Kerbal Space Program 2, Private Division, Vývojáři Kerbal Space Program 2 zbankrotovali

Vývojáři Kerbal Space Program 2 zbankrotovali

Vydavatel jim zrušil kontrakt a obratem lákal celý tým k práci na KSP 2 v novém studiu

Zdroj: Private Division
5. 6. 2020

Pokračování rozverné simulace letů do vesmíru Kerbal Space Program od studia Star Theory Games bylo oznámeno loni na Gamescomu. Líbivý trailer neměl za úkol představit hru jako takovou, v zájmu bylo navodit patřičnou atmosféru, a to se soudě podle ohlasů z minulého srpna podařilo nad očekávání. Pokud ale dáte pěkné obrázky stranou, vývoj hry provádí řada rozpaků, které se zhmotňují v nepříjemnou kauzu, na jejímž konci je odchod mnoha zaměstnanců Star Theory Games a nakonec i bankrot studia. Incident, který se měl odehrát mezi vývojáři Kerbal Space Program 2 a vydavatelským labelem Private Division společnosti Take-Two, popisuje novinář Jason Schreier v článku na webu Bloombergu. Přidává navíc další znepokojující informace o údajných praktikách vydavatele a nechává tak nahlédnout do rizikového prostředí nezávislých autorů videoher.

Záchranná brzda

Pokud jste dění kolem KSP 2 sledovali pravidelně, kromě zmínky původního vývojáře Felipeho Falangha, že o vývoji druhého dílu dopředu vůbec nevěděl, jste pravděpodobně zaznamenali také únorové zprávy o novém studiu spadajícím pod Private Division. Právě tam se měl vývoj druhého Kerbalu přesunout a z tehdejších zpráv se nezdálo, že za přesunem vězí něco víc než jen snaha dát vývojářům dostatek prostoru a nechat Star Theory pracovat na něčem jiném. Nakonec, už v únoru potvrdilo Private Division – majitel značky Kerbal Space Program – že do nového a v té době ještě nepojmenovaného studia zamířil ředitel studia Star Theory Games Jeremy Ables, creative director Nate Simpson a také vedoucí producent Nate Robinson. Transfer dával smysl a při zpětném procházení článků, které o něm informovaly, jsme nenarazili na žádný, který by se nad situací byť jen pozastavil. Jak ovšem nově uvádí Jason Schreier, hybatelem těchto změn měly být přímé neshody mezi Star Theory Games a Private Division, které podle Bloombergu vyústily ve značně radikální kroky.

V pátek 6. prosince 2019 měla údajně přijít všem zaměstnancům Star Theory pracovní nabídka skrze sociální síť LinkedIn a doporučení, aby na ni kývnuli. Podivné pak na ní byly podle Schreiera dvě věci – zaprvé přišla od výkonného producenta Private Division Michaela Cooka a zadruhé zmiňovala, že dosavadní vývoj Kerbal Space Program 2 je ve studiu Star Theory Games u konce a přesouvá se do nového studia. Jen pro představu, vývojáři měli na hře pracovat v té době už přes dva roky a žádné předchozí indicie prý nenaznačovaly, že je něco v nepořádku. Naopak, vydavatel údajně cítil ve hře obrovský potenciál a kývnul na prodloužení kontraktu s vývojáři o dalších šest měsíců, aby mohl být do hry zapracován další obsah navíc. Právě nutnost vyjednat nové smlouvy ale měla vyústit v popisované problémy a především ztrátu jediného zdroje financování, které skrze Private Division proudilo z Take-Two.

Hledání důvodů

V pracovní nabídce, jejíž originální verzi má údajně Jason Schreier k dispozici, byl zmíněn i vysoký plat, jednorázový bonus při podpisu smlouvy a další benefity, nad kterými se zaměstnanci Star Theory mohli rozmýšlet celý víkend. Hned následující pondělí, tedy 9. prosince, však zakladatelé studia Bob Berry a Jonathan Mavor svolali schůzku všech přibližně 30 lidí a požádali je, ať na nabídku Private Division nepřistupují. Vysvětlili, že mají dostatek financí na překlenutí doby, než by jako tým přišli s novou hrou a dalším potenciálním partnerem, který by vývoj a chod studia po finanční stránce zajistil. Současně však přiznali, že už nějakou dobu jednali s Take-Two o prodeji Star Theory Games a měli rovněž potvrdit, že vyjednávání podmínek skončilo nezdarem. I to měl být nakonec důvod, proč Private Division odeslali zmiňované pracovní nabídky ve snaze udržet tým pohromadě a přesunout je do nových kanceláří, o kterých se mluvilo letos v únoru. Ono nové studio Private Division otevřené v Seattlu bylo pojmenováno Intercept Games a podle Jasona Schreira v něm skutečně probíhá vývoj Kerbal Space Program 2.

Osud ale studiu nepřál a kvůli karanténním opatřením a pandemii koronaviru se GDC neuskutečnilo, takže nebylo s kým a o čem novém jednat.

To už do určité míry předznamenává sled dalších událostí. Zakladatelům Star Theory Games se nepodařilo udržet všechny zaměstnance a přibližně třetina z nich, včetně v úvodu jmenovaných vývojářů, na nabídku Private Division kývla. Zbývající zaměstnanci Star Theory pak skutečně měli začít zkraje letošního roku připravovat nové prototypy a těšili se na březnovou Game Developers Conference, kde chtěli získat investora či vydavatele. Osud ale studiu nepřál a kvůli karanténním opatřením a pandemii koronaviru se GDC neuskutečnilo, takže nebylo s kým a o čem jednat. Star Theory Games proto záhy na to došel dech a krátce poté, co do Intercept Games odešli další zaměstnanci, studio bylo rozpuštěno. Zpětně se pak k situaci vyjádřil mluvčí Private Division Brian Roundy, který uvedl, že pracovní nabídku skutečně poslali každému jednomu zaměstnanci a v tuto chvíli sedí v Intercept Games polovina z původního týmu Kerbal Space Program 2.

Ještě před tím, než ale bez rozmýšlení odsoudíte Take-Two z agresivního postupu, jak rezonuje téměř všemi články, je nutné zastavit se u toho, že pro takhle jednoznačný soud neexistuje dostatek důkazů. Nevíme, jaké podmínky Take-Two nabídli majitelům Star Theory Games za případný odkup studia a v úvahu musíme brát i skutečnost, že ustavením nového studia a oslovením celého týmu riskovali rovněž lidé z Private Division. Že byl výsledkem incidentu jen nedávný posun vydání na příští rok, je z části dílem náhody, protože nebýt pandemie, Star Theory mohli skutečně získat nového partnera na GDC a coby semknutý tým potrestat vydavetele vyslovením nezájmu pokračovat na vývoji rozpracované hry pod hlavičkou jiného studia. Všanc tak byla dána pověst hry, termín vydání a výsledná podoba druhého dílu, pro kterou by museli Private Division najít nový tým a začít v podstatě od nuly. Na druhou stranu tím ale netvrdíme, že se situace nemohla odehrát tak, jak ji oslovení vývojáři a Jason Schreier popisují, jen mějme stále na paměti, že historie zná řadu případů, kdy tím zlým nakonec nebyl pouze „velký a nenasytný“ vydavatel.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru