Vývoj konzole Atari VCS opouští hlavní architekt

Rob Wyatt nedostal šest měsíců zaplaceno. VCS je podle oslovených vývojářů velký průšvih

9. 10. 2019

Retro konzoli Atari VCS, která má svůj původ v crowdfundingové kampani na portálu Indiegogo, jsme se na stránkách Vortexu věnovali již několikrát. Kromě samotné informace, že Atari na konzoli pracuje, to byl březnový odklad vydání, způsobený snahou osadit konzoli výkonnějším hardwarem, a posléze jen několik dní staré odhalení plánů na propojení Atari VCS se streamovací platformou Antstream Arcade. Prostřednictvím ní by se z připravované konzole mohlo stát ještě o fous zajímavější zařízení pro milovníky klasických her, protože knihovna Anstream Arcade už nyní čítá přes 2000 retro kousků, a pochopitelně nejen z dílny Atari. Jak už to tak ale obvykle bývá, když se něco tváří až příliš slibně, většinou to nedopadne podle představ, a v případě Atari VCS prý můžeme začít mluvit o nejhorším. Redaktoři britského webu The Register totiž přišli s informací, že vývoj opustil architekt Rob Wyatt, který dle svých slov nedostal již půl roku zaplaceno a svým odchodem uvrhl celý projekt do nejistoty.

„Atari nezaplatilo faktury za uplynulých šest měsíců. Je velkým překvapením, že naše malá společnost byla schopná přežít tak dlouho,“ řekl Wyatt redaktorům The Register. Odkazuje se tím na svou vlastní firmu Tin Giant, která byla ze strany Atari najatá na pomoc s výrobou VCS, byť není v tuto chvíli známo, jak velkou roli v procesu sehrála. Na druhou stranu, uvážíme-li, že Wyatt stál u zrodu Xboxu, zřejmě s jeho schopnostmi v Atari počítali naplno a je tudíž skutečně možné, že je vydání retro konzole ohroženo. Podle The Register pracovali v Tin Giant na odstraňování chyb z prototypu základní desky, když se Wyatt rozhodl z pochopitelných důvodů spolupráci ukončit, nově by se tak o dokončení konzole měla postarat další najatá firma SurfaceInk. „Doufal jsem, že dovedu projekt do zdárného konce a tohle se nebude muset stát, ale už nemám žádnou jinou možnost, než se poohlédnout po jiných příležitostech,“ říká Wyatt. Zároveň pak odmítá, že by bylo ukončení prací na VCS způsobeno zakládáním nové společnosti The Last Gameboard, která se bude soustředit na vývoj malých stolních kabinetů.

Rozhovory s vývojáři odhalily, že Atari úzkostlivě hlídalo veškeré náklady na vývoj VCS a tento přístup vedl k sérii špatných rozhodnutí, které neblaze ovlivnily finální podobu zařízení.

Co se týče důvodů, proč Atari neplatila Tin Giant peníze za vystavené faktury, můžeme se bez vyjádření společnosti zatím pouze domnívat. Faktem nicméně je, že momentální podoba Atari je jen stínem minulosti a společnost vykazuje v uplynulých letech milionové ztráty. I odsud pak mají pramenit obavy dalších oslovených vývojářů, kteří se k VCS v nedávné době dostali a situaci kolem výroby konzole označují za velký průšvih. „Rozhovory s vývojáři odhalily, že Atari úzkostlivě hlídalo veškeré náklady na vývoj VCS a tento přístup vedl k sérii špatných rozhodnutí, které neblaze ovlivnily finální podobu zařízení,“ říkají redaktoři The Register. Jedním z nich je i cena 249 dolarů za 4GB verzi, kterou si navíc měl vynutit obchodní řetězec Walmart. K dispozici proto bude i dražší 8GB verze a s cenou blížící se vysluhujícím konzolím od Sony a Microsoftu může opět dojít k nižšímu zájmu o prodeje. Oslovení vývojáři pak mluví o tom, že se v mnoha případech nebyli schopní s Atari domluvit na výrobě vlastních originálních titulů, čímž pozbývá smyslu i snaha o vyšší výkon, vzhledem k tomu, že podobná partnerství podle The Register ani navázana nebudou.

Přesto celá zpráva nekončí zcela negativně – na dotazy redaktorů zmiňovaného webu totiž zareagovala PR agentura ÜberStrategist, která uvedla, že mnoho z probíraných informací není pravdivých, či alespoň přesných, a že se již mnoho aspektů změnilo. Nakolik, to zřejmě opravdu momentálně tuší jen v Atari.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru