Výroční zpráva GDC je mementem roku propouštění

Výroční zpráva GDC je mementem roku propouštění

Tradiční pohled na stav herního odvětví odhaluje také začínající vývoj pro Switch 2

Zdroj: GDC
19. 1. 2024

Organizátoři největší konference herních vývojářů – GDC – zveřejnili tradiční zprávu o stavu herního odvětví, kterou pravidelně vydávají už dvanáct let. S otázkami, týkajícími se loňského roku, bylo osloveno přes 3000 herních vývojářů či společností, a to převážně ze Severní Ameriky a Evropy. Sami zástupci GDC proto upozorňují, že odpovědi tudíž odráží především stav na Západě, když odpovědi z Asie tvořily jen 6 procent a z Jižní Ameriky a Austrálie po 3 procentech. Přesto má pro nás zpráva značnou váhu a vyplývá z ní řada zajímavých informací, točící se rovněž kolem velkého tématu loňského roku, kterým bylo bez jakýchkoliv pochyb značné propouštění a restrukturalizace studií.

Je to ostatně anotace celého 37stránkového dokumentu, která nepříjemné záležitosti spojené s propouštěním zmiňuje jako tenkou červenou linii táhnoucí se řadou odpovědí. Organizátoři GDC uznávají, že rok 2023 byl v tomto ohledu velmi těžký, když o práci přišly tisícovky lidí, v odpovědích se ale odráží také zvýšený zájem o využití umělé inteligence, vzrůstající popularita filmových či televizních adaptací videoher nebo vyšší míra implementovaných prvků přístupnosti. Podrobněji se dokumentu budeme věnovat v některém z nadcházejících vidcastů, v tuto chvíli ale pozornost stočíme právě k propouštění a například i skutečnosti, že už někteří oslovení vývojáři pracují na hrách určených pro novou konzoli od Nintenda.

Propouštění v roce 2023

„V uplynulých 12 měsících zasáhla herní odvětví vlna propouštění. Zdálo se, že zprávy o propouštění v týmech či celých studiích přichází každý týden. Chtěli jsme proto vědět, jak citelné to pro odvětví bylo a jak propouštění (či z strach z něj) působilo na vývojáře,“ uvádí autoři zprávy tento okruh. Z výše uvedeného počtu přes 3000 oslovených vývojářů odpovědělo 54 procent v tom smyslu, že se jich propouštění nijak netýkalo. Sedm procent ale uvedlo, že bylo propuštěno, 11 procent potvrdilo propouštění v jiných týmech či oddělených společnosti, ve které pracují a 17 procent potvrdilo, že propuštěni byli jejich kolegové. Z dalšího grafu následně vyplývá, že 56 procent respondentů má různě velké obavy, že se jich propouštění bude týkat v roce 2024 s tím, že 35 procent naopak žádné obavy nepociťuje.

Zdroj: GDC

Autoři zprávy rovněž pokládali vývojářům otázku, co podle jejich názorů za propouštěním stálo a jak to může ovlivnit odvětví do budoucna. Jeden z respondentů uvedl, že dle jeho pohledu je propouštěním výsledkem přílišného růstu v době pandemie koronaviru, kdy byli zákazníci ochotni utrácet více peněz za „bezpečnou“ zábavu doma. Tím, jak ale nyní za hry utrácí méně, bublina splaskla a společnosti pro změnu hledají úspory. Jednou z důležitých věcí pro vývojáře je ale také skutečnost, že propouštění nesleduje typický trend, spojovaný dříve převážně s dokončením dlouholetého projektu. To bylo období, kdy studia propouštěla a vývojáři na to byli připravení, aktuálně však podobné opakující se trendy nelze vysledovat a právě kvůli tomu se mezi vývojáři zvyšují obavy o jejich budoucnost. Někteří vývojáři pak například uvedli, že strach v podobě složitého hledání nového zaměstnání je nutí zůstávat tam, kde nechtějí, tedy i v toxickém prostředí, ze kterého by za normálních okolností bez váhání odešli.

Nástupce Switche na vzestupu

Druhou zajímavou věcí, vyplývající ze zprávy GDC, je otevřené přiznání, že už někteří z oslovených vývojářů pracují na hrách pro další konzoli od Nintenda. Ačkoliv je na místě očekávat, že japonská společnost nástupce Switche představí a pravděpodobně i uvede v letošním roce, oficiální zprávy na toto konto zatím nepřichází a vývojáři, kteří snad už mají k dispozici vývojové nástroje, o nich přirozeně nemohou a konkrétní rovině mluvit. Přesto je velmi dobře patrné z otázky, pro jakou platformu aktuálně vyvíjíte svůj projekt, že už přibližně stovka vývojářů s Nintendem spolupracuje. Konkrétně je to 8 procent oslovených vývojářů, o procento víc než těch, kteří pracují na projektu pro Linux. Zajímavé ale také je, že jde o dvojnásobný počet vývojářů než těch, kteří svůj příští projekt cílí na headset pro augmentovanou realitu a jen o dvě procenta méně než těch, kdo vyvíjí hru pro VR.

Je ale samozřejmě na místě ptát se, v jaké fázi příprav takové hry mohou být, zda Nintendo skutečně poskytlo devkit vybraným vývojářům, nebo jde prozatím jen o přípravu portu, do kterého se vývojáři či studia pustí až v momentě, kdy Nintendo skutečně konzoli představí. Nelze proto příliš zkratkovitě usuzovat, že je nová konzole od Nintenda zcela jasně na dohled, byť – znovu – je to s ohledem na vydání Switche v roce 2017 již velmi pravděpodobné.

Zdroj: GDC

Další zajímavé statistiky

Ze zprávy GDC toho ale přirozeně vychází mnohem víc, než dvě výše uvedené tabulky, například že téměř polovina vývojářů přemýšlí nad prvky přístupnosti a implementuje je, že stále klesá zájem o NFT a blockchain pro použití ve hrách nebo že 18 procent oslovených vidí negativní možný dopad využívání umělé inteligence. Na data se ale podrobněji podíváme ve vidcastu, jak bylo zmíněno v úvodu a přineseme i komentář k některým zajímavým bodům.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru