Výkon chlazení PS5 se bude postupem času upravovat

Výkon chlazení PS5 se bude postupem času upravovat

Data z prvních her poslouží pro úpravu rychlosti větráku. Otáčky se zvýší i za cenu hlučnosti

Zdroj: Sony
19. 10. 2020

Minulý týden zaznělo v novinkovém souhrnu jméno viceprezidenta mechanického designu herní divize Sony. Jasuhiro Ótori totiž po své nedávné rozborce PlayStationu 5 mluvil se zástupci japonských médií o dalších detailech a spoustu otázek směřovalo k systému chlazení nové konzole. A zatímco pro magazín Xtech potvrdil Ótori spojitost mezi velikostí větráku a překvapivými rozměry PS5, redaktorům webu 4Gamer.net nastínil, jak to s chlazením bude po uvedení konzole a co všechno je Sony ochotná udělat, aby se zařízení nepřehřívalo.

Předně je nutné upozornit, že informace pochází z neoficiálního překladu japonského rozhovoru, jak jej poskytl diskutující s přezdívkou orzkare na Reseteře. Není ale v našich silách ověřit, nakolik je překlad přesný a není vyloučeno, že se později může objevit korekce. Přesto zní Ótoriho prohlášení realisticky a je pravděpodobné, že si Sony v nadcházející generaci bude chtít problém přehřívání a hlučnosti celého zařízení záležet.

Začneme-li zmiňovaným větrákem, sluší se připomenout jeho 120mm průměr i 45mm šířku. Ótori ho během rozebírání PlayStationu 5 vezme do ruky, která slouží jako reference, jak velký větrák Sony použila, nekončí však pouze u rozměrů. Jak Ótori uvedl pro 4Gamer.net, jeho tým si nechal záležet i na použitém materiálu, kterým je sklolaminát, konkrétně polybutylentereftalát, dle Ótoriho skvěle odolávající vysokým teplotám. Množství lopatek pak vychází z kombinace dvou veličin – pozitivního tlaku uvnitř konzole a nutného objemu vzduchu, který musí skrze ventilátor proudit – s tím, že Sony myslela i na bezpečnost. V případě jakéhokoliv poškození lopatek by nemělo dojít k zásahu jiných komponent a porucha by měla být opravena bez nutnosti dalších zásahů.

Teď ale k tomu zajímavějšímu – otáčky a jimi generovaný hluk, na který si majitelé PlayStationu 4 stěžují v podstatě celou generaci. Dáváme stranou skutečnost, že uvolnit prach z konzole není nic složitého – jak někteří z vás pravidelně upozorňují – pro mnoho uživatelů se ale nejedná o obvyklý postup a zanášení konzole, resp. sníženou efektivitu odvodu tepla považují za závadu či nedostatek. V případě PlayStationu 5 chce Sony nejdříve sesbírat data z první várky her, a až následně reagovat na zvýšení, či zachování původně nastavených hodnot. Ótori konkrétně uvádí, že změny by mohly přijít společně s aktualizacemi systému, ale až poté, kdy tým inženýrů pečlivě vyhodnotí dostupná data a chování celé chladící soustavy.

Vyšší míra hluku je pro designéry konzole přijatelnější, nežli poškození celého zařízení.

Ta má celkově několik čidel, z nichž jedno je přímo na APU a minimálně tři na základní desce. Řídí otáčky větráku a za směrodatnou systém považuje nejvyšší teplotu. Pokud by však informace z prvních her naznačily, že se větrák do hladiny vyšších otáček nedostává, nebo naopak je v režimu maximálního výkonu po příliš dlouhou dobu, Sony je připravena zasáhnout. Podle Ótoriho navíc i za předpokladu, že tím opět stoupne míra výsledného hluku, který je pro designéry konzole přijatelnější, nežli poškození celého zařízení. Samozřejmě se pak případné vysoké teploty netýkají pouze řídící jednotky, ale také SSD, pamětí nebo 350W zdroje. Ten pak Ótori zmiňuje v souvislosti s chytře navrženými mezerami mezi jeho plastovým obalem a zbytkem spodní části konzole, kam dosáhne vzduch nasávaný hlavním větrákem a mísí se s tím, co natáhne vlastní chlazení zdroje.

Nakolik sofistikovaný celý systém je, budeme však moci odpovědět až po prvních zátěžových testech samotné konzole. Připomínáme pouze, že japonští influenceři, kteří si mohli jako jedni z prvních konzoli osahat a zahrát si na ní první hry, mluvili o vlažném vánku linoucím se ze zařízení a o takřka neslyšném chodu. Tak uvidíme v listopadu.

Nahlásit chybu v článku

10

Napsat komentář

Další články
Nahoru