Windows 11 jsou tím nejlepším systémem pro hry, tvrdí Microsoft

Microsoft: Windows 11 je tím nejlepším systémem pro hry

Počítá se s implementací Game Passu, automatického HDR a rychlého načítání jako na Xboxu

Zdroj: Microsoft
25. 6. 2021

Microsoft si na včerejší podvečer naplánoval oficiální představení Windows 11. Ačkoliv se s prezentací pojila řada vtípků, protože už před deseti dny Microsoftu unikl neveřejný instalační soubor a celý svět tak už znal podobu i základní vlastnosti, šlo i tak o cennou podívanou stran dalších detailů, o nichž se dosud nemluvilo. A zřejmě vás nepřekvapí, že část prezentace byla zaměřena i na hráče, pro které si Microsoft přichystal v porovnání s možnostmi Windows 10 několik příjemných překvapení. Předně dojde na plnou integraci aplikace Xbox přímo do Windows 11, skrze kterou se hráči dostanou k nabídce Game Passu a budou moci využít i dalších vymožeností, s nimiž ve velkém přišla nová generace Xboxu.

Jak už bylo uvedeno výše, s vydáním Windows 11 by měly v první řadě odpadnout problémy s identifikací, jakou herní aplikaci potřebujete v danou chvíli využít. Xbox? Xbox Game Bar? Xbox Console Companion? Ne, Windows 11 má vše unifikovat do jediné aplikace, která bude přímou součástí systému a konečně se stane centrálním místem pro hry v podání Microsoftu a Xboxu. Není zřejmě žádným velkým překvapením, že v oficiálních klipech, demonstrujících možnosti práce na nových Windows, mohli diváci včerejší prezentace zhlédnout i několik her, které doplňovalo logo Game Passu. S přihlédnutím k celkové strategii herní divize Microsoftu je zcela pochopitelné, že služba bude propagována všeobecně, mimo kanály určené přímo ke komunikaci videoher, což je ale z druhé strany správně a pro zákazníka-hráče rozhodně přínosné. Aplikace Xbox navíc bude plně podporovat cross-play mezi PC a Xboxem, stejně jako službu Xbox Cloud Gaming pro streamované hraní, které je zatím na PC dostupné pouze přes prohlížeč.

Windows 11 budou schopné pracovat s částí architektury Velocity, která se v Xboxu Series – a za doprovodu SSD – stará o rychlé načítání her a streamování dat.

Co se týče dalších vylepšení, hráči si díky Windows 11 budou moci nechat automaticky generovat HDR ve hrách, pokud mají odpovídající hardware. Sluší se samozřejmě podotknout, že je funkce dostupná už na Windows 10, tam se ale nachází v preview programu a až nová verze systému spojí všechny technologie do finálního celku. I nadále by ale mělo platit, že Auto HDR bude fungovat ve více než tisícovce titulů, podporujících API DirectX 11 a 12 a příslušné nastavení byste měli najít ve správě barev a jejich kalibrace. Je také důležité doplnit, že automaticky aplikované HDR nedosahuje kvalit titulů, v nichž je HDR zapojeno nativně – tedy přímo od vývojářů – i tak ale jde o poměrně uspokojivý způsob, jak se dostat k širšímu spektru barevného podání a hry učinit na příslušných monitorech a televizích hezčí.

Ještě zajímavější je nicméně potvrzení, že Windows 11 budou schopné pracovat s částí architektury Velocity, která se v Xboxu Series – a za doprovodu SSD – stará o rychlé načítání her a streamování dat. Jde o technologii DirectStorage, prostřednictvím které dochází k dekompresi grafických assetů přímo na grafické kartě, nikoliv v procesoru, čímž se zkracuje doba renderování obrazu i načítání her jako takových. Microsoft ale k technologii neposkytl mnoho detailů a limity cítíme i na straně hardwaru. Hráči na PC budou muset mít minimálně 1TB NVMe SSD, což je trochu zvláštní, vezmeme-li v potaz kapacitu úložiště Xboxu Series, a k plnému potenciálu se dostanou jedině s SSD podporujícím rozhraní PCIe 4.0. Bude tudíž ještě nějakou dobu trvat, než se takhle rychlé disky stanou běžnou součástí počítačů a než bude mít zapojení DirectStorage do Windows hlubší smysl, i tak jde ale o důležitý krok a nezbytnou přípravu na úrovni API, bez které by nebylo možné jít dál.

Windows 11 bude k dispozici v období letošních Vánoc a majitelům Windows 10 bude distribuován coby bezplatný update.

Nahlásit chybu v článku

8

Napsat komentář

Další články
Nahoru