branding
Vývojář končí s hrami kvůli zneužívání vracení peněz na Steamu

Vývojář končí kvůli zneužívání vracení peněz na Steamu

Zákazníci jeho krátké tituly do dvou hodin dokončí, líbí se jim, ale dostanou zpět celou částku

Zdroj: Emika_Games
27. 8. 2021

Autor vystupující pod identitou Emika_Games se rozhodl seknout s vývojem her. Možná si říkáte, že to není zase tak neobvyklé. Třeba ho práce už netěšila, nebo se jeho tituly lidem nelíbily. To ale není skutečný důvod, ten je mnohem zajímavější. Na kontě má několik her, které můžete najít na Steamu. O titulech jako Locked Up nebo Find Yourself jste možná nikdy neslyšeli, ale na Steamu mají od hráčů velmi kladné hodnocení. Jsou to menší hry za pár eur.

Summer of ’58 nedosahuje na dvě hodiny herní doby, a proto ji fanoušci mohou po dohrání vrátit a získat zpět celou částku. Podle vývojáře dokonce nechají pozitivní recenzi, ale on přichází o příjmy.

Poslední titul pod hlavičkou Emika_Games vyšel přibližně před měsíce. Summer of ’58 sbírá opět velmi kladná hodnocení a lidem se zjevně líbí. Tak kde je problém? Autor, který se ve skutečnosti jmenuje Alexander Rešetnikov si postěžoval na Twitteru, že mu hra nepřináší peníze. Jak je to možné? Summer of ’58 totiž nedosahuje na dvě hodiny herní doby, a proto ji fanoušci mohou po dohrání vrátit a získat zpět celou částku. Podle vývojáře dokonce nechají pozitivní recenzi, ale on přichází o příjmy.

Jedná se podle něj o obrovské množství lidí. Poděkoval za podporu, ale prohlásil, že kvůli tomu nevydělá dost na to, aby vytvořil další hru. Je prý velmi rád, že se lidem jeho hry líbí, ale když se nemůže živit tímhle, musí dělat něco jiného. A oznámil, že na dobu neurčitou opouští herní vývoj. A protože měl rozpracovanou ještě hru From Day To Day, jejíž demo vyšlo loni v prosinci, oznámil, že v nejbližší době určitě nespatří světlo světa.

Pokud podle něj člověk dohraje titul do konce a požádá o vrácení peněz, lze to přirovnat k situaci, kdy sní celou pizzu, ale nechutnala mu, a proto chce vrátit peníze.

Jeho příspěvek pochopitelně vzbudil velký zájem a řada hráčů mu vyjadřovala podporu. Až se vývojář ozval po několika hodinách znovu. Napsal, že jej upřímně překvapila podpora, jaké se mu dostalo. Neočekával prý, že se ho zastane tolik lidí. Chce podle svých slov vytvářet hry bez umělého prodlužování času, tak aby nezačaly nudit. Právě proto ty jeho končí dřív než během dvou hodin. “Myslím, že jste si všimli, že moje tituly vypadají jako krátké povídky, podobně jako můžete sledovat film namísto televizního seriálu,” uvedl.

Neuráží ho, když někdo jeho hru vrátí, protože se mu nelíbí nebo kvůli technickým problémům. Pokud ale podle něj člověk dohraje titul do konce a požádá o vrácení peněz, lze to přirovnat k situaci, kdy sní celou pizzu, ale nechutnala mu, a proto chce vrátit peníze. Vývojář chtěl podle svých slov jen tiše odejít a dát vědět, co zamýšlí. Ale když viděl, kolik lidí mu vyjádřilo podporu, dalo mu to důvod k přemýšlení. A všem za to poděkoval.

Někteří hráči pak například navrhují, že achievementy navázané na dohrání hry by u takových projektů mohli znemožnit požádat o vrácení peněz.

Zda to znamená, že si vše rozmyslel, nebo ještě rozmyslí, není v tuto chvíli jasné. Faktem ale je, že nastavená pravidla, jakkoli jsou zamýšlená na ochranu spotřebitelů, mají zjevně určité mezery a mohou škodit autorům kratších her. Protože je možné titul vrátit, když nahrajete méně než dvě hodiny. A Summer of ’58 lze dokončit přibližně za 90 minut. Nejde přitom o první podobný případ a krátké hry obvykle tuto skutečnost reflektují samozřejmě i na cenovce. Tituly od Emika_Games třeba stojí 6 až 11 eur.

Je nasnadě, že jinak správná politika má úplně jiný dopad na titul, který má desítky hodin a jiný na podobné záměrně kompaktní zážitky. Napravit takovou situaci a nastavit spravedlivá pravidla ale není snadné, protože snížení hranice ze dvou hodin zase může poškodit hráče. Kratší hry by mohly mít jiná pravidla, ale pak by zase někdo musel takové počiny třídit a kontrolovat, aby se to nezneužívalo. Někteří hráči pak například navrhují, že achievementy navázané na dohrání hry by u takových projektů mohli znemožnit požádat o vrácení peněz. A jak byste tento problém řešili vy?

Nahlásit chybu v článku

11

Napsat komentář

Další články
Nahoru