Vedoucí vývoje Xboxu: „Chtěli jsme odstranit bariéry“

Konzole nabídne instantní načítání, zároveň ale motivuje ke větší kompresi a efektivitě

Zdroj: Microsoft
8. 5. 2020

Když Zdeněk v létě před dvěma lety psal o rostoucích nárocích na prostor na disku moderních her, tak už většině hráčů muselo být nutně jasné, že ani s novou generací se stav věcí určitě razantně nevylepší. Zároveň vzhledem k situaci na trhu s cloudovými službami začalo být jasné, že se videohry pravděpodobně nevydají ani možnou cestou on-line neustále dostupných dat. Příslib Microsoftu i Sony přinést v rámci nové generace maximálně rychlá úložiště typu SSD pak vzbudil na jedné straně nadšení, nicméně na straně druhé také vznikly i obavy týkající se velikosti a cenové dostupnosti. Ovšem v rámci postupného představování novinek týkajících se konzole Xbox Series X se dozvídáme, že ani jedno by do budoucna nemuselo být až takovým problémem.

Jádro rozhovoru se točilo zejména okolo poskytovaného výkonu, obav z nadsazené cenovky a okolo kapacity úložiště.

Novinky jsou součástí kampaně, během které jsme měli včera možnost vidět první hry pro Xbox Series X, v tomto případě je ale zdrojem rozhovor britského magazínu Eurogamer. Ten měl možnost vyzpovídat Jasona Ronalda, který má pod palcem vývoj nové konzole po stránce hardwaru i softwaru a architekturu a funkcionalitu připravované novinky zná jako své boty. Jádro rozhovoru se točilo zejména okolo poskytovaného výkonu, obav z nadsazené cenovky a okolo kapacity úložiště. A my pro vás aktuálně vybíráme to nejzajímavější.

Hardwarová dekomprese

Oficiální slovníček pojmů týkajících se konzole Xbox Series X popisuje hardwarovou dekompresi následovně: „Hardwarová dekomprese je vyhrazená hardwarová komponenta představená s Xbox Series X, která umožňuje hrám spotřebovávat na SSD co nejméně místa a eliminuje veškerou režii procesoru obvykle spojenou s dekompresí za běhu. Snižuje režijní náklady na dekompresi při provozu na plný výkon SSD z více než tří jader CPU na nulu, čímž se hře uvolňuje značný výkon procesoru k upotřebení v oblastech, jako je lepší hraní her a rychlejší snímkovací frekvence.“

Příslib, který zazní hned v úvodu, je patrně tím nejčastějším, co lze v souvislosti s novou generací slýchat obecně – výrobci chtějí zlikvidovat limity lidské představivosti a pokud možno poskytnout vývojářům volné pole působnosti. Ronald k tomu dodává doslova následující: „Chtěli jsme odstranit technologické bariéry a povolit vývojářům vytvořit skvělé kreativní věci.“ Jedním příkladem je i v samostatném preview probíraný horor The Medium od polského studia Bloober Team. Zde Ronald příliš konkrétní nebyl, naznačil však, že vývojáři dostávají do vínku dosud netušené možnosti a vytvářejí něco, co dosud jednoduše nebylo možné. Dodat k tomu lze, že využívat mohou například možnosti prakticky instantně načítat obrovské množství dat nebo ray tracing.

Microsoft sice například vyvíjí Halo Infinite pro Xbox Series X i pro základní model Xbox One, nicméně jinak mají ostatní vývojáři zcela volnou ruku v tom, jak jejich hry budou vypadat a hlavně kam zamíří.

S příkladem The Medium se pak pojí ještě jedna dost důležitá a připomínaná věc – Microsoft sice například vyvíjí Halo Infinite pro Xbox Series X i pro základní model Xbox One, nicméně jinak mají ostatní vývojáři zcela volnou ruku v tom, jak jejich hry budou vypadat a hlavně kam zamíří. Nikdo je tedy nenutí k tomu, aby byly nové tituly vyvíjeny dohromady i pro současnou generaci konzolí. Za další mají na výběr, zda se rozhodnou pro vyšší framerate a nižší latenci (ke které může ostatně dopomoci i nový ovladač), nebo zda se vydají cestou vyššího rozlišení a většího množství grafických detailů. Xbox Series X by každopádně měl mít dostatek výkonu do jisté míry na obojí, na konkrétní příklady si ale raději ještě počkejme. Navíc platí, že Microsoft rovněž dovoluje cross-gen tituly dle přání vývojářů modifikovat pro dané platformy a nemělo by tedy být problémem, pokud by některé hry nabízely na Xbox Series X (v porovnání s verzí pro Xbox One) něco výrazného navíc. Ronald každopádně i nadále slibuje setrvávající podporu Xbox One a dodává, že i dnes ještě údajně miliony hráčů hrají dokonce i na Xbox 360.

