Papetura, Petums, Vychází unikátní ručně tvořená adventura Papetura

Vychází unikátní ručně tvořená adventura Papetura

Netradiční papírová hra vzhlíží i k Amanitě a nezapře českou stopu skrze skladatele hudby

Zdroj: Petums
7. 5. 2021
Název: Papetura Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , , , Žánr: , Datum vydání: 7. 5. 2021
Papetura

Po mnohaletém úsilí a náročném vývoji se ambiciózní papírová point-and-click adventura Papetura dostává na světlo světa. Hra byla původně oznámena už v roce 2015 a snažila se společně s demoverzí získat finance na Indiegogo, což se tehdy ovšem nepodařilo. Vývoj ale přes tento neúspěch neskončil a po několika letech se hra opět objevila, přičemž vydání se měla dočkat už v roce 2019 nebo 2020, nicméně tvůrčí proces zrovna zde příliš urychlit nešlo. Za hrou stojí polský vývojář Petums, vlastním jménem Tomasz Ostafin, který si nakonec přizval na pomoc i české kolegy.

Papírový svět, který Petums vytvořil, přitom nemůže být osobitější, dokonce i když pomineme zcela zásadní stylizaci, jež vzešla z jeho studia architektury, kdy papír často využíval. V Papetuře se prolínají Ostafinovy osobní zkušenosti, zážitky a prožitky, jež mimo jiné vyprávějí i o hledání přátelství a boji se samotou. Hlavním hrdinou je papírové stvoření Pape, které uprchne z květinového vězení a najde k sobě malého kouzelného kamaráda jménem Tura. Společně pak musí čelit temnotě a stvůrám, jež chtějí spálit jejich svět. Hra z papíru sama o sobě není úplnou novinkou, můžeme zmínit adventuru Lumino City nebo český Dark Train, Petums ovšem posouvá hranice a jde ještě dál. Vše je mimořádně propracované, od postaviček po ty nejmenší detaily herního světa. Totéž platí samozřejmě i o animaci či práci se zdroji světla, a pokud vás zajímá víc, můžete se podívat i na záběry z tvorby, které Petums v průběhu vývoje zaznamenal.

Nejen českým hráčům se dost možná při pohledu na Papeturu vybaví tituly od Amanita Design a není divu, Petums sám přiznává, že tvorba tohoto českého studia pro něj byla inspirací, především pak legendární Machinarium. Nebylo však jediné a coby inspirace posloužila i plastelínová klasika The Neverhood z roku 1996 a rovněž animované filmy japonského studia Ghibli. S Amanitou zde navíc dochází ještě k jednomu výraznému propojení, neboť se o soundtrack hry postaral skladatel Tomáš „Floex“ Dvořák, jenž stojí kromě Machinaria i za soundtrackem druhého a třetího Samorostu nebo Pilgrims. Pro něj jde tak o vůbec první herní soundtrack, který není spjat s Amanitou. V počátcích pro hru poskytl již složenou hudbu, časem z toho vzešla plnohodnotná spolupráce. Parťákem ve zvukové stránce hry mu pak je zvukař Juraj Mravec, jenž byl kromě ocenění Českým lvem za film Kuky se vrací nominován na Emmy za zvuk seriálu Koruna.

Není tedy divu, že hra kromě silného vizuálního zážitku slibuje i působivou atmosféru právě díky hudbě a zvukům. Vypravování samotné navíc postrádá dialogy, a tak se musí spolehnout pouze na zvuky a animaci, což navíc doplňují do příběhu zasazené hádanky, které přesně pasují do jednotlivých situací. Papetura vychází na Steamu a nechybí ani digitální vydání kompletního soundtracku, který bude navíc doplněn i fyzicky vinylem.

# adventura # brouci # logická # papír # umělecká

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru