Forspoken (Project Athia), Square Enix, Vyšší cena AAA her přichází z nových konzolí i na PC

Vyšší cena AAA her přichází z nových konzolí i na PC

Square Enix chce za Forspoken v základní verzi 80 eur. Přidají se další vydavatelé?

Zdroj: Square Enix
11. 12. 2021
Název: Forspoken (Project Athia) Vývojář: Vydavatel: Platformy: , Žánr: Datum vydání: 24. 1. 2023

V programu letošních Game Awards nechyběla hra Forspoken od vývojářů z Luminous Productions. Ambiciózní projekt se dočkal nové ukázky, na jejímž konci došlo také k odhalení data vydání. Technologicky velmi lákavé dobrodružství mladé newyorčanky Frey, která se z neznámých důvodů ocitne ve fantasy světě Athia, bude k dostání od 24. května 2022, což muselo v řadách fanoušků vyvolat značné potěšení. Trvalo však jen krátce, protože spuštění předobjednávek odhalilo, že vydavatelé ze Square Enix budou jako první na poli AAA her zkoušet hráčům prodat své hry za vyšší cenovku, odpovídající některým titulům pro nové konzole. Bez delšího napínání, Forspoken je k dispozici v základní verzi za 80 eur, což je 30procentní nárůst oproti obvyklé 60eurové cenovce.

Informace se mezi hráči začala šířit v podstatě už v průběhu Game Awards – ostatně, i někteří z vás na ni reagovali v chatu našeho přenosu – a reakce nejsou podle očekávání ani trochu pozitivní. Square Enix totiž může s ohledem na své postavení a šíři portfolia legitimizovat podobný přístup i pro ostatní vydavatele a postarat se o zboření letitého dogmatu. Zdražením PC verzí her navíc dojde k vyrovnání cenovky některých titulů určených pro nové konzole, což patrně posílí rozhodnutí vydavatelů a je velmi reálnou možností, že za několik měsíců už půjde o nový standard. Jen pro pořádek doplňujeme, že Forspoken alespoň z pohledu Square Enix není výjimkou – také základní verze vylepšeného remaku Final Fantasy VII s podtitulem Intergrade bude na PC k dispozici za 80 eur a adekvátním způsobem jsou pak pochopitelně zdraženy i bohatší edice. Jen namátkou, edici Digital Deluxe pro Forspoken můžete předobjednávat za 105 eur a hádáme, že podobně budou naceněny i další velké hry od Square Enix.

Nejčastějším argumentem pro ty, kdo o ceně rozhodují nebo se jich dotýká ve smyslu tržeb, je porovnávání s ostatními odvětvími zábavy.

Jaký bude postup ostatních vydavatelů, není v tuto chvíli zcela jasný. Pokud bychom se ale měli ohlédnout za situací na poli PlayStationu 5 a Xboxu Series, nebude zřejmě panovat, alespoň na začátku, jednohlasná shoda. Jako jeden z prvních začal možnost zdražení her předkládat bývalý prezident PlayStationu Shawn Layden. Už v polovině loňského roku mluvil o tom, že současný stav je neudržitelný a hru budou muset být do budoucna kratší, nebo dražší. Tuto tezi pak začal naplňovat vydavatel Take-Two Interactive, který zdražil next-gen verzi NBA 2K21 a krátce na to už přicházely podobné zprávy také od Sony, která se tímto směrem u her určených pro PS5 rovněž vydala. Nejčastějším argumentem pro ty, kdo o ceně rozhodují nebo se jich dotýká ve smyslu tržeb, je porovnávání s ostatními odvětvími zábavy. Lístky do kina, předplatné na Netflixu a spoustu dalších obvyklých položek svou cenou v průběhu let přirozeně stoupá, zatímco hry dlouhé roky stály obligátních 60 dolarů a odvozeniny v dalších měnách.

Z tohoto pohledu se nicméně přepočet nemusí zdát vždycky fér a stejné je to i u aktuálního případu Forspoken. Zatímco v USA došlo k 10dolarovému zdražení, hra je pohledem Evropy naceněná na 80 eur, což je po zpětném přepočtu dle aktuálního kurzu přesně o 20 dolarů víc. Také země s odlišnou ekonomickou silou nenabízí svým zákazníkům vždy zcela férovou nebo lépe řečeno odpovídající cenu a něco, co se mohlo zdát problémem konzolistů, se rázem dotýká všech. Obhajovat, nebo stát proti novému cenovému trendu, pak je velmi složité, protože se točíme v kruhu a jedno nemůže existovat bez druhého. Tedy zjednodušeně řečeno – pokud herní společnosti cítí, že náklady neúměrně stouply, je třeba produkt zdražit. Z druhé strany ale budou narážet na nevoli zákazníků, které v obvyklém případě zajímá jen co nejnižší cenovka. Snad i proto ale vydavatelé tlačí do popředí nejrůznější formy předplatného či streamovacích služeb a kdo ví, co všechno a do jaké míry zvyšující se rozpočty velkých AAA her povedou.

Nahlásit chybu v článku

35

Napsat komentář

Další články
Nahoru