Intelligent Delivery

Mezi klíčovými pojmy nového Xboxu lze nalézt i funkci, jež má vývojáře motivovat k efektivnějšímu využití prostoru na disku konzole: „Intelligent Delivery je technologie společnosti Microsoft zaměřená na vývojáře, která snižuje velikost instalací her. Intelligent Delivery umožňuje vývojářům instalovat pouze ty části hry, které jsou zapotřebí, čímž se minimalizuje množství obsahu, který je zapotřebí nainstalovat nebo stáhnout na SSD.“

Zároveň byl ale mělo platit, že vysoký výkon konzole by nutně neměl mít za následek přemrštěnou cenu, Ronald ale ani tentokrát nic konkrétního neslibuje. Naopak konkrétnější už ale je ve svém popisu snahy limitovat velikost instalací her na disku konzole. Microsoft sice nestanovuje maximální povolenou velikost, dává však vývojářům nástroje k tomu, aby sami dokázali množství potřebných dat srážet na minimum. Ronald k tomu dodává následující: „Vývojáři mohou využít funkce platformy k instalaci pouze těch částí hry, které hráči potřebují, čímž minimalizují množství obsahu, který je zapotřebí nainstalovat nebo stáhnout na SSD. Poskytujeme mnoho nástrojů, které jim pomohou být efektivnější. Pokud jste například na anglické konzoli, prostor by neměly zabírat audio sobory pro francouzský či španělský jazyk a podobně.“ To rozhodně dává smysl, ruku v ruce s tím pak jdou ještě interní mechanismy Microsoftu, kam patří hardwarová dekomprese a právě technologie Intelligent Delivery, jež je ve zkratce popsaná výše. Pokud by pak samozřejmě interní úložiště nestačilo (což bude jistě platit pro drtivou většinu hráčů), tak zde bude existovat možnost rozšíření za pomocí speciální rozšiřující karty či za pomocí USB disku. Zde ale platí, že nové tituly optimalizované pro Xbox Series X mají být instalovány buďto na interní SSD, nebo na onu rozšiřující kartu. Ta zachovává rychlost přístupu k datům, USB úložiště pak slouží ideálně pro tituly z předešlých generací. Detaily naleznete v oficiálním slovníčku pojmů od Microsoftu, případně v boxu přiloženém níže.

Xbox Series X Storage Expansion Card

Připomenout můžeme i dříve známé informace týkající se struktury úložišť nové konzole: „Xbox Series X Storage Expansion Card je úložištěm o velikosti 1 TB, které bylo vytvořeno ve spolupráci se společností Seagate a které rozšiřuje kapacitu úložiště Xbox Series X při zachování plné rychlosti a výkonu vnitřní architektury jménem Xbox Velocity. Tituly z předchozích generací konzole Xbox lze stále přehrávat přímo z externích pevných disků připojených za pomocí USB 3.2. Chcete-li však získat všechny výhody Xbox Velocity Architecture a s tím i optimální výkon Xbox Series X, je třeba hrát optimalizované tituly z interního SSD nebo z Xbox Series X Storage Expansion Card.“

Netroufáme si ale tvrdit, zda budou tyto kroky mít reálný dopad na snižování velikosti dat potřebných k instalaci, či třeba jen k aktualizaci her, je ale každopádně sympatické vidět, že to někoho skutečně zajímá. Závěrem pak můžeme ještě vypíchnout jedenu z perliček rozhovoru týkající se startu konzole a délce úvodní animace: „Je ironií, že to byla jedna ze zajímavých výzev, které jsme měli. Xbox Series X startuje tak rychle, že bylo otázkou, jak dlouho vlastně musí tato startovací animace trvat?“ Ve finále to tedy nebylo rozhodnutí technického rázu, ale spíše designového, což už samo o sobě něco vypovídá o celkovém výkonu konzole.

Nahlásit chybu v článku

10

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru