Vybraní hráči Dreams budou moci své projekty zpeněžit

Media Molecule umožní vyvázat dílo z ekosystému Dreams a využít jej komerčně

Zdroj: Sony
13. 3. 2020
Název hry: Dreams Vývojář: Vydavatel: Datum vydání: 14. 2. 2020 Platformy: Žánr:

Velmi krátce po oznámení editoru/hry Dreams na E3 v roce 2015 začali mít hráči spoustu otázek. Vedle dotazů ohledně možností a limitů tvorby nebo obyčejnějších stran data vydání, jimi byly i otazníky nad možným komerčním vydáním vybraných projektů. Tato otázka pak prostupovala diskuzemi celou dobu až do letošního vydání a na případné vydávání her z Dreams, nebo jakoukoliv jinou formu zpeněžení, jsme se ptali i my spoluzakladatele tvůrců z Media Molecule. Ten na konci února neskrýval nadšení z možností, které se prý již začaly rodit mezi Media Molecule a Sony, nebyl však konkrétní a nechtěl nic slibovat. O necelý měsíc později ale vývojáři konečně činí na tomto poli významný krok kupředu a představují možnost, prostřednictvím které bude možné projekt využít i pro komerční či obchodní účely.

Od dnešního dne spouštíme jakousi betaverzi procesu posuzování, kam se mohou autoři přihlašovat se svými projekty. Celý proces bude přístupný jen omezené skupině uživatelů, abychom mohli zjistit, jakým způsobem chcete výtvory z Dreams mimo prostředí PlayStationu používat.

Informace přichází prostřednictvím dnešního vzkazu komunitě, ve kterém vývojáři objasňují některé záležitosti týkající se práv a licencí. Na otázku, kdo daný projekt vytvořený v Dreams duševně vlastní, odpovídají vývojáři jasně – vy, hráči. I z toho důvodu je možné použít ho podle Media Molecule pro jakékoliv osobní účely, tedy začlenit jej do portfolia vlastních prací, umístit ho do koláže nebo třeba jako design na tričko. S navazujícím dotazem – jak je možné vytvořený projekt užívat komerčně – ale přichází mnohem zajímavější odpověď, v rámci které Media Molecule popisují a následně zpřístupňují proces, na jehož konci stojí vaše hra mimo ekosystém Dreams.

„Obdrželi jsme mnoho dotazů od tvůrců, týkající se využití vytvořených děl v Dreams mimo PlayStation, například jako artwork. Podobné snahy vítáme a chtěli bychom tvůrce podpořit, je to ale pro nás stále značně neprobádané teritorium,“ říkají vývojáři. Dodávají, že se už nějakou dobu snažili zjistit, jak by celý proces mohl fungovat, samozřejmě s ohledem na to, aby byl co nejjednodušší, a konečně dospěli k něčemu konkrétnímu, co hodlají vyzkoušet. „Od dnešního dne spouštíme jakousi betaverzi procesu posuzování, kam se mohou autoři přihlašovat se svými projekty. Celý proces bude přístupný jen omezené skupině uživatelů, abychom mohli zjistit, jakým způsobem chcete výtvory z Dreams mimo prostředí PlayStationu používat,“ vysvětlují vývojáři. Explicitně tak neuvádí, že po schválení bude možné daný projekt vydat a zpeněžit, ale pokud už bude jednou o komerčním užití rozhodnuto, odstraní se většina dosavadních překážek.

Na stránkách Dreams je celý proces přihlášek podrobně rozepsán, včetně pravidel a požadavku, se kterými musí žadatelé souhlasit, resp. je musí splnit. Jedním z nich je například nutnost, aby byl žadatel předchozím účastníkem early accessu, dále mu musí být více než 18 let a při popisu svého projektu musí prokázat, že je ho schopen skutečně vytvořit. Media Molecule se tímto způsobem chtějí chránit před lidmi, kteří to nemyslí dostatečně vážně a nutno přiznat, že i zbytek podmínek jasně naznačuje, že se z milovaného hobby skutečně stává něco serióznějšího. Například v momentě, kdy se autor rozhodne v projektu nepokračovat, musí veškerou svou dosavadní práci zničit. Nesmí ani zveřejňovat interní komunikaci s členy týmu v Media Molecule a pochopitelně musí na vyžádání zpřístupnit rozpracovaný projekt k posouzení a kontrole.

S přihlédnutím k tomu, jak skvělou komunitu Dreams má, je navíc velmi pravděpodobné, že se některé z projektů podaří celým procesem bez úhony protáhnout a za nějaký čas budeme možná sledovat, kterak se projekty objevují na PS Storu coby samostatné hry. Nakonec, s Dreams se počítá i pro PlayStation 5 a možnost vydat vlastní hru, neřku-li ji i zpeněžit, může fungovat jako skvělá motivace, proč se do vývoje pouštět.

Nahlásit chybu v článku

4

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Další informace Rozumím