily některé firmy v souvislosti s nástupem nové generace konzole ke zdražování svých her.

„Je velmi obtížné vydat hru za 120 milionů dolarů v předplatitelské službě za 10 dolarů měsíčně.“

Game Pass ale zjevně těmi změnami Layden nemyslel. “Je velmi obtížné vydat hru za 120 milionů dolarů v předplatitelské službě za 10 dolarů měsíčně,” uvedl v rozhovoru pro magazín GamesIndustry.biz. “Když si to spočítáte, musíme mít 500 milionů předplatitelů, než se vám investice začne vracet,” doplnil s tím, že proto je nejprve nutné počítat se ztrátou, abyste vybudovali takovou základnu. “Ale stejně, pokud prodáte jen 250 milionů konzolí, nedostanete se na půl miliardy předplatitelů,” domnívá se Layden.

I když tedy v tomto konkrétním bodě možná opomíjí skutečnost, že Game Pass může stále více mířit i na PC a díky cloudu také na mobily a potenciálně v budoucnu další platformy, jako jsou chytré televize, kam už se Microsoft také vydal. A to je asi něco, čemu Microsoft věří. Nicméně i o tom Shawn Layden pochybuje. Nějakou konzoli má dnes vlastnit přibližně čtvrt miliardy lidí, což je prý podobné jako na konci devadesátých let. Layden si nemyslí, že Game Pass a cloudové hraní mohou toto číslo zvětšit.

„Lidé si nekupují konzole, protože chtějí mít v obýváku víc železa a plastu.“

Microsoft naopak věří, že Xbox Game Pass Ultimate za 15 dolarů na měsíc se službou Xbox Cloud Gaming pro počítače, mobily, tablety a další zařízení může potenciálně otevřít cestu do jeho ekosystému další miliardě zařízení. Layden souhlasí, že s mobily se dostanete ke stovkám milionů dalších hráčů, ale není to podle něj stejné hřiště. “Časem jsme zjistili, že hraní na mobilech nemusí být nutně vstupní branou ke konzolím, ale že je to jen jiná zábava pro lidi v jinou část dne,” prohlásil Layden.

“Lidé si nekupují konzole, protože chtějí mít v obýváku víc železa a plastu. Kupují si je, protože chtějí mít přístup k obsahu,” podotýká s tím, že každý se zajímá o nějaké streamovací řešení. Ale to je vždy limitované připojením k internetu, připomíná Layden. A fungující byznys model podle něj ještě nikdo nemá.

Jim Ryan se domnívá, že je model neudržitelný a pro Sony nedává smysl, když mnoho first party her má dnes rozpočty převyšující 100 milionů dolarů.

Microsoft naopak opakovaně ústy různých představitelů zdůrazňuje, že se mu Game Pass vyplácí. Tím ale nemusí myslet nutně jen finance, ale jeho celkový přínos. Aby skutečně vydělával, musí ještě získat další předplatitele, připustil před časem Phil Spencer. Ale firma přesto neplánuje službu zdražit. A Xbox tvrdí, že stávající model je pro Microsoft udržitelný. Díky nedávno oznámeným hrám na E3 může atraktivita Game Passu a počet předplatitelů opět vzrůst.

Layden nicméně není jediný, kdo je vůči Game Passu skeptický. Pochyby vyjádřili i současní manažeři PlayStationu. Třeba Jim Ryan se domnívá, že je model neudržitelný a pro Sony nedává smysl, když mnoho first party her má dnes rozpočty převyšující 100 milionů dolarů. I to je nepochybně důvod, proč služba PlayStation Now stojí na jiných základech a nabízí odlišnou skladbu her.

Game Pass odstartoval v červnu 2017 a podle posledních čísel má okolo 20 milionů předplatitelů.

Nahlásit chybu v článku

12

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Další informace Rozumím