Xbox Series X plného výkonu nedosáhne, varuje Crytek

Psát kód pro PS5 je mnohem snazší. Bez ohledu na teraflopy Xbox zaostává, říká kodér

Zdroj: Crytek
6. 4. 2020

S tím, jakým způsobem informují Microsoft a Sony o nových konzolích, začíná se i mezi hráči utvářet jistá představa, co mohou v období letošních Vánoc vlastně očekávat. Na jedné straně je to hrubý výkon a užitečný design, na druhé pravděpodobně sofistikovanější optimalizace jednotlivých částí a historický příslib zajímavých exkluzivních titulů. Určit, která konzole je lepší, znamená hodit rozbušku mezi oba tábory herních nadšenců a stejně se nedočkat odpovědi, protože co se líbí jednomu, nemusí se ani náhodou pozdávat druhému. Přesto se do podobné debaty nechal zcela dobrovolně vtáhnout softwarový inženýr Ali Salehi z Cryteku a v rozhovoru pro íránský portál Vigiato mimo jiné řekl, že psát kód pro PlayStation 5 je mnohem jednodušší, než se o to stejné snažit na Xboxu Series X.

Vývojář z Cryteku buďto neobratně obchází dohodu o mlčenlivosti tím, že cituje své kolegy, nebo ji přímo porušuje a bere tak na sebe riziko následných finančních trestů.

„Za sebe nic konkrétního říct nemůžu, cituji pouze ty, kdo už učinili veřejné prohlášení. Vývojáři tvrdí, že PlayStation 5 je nejjednodušší konzole, pro jakou jsme kdy mohli kódovat, abychom dosáhli co nejvyššího výkonu. Pokud jde o software, PlayStation 5 je extrémně jednoduchý a má mnoho funkcí, které dávají vývojářům maximální svobodu. Celkově vzato je PlayStation 5 lepší konzolí,“ říká Salehi v jednom z dostupných překladů popisovaného rozhovoru. Je nicméně nutné podtrhnout, že vývojář z Cryteku buďto neobratně obchází dohodu o mlčenlivosti tím, že cituje své kolegy, nebo ji přímo porušuje a bere tak na sebe riziko následných finančních trestů. Možná je i eventualita, že ani jeden z devkitů chystaných konzolí nemá k dispozici, tím by pak všechna další prohlášení na konto Xboxu a PlayStationu byla jen zbytečnou fabulací ve snaze vzbudit poprask a senzaci.

Pokud bychom ale měli uvažovat v rovině, že Salehi předkládá skutečné informace, zakládající se na jeho vlastních zkušenostech a výpovědi ostatních kolegů, pak připodobňuje Xbox Series X ve smyslu výkonu a jeho využitelnosti k PlayStationu 3. „Počet teraflopů indikuje, jak rychle může procesor za optimálních podmínek teoreticky pracovat. Výsledek ale tvoří mnoho faktorů a řetěz procesů, které jsou na sobě závislé. Pokud jeden z nich nebude pracovat dostatečně rychle, výkon se v další části [procesu] sníží,“ říká Salehi. Vzpomíná tím právě na PlayStation 3, který byl papírově výkonnější než Xbox 360, ale v praxi nebyli vývojáři schopni tohoto výkonu z nejrůznějších důvodů dosáhnout. Problémem byla například paměť, která tvořila jedno z hrdel celého výkonu a vývojáři s ní zápasili v podstatě po celou dobu životního cyklu PS3. Něco podobného pak může podle Salehiho nastat i v případě Xboxu Series X, který má i nadále rozdělenou operační paměť na dva segmenty, což ovlivňuje řízení propustnosti a spoléhá se na zastaralé API DirectX a vlastní verzi operačního systému Windows. „Naproti tomu Sony vytváří své vlastní API a software od základu s každou novou generací, se kterou jde na trh. To je přínosné pro ně i pro nás [vývojáře],“ dodává Salehi.

Všechny části grafického čipu PS5, které ovlivňuje rychlost frekvence, tedy věci, které se nevztahují k počtu CU a teraflopům, budou pracovat rychleji než na Xboxu Series X.

Další věc, kterou zmiňuje, je počet výpočetních jednotek – Xbox Series X jich má 56, PlayStation 5 o dvacet méně. I když budeme počítat s tím, že si Xbox Series X sám pro sebe rezervuje 4 CU, pořád jich budou mít vývojáři k dispozici mnohem víc než na konkurenční platformě. Salehi však staví situaci do kontextu a upozorňuje, že výpočetní jednotky PS5 běží na vyšší frekvenci, takže finální rozdíl není tak velký. „Všechny části grafického čipu, které ovlivňuje rychlost frekvence, tedy věci, které se nevztahují k počtu CU a teraflopům, budou pracovat rychleji než na Xboxu Series X. PlayStation 5 tak může pracovat na vrcholu svých možností – 10,28 teraflopů – zatímco XSX těchto čísel nedosahuje a na 12 teraflopů by dosáhl jen v ideálních podmínkách,“ vysvětluje Salehi. Jeho vyjádření je však opravdu nutné vnímat jako postoj člověka, který pravděpodobně má zkušenost s oběma devkity, ale reálně zatím nemůže svou práci s nikým jiným příliš porovnávat.

Nahlásit chybu v článku

16

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru