Vydavatel žaluje autory prequelu akce Descent

Hra je ve vývoji přes 5 let. Vybrala statisíce dolarů od hráčů, ale možná nikdy nevyjde

25. 2. 2020
Název hry: Descent Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , Žánr: ,

Špatná hra není katastrofou v pravém slova smyslu. Výsledkem je pořád hra. Skutečným neúspěchem je situace, kdy žádná hra ani nevznikne, případně se na ni nabalí ještě nepříjemné a vleklé soudní tahanice. A vše nasvědčuje tomu, že prequel Descent známý dříve jako Descent: Underground právě takovému průšvihu běží vstříc. V nedávné době herní svět zaujaly spory společností Crytek a Cloud Imperium Games nebo pře mezi dnes už neexistujícím studiem Human Head Studios a vydavatelem Rune 2, firmou Ragnorok Game. V případě Descentu žaluje společnost Little Orbit, která měla hru vydávat, její texaské autory z týmu Descendent Studios.

Prequel Descentu se zrodil jako Descent: Underground a měl navázat na legendární akci od Parallax Software z roku 1995. Hra už před pěti lety prošla úspěšně kampaní na Kickstarteru a v rámci crowdfundingu se autorům povedlo vybrat přes 600 tisíc dolarů. Ještě v roce 2015 se titul objevil v program předběžného přístupu, ale po dvou letech jej autoři z early accessu zase odstranili. Na podzim 2018 pak Descent našel vydavatele ve společnosti Little Orbit a hra mířila na všechny zásadní relevantní platformy. Autoři slibovali, že výměnou za další investice dodají větší singleplayerovou kampaň a celkově hru vylepší. Jenže pak začal dobře namazaný stroj povážlivě drhnout.

Vydavatel tvrdí, že vývojáři lhali o stavu licence na značku Descent patřící společnosti Interplay, když obě strany uzavíraly smlouvu v září 2017. Interplay měl značku ve skutečnosti autorům odebrat.

Už loni v květnu se multiplayerové servery určené pro nedokončenou verzi nadobro odmlčely a oficiální web Descendent Studios byl vypnut. Neoficiální vyjádření jednoho z vývojářů naznačovala, že vývoj titulu byl pozastaven. Důvodem měly být finanční problémy, ale i právní spory mezi autory hry a společností Little Orbit. A tím se pomalu dostáváme do žhavé současnosti.

Společnost Little Orbit letos v ledu podala žalobu na Descendent Studios a obvinila tým z porušení smlouvy, podvodu a pomluvy. Vydavatel tvrdí, že vývojáři lhali o stavu licence na značku Descent patřící společnosti Interplay, když obě strany uzavíraly smlouvu v září 2017. Interplay měl značku ve skutečnosti autorům odebrat. Společnost Little Orbit tvrdí, že jí tím vznikla škoda, kterou vydavatel předběžně vyčíslil na nejméně 2 miliony dolarů. Žaloby míří nejen na studio samotné, ale i jeho šéfa Erica Petersona, který vývoj Desentu vedl.

Na případ teď upozornil jako první magazín Video Games Chronicle s tím, že dokumenty byly k soudu doručené už v lednu. Tým se zformoval v roce 2014 a tvořili jej bývalí autoři vesmírného simulátoru Star Citizen, kteří předtím opustili Cloud Imperium Games. To je ale náhoda. Oznámili plán vytvořit hru ve stylu Descentu s pracovním názvem Ships That Fight Underground. Později se vývojářům povedlo spojit se společností Interplay a zajistit si možnost použít název Descent.

Ani finance z Kickstarteru ani další injekce od Little Orbit ale nepomohla projekt dokončit. Titul byl několikrát odložen a naposledy nedokázal dodržet datum vydání stanovené na únor 2019. Podle vydavatele kvalita titulu neodpovídala dohodnutým standardům. Little Orbit věří, že autoři už ani nesmějí nadále používat značku Descent, kterou jim původně svěřil Interplay. Podle vydavatele je autoři podvodně vlákali do kontraktu, aniž by skutečně usilovali o to hru dokončit ve stanoveném termínu.

Soud by měl mimo jiné také pomoci rozhodnout, komu náleží sporná práva k projektu.

Little Orbit také tvrdí, že šéf studia Eric Peterson učinil několik nepravdivých a znevažujících komentářů na adresu vydavatele směrem k herní komunitě ve snaze zakrýt vlastní selhání studia a svalit vinu za problémy projektu na Little Orbit. Soud by měl mimo jiné také pomoci rozhodnout, komu náleží sporná práva k projektu.

K obviněním se později na webu GamersFirst vyjádřil ještě šéf společnosti Little Orbit Matt Scott. Jde o první update na tomto místě za bezmála dva roky. Na konto informací ohledně žaloby podané na Descendent Studios a Erica Petersona chtěl podle svých slov poslat zprávu i backerům a fanouškům série. Začal tím, jak frustrující musí pro hráče tato situace být “Chci se osobně omluvit za nedostatek komunikace,” napsal s tím, že jejich možnosti informovat jsou nyní velmi omezené s ohledem na smlouvy a probíhající soudní spor.

Přesto něco málo řekl. Descendent Studios podle něj vypnuli svůj web, oficiální fórum a přestali na hře pracovat. Ani se tím autoři netajili. Vydavatel prý učinil všechny pokusy vyřešit celou záležitost bez soudu, ale tyto snahy údajně k ničemu nevedly. Little Orbit nedisponují a nedisponovali penězi z Kickstarteru, proto nemohou ani odškodnit ty, kteří na projekt přispěli. Jelikož ale neznají datum vydání hry, vrátí peníze alespoň těm, kteří si ji posléze předobjednali.

“Jsme v tom všichni společně. Milujeme tuhle hru a Little Orbit utratili značné množství peněz, času i úsilí ve snaze pomoci Descendent Studios hru dokončit. Naším záměrem nadále je vydat hru, jak to jen bude možné,” dodal Matt Scott.

Descendent Studios už několik měsíců mlčí i na sociálních sítích. V červenci 2019 ale tvrdili, že PC verze je skoro hotová a potřebují jen 2 až 4 týdny na vyladění a další čtyři na testování. Eric Peterson v srpnu prohlásil, že hra byla hotová a vydavatel odkládal vydání, aby vytvořil tlak na Descendent Studios ve snaze získat nad titulem kontrolu. I on vyjádřil frustraci nad tím, že nemohou situaci uspokojivě vysvětlit.

Little Orbit dnes tvrdí, že studio nebylo schopné dokončit hru, protože projekt opustili důležití lidé a na jejich místo nepřišla žádná kompetentní náhrada. Verzi vývojáři označenou za konečnou vydavatel nepovažuje za hotovou a odmítl ji, protože podle něj tuto definici nenaplňuje. Firmě se přitom ani trochu nelíbí výroky Erica Petersona, který už dříve naznačil, že si Little Orbit vzali autory za rukojmí a že vydavatel ve skutečnosti není schopen financovat marketingovou kampaň a konzolové porty. Podle Petersona se Little Orbit chovali k autorům hrubě, když se hra dostala do problémů.

Vydavatel naopak tvrdí, že pokud vývojáři ztratili práva na samotnou značku Descent, snížilo to hodnotu celé hry. Každopádně nic nenasvědčuje tomu, že bychom se v dohledné době titulu skutečně dočkali.

Descent měl vyjít na PC, Switch, PlayStation 4 a Xbox One. Hru pohání technologie Unreal Engine 4.

Descent v kostce

První díl vyšel v roce 1995 a brzy následovala regulérní pokračování i vedlejší série FreeSpace. Problematický prequel nás měl vzít do roku 2136. Země vyčerpala své přírodní bohatství a ve snaze zachránit lidstvo je potřeba vydat se pro něj do vesmíru. Hra měla nabídnout dvě desítky různorodých lodí, které si měli hráč upravovat podle svých preferencí. Kromě kampaně s minimálně 15 misemi by součástí hry byl i multiplayer. Pokud se vám po Descentu přeci jen stýská, můžete zkusit alternativy v podobě her Retrovirus, Overload, NeonXSZ, Pixelpunk XL, Blast-Axis, Sublevel Zero nebo Miner Wars 2081.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru