Začátek června byl pro hráče po mnoho let synonymem veletrhu E3. Akce, která našla svůj domov na výstavišti v Los Angeles, probíhala před pandemií koronaviru podle obvyklých plánů, jen s drobnými změnami stran prodeje vstupenek většímu počtu návštěvníků z řad hráčů. Pořád ale platila za stálici, a i když se objevovala kritika, obecně se spíš nemluvilo o tom, že by měla celá akce projít výraznou obměnou, natož aby byl některý z ročníků kompletně zrušen. Co se ale za poslední roky stalo, ze stránek Vortexu už víte a aktuální stav je takový, že jen málokdo věří v návrat E3 po letošním zrušeném ročníku. V této souvislosti se jako jeden z hlasitých kritiků ozývá moderátor Geoff Keighley, který neskrýval svou lásku k E3, ale zároveň i rozhořčení nad tím, po jaké cestě chtěli organizátoři z ESA kráčet dál. I z těchto důvodů spustil svůj vlastní projekt – Summer Game Fest – který je přirozeně označován za zabijáka E3, sám Keighley to ale v rozhovoru pro magazín Video Games Chronicle odmítnul.
‘E3 killed itself’, not competition from Summer Game Fest, says Geoff Keighley.https://t.co/CcUdll1QGD pic.twitter.com/fUKCSZ7Bcr
— VGC (@VGC_News) June 5, 2023
„Myslím, že se E3 svým způsobem zabila sama. Rozumím, proč to lidé říkají, ale Summer Game Fest jsme vytvořili, protože se celý projekt E3 rozpadal,“ řekl Keighley v podcastu. Podtrhnul také, že E3 naplnila přibližně dvě dekády jeho osobního i profesního života, vyrážel na každý ročník od roku 1995 a podle jeho slov mu E3 doslova definovala léto. „Bylo to vzrušující, a zároveň mi to lámalo srdce,“ popsal pak Keighley moment, kdy v jeho očích začala E3 ztrácet relevanci a on se rozhodoval o spuštění vlastního projektu. „Myslím, že správnou otázkou je, co by stalo, kdybychom neudělali Summer Game Fest? Myslím, že by se všechno v průběhu léta hrozně roztříštilo,“ uzavřel pak uznávaný moderátor. Faktem je, že značka Summer Game Festu skutečně sdružuje celou řadu herních akcí, a ačkoliv prozatím nemá tým kolem Keighleyho ambice organizovat i fyzický veletrh, zárodek v podobě zatím stále uzavřené akce Play Days existuje.
Geoff Keighley rovněž mluvil o diskuzích se společností ReedPop, kterou si ESA vybrala pro pořádání nové podoby veletrhu E3. V zákulisí se prý oba týmy bavily o tom, jak by mohly obě akce koexistovat nebo se vzájemně podpořit, protože E3 se má měnit víc ke spotřebitelské akci a Summer Game Fest zůstává zaměřený na informování o hrách od vydavatelů a vývojářů. Zřejmě i z toho důvodu se podle Keighleyho neměl změnit jeho vztah se všemi smluvenými parntery, když letos v březnu došlo na zmíněné zrušení letošního ročníku E3, což má jen dokazovat, jak odlišné akce oba subjekty zpracovávají. „Nevnímal jsem [E3] jako konkurenci a zpochybňoval životaschopnost jejich plánů, ale pokud herní branže něco takového chce a podpoří to, myslím, že lidé mohou dostat obojí,“ uzavřel moderátor.
Pokud se chcete dozvědět víc o změnách, které dosud ESA a ReedPop (ne)provedli, podívejte se do archivu našich článků, které celou záležitost vysvětlují z různých úhlů pohledu a do detailu.