Umělá inteligence vylepšila remaster Final Fantasy VII

Umělá inteligence vylepšila remaster Final Fantasy VII

Milovaný díl série se dočkal péče, která předčí i práci vývojářů ze Square Enix

10. 1. 2019

Na konci ledna to bude 21 let od vydání sedmého dílu Final Fantasy, který je mnohými fanoušky považován za vůbec to nejlepší, co série nabízí. I to je ostatně důvod, proč jsou lidé ze Square Enix neustále pod tlakem stran chystaného remaku a proč se s takovým napětím čekalo a vlastně stále čeká na remaster pro současné konzole. Užít si ho momentálně mohou pouze hráči na PS4, nicméně od loňského září víme, že se HD verze chystá v letošním roce také na Xbox One a Nintendo Switch. To všechno se samozřejmě týká pouze konzolí, vzhledem k tomu, že PC hráči dostali svou vylepšenou verzi už v roce 2013 a soudě dle velmi pozitivních hodnocení s ní nemají žádný problém. Důkazem kvality je ostatně i fakt, že z této verze vycházeli vývojáři při výrobě portu pro PS4 a je pravděpodobné, že tuhle praxi budou opakovat i v případě dalších platforem. A je rozhodně o co stát, porovnáte-li s originálem zejména bojové scény nebo kvalitu zvuků. Přesto je tu ale jedna oblast, kterou se lidem ze Square Enix dramaticky vylepšit nepodařilo, a právě tady začíná příběh, který může být předzvěstí zajímavých věcí i mimo prostor Final Fantasy nebo remasterů obecně.

Umělá inteligence vylepšila remaster Final Fantasy VII

Remaster Final Fantasy také na Switch a Xbox One

Loni v září zavládl mezi fanoušky Final Fantasy zmatek - společnosti Square Enix a Nintendo současně oznámily celou řadu remasterů, mířících na Switch. Jmenovitě šlo o World of Final Fantasy Maxima, Chocobo's Myster Dungeon, Final Fantasy XII a následně remastery FF7, FF9, FF10 a FF10-2. Až později ale vyšlo najevo, že se vyjma prvních dvou her dočkají předělávek také majitelé Xboxu.

Pokud jste hráli sedmé Final Fantasy, určitě nám dáte za pravdu, že jednou z jeho deviz jsou krásná předrenderovaná pozadí jednotlivých lokací. Ať už se bavíme o vlakovém nástupišti, slumech, vesnici Wutai, nebo také o interiérech, jako je například legendární bar 7th Heaven, všechny doslova dýchají atmosférou a v kombinaci s nostalgií vytváří opravdu krásné vzpomínky. Lokace ovšem mají pohledem moderního hráče jednu podstatnou chybu – jednak byly vytvořeny v době původního PlayStationu, a tudíž mají v některých případech rozlišení pouhých 320×240 pixelů, a jednak už neexistují zdrojové soubory, díky kterým by bylo možné původní rozlišení zvětšit. Vývojáři proto ve vydaných remasterech všemožnými filtry zjemňovali a zakrývali pixelizaci, ale zub času dokonale zahladit nedokázali. Hráčům přesto svitla nečekaná naděje v podobě umělé inteligence, která dnem i nocí pracuje na tom, aby tenhle problém vyřešila.

Za tímhle technicistně-romantickým příběhem samozřejmě stojí člověk – jmenovitě člen modařské komunity CaptRobau – který před několika dny na diskuzním fóru Qhimm.com zveřejnil příspěvek, ve kterém slibuje až 4násobné obrazové zvětšení zmiňovaných předrenderovaných scén bez výrazné ztráty kvality. Chtěl by toho dosáhnout za pomoci programu Gigapixel, fungujícího na základě algoritmu, jenž je schopný přečíst zdrojový obrázek a při zvětšování automaticky dopočítávat chybějící pixely. Modifikace nese název Remako HD Field Mod, a i když by se mohlo zdát, že by díky umělé inteligenci mohla být práce hotová snadno a rychle, CaptRobau to s vydáním vidí až za několik týdnů. Podle jeho slov bylo dosud nejsložitější správně nastavit algoritmus pro generování neexistujících částí obrázků, z časového hlediska se to ale prý nedá vůbec srovnat s tím, jak dlouho pak umělé inteligenci trvá samotný proces zvětšování. Autor modifikace uvádí, že program běží klidně několik nocí a v kombinaci s tím, jak je údajně složité obrázky dostávat zpět do hry to celé ještě nějakou dobu potrvá.

Přesto už nyní existují konkrétní příklady toho, jak zvětšování scén v některých případech dopadlo, a nutno potvrdit, že výsledky jsou fantastické. Ačkoliv nejde v případě FF VII o první pokus, využívající pro upscale samo se učící umělou inteligenci, práce CaptRobaua je precizní. Výstupy totiž neobsahují žádné viditelné deformace nebo nelogické fragmenty, které se při podobných pokusech často objevují a celé tohle úsilí vytváří naději, že i komerční remastery budou v budoucnu ještě lepší. Máme-li se bavit konkrétně, skvělá práce algoritmu Gigapixelu je vidět třeba hned na obrázku z úvodní lokace – vlakového nádraží – a to zejména na zábradlí nebo na objektech na pozadí. I při bližším pohledu jsou detaily jasně patrné a k deformacím dochází jen sporadicky. Nedostatky jsou trochu více vidět při pohledu na vesnici Wutai, všimněte si zejména zábradlí na mostě, ale v porovnání s prací jiného modaře je o vítězi jasno.

Největším rozdílem je zejména zachování detailů, bez ohledu na to, že jsou tu další modaři, kteří jsou schopní zvětšovat pozadí ještě více. Jak sami ale na pravé straně porovnávacího obrázku můžete vidět, tráva, kamení i detaily mostu nebo vody padají za oběť horšímu nebo hůře nastavenému algoritmu, a proto jsou fanoušci z práce CaptRobaua tak nadšení. Jediné, co v tuto chvíli zbývá k dosažení nerdovské nirvány, je rozsekat také všechny CG filmečky na jednotlivé snímky, ty nechat projet podobným algoritmem a následně zase spojit zpátky do videa. Pak tu budeme mít remaster remasteru a legendy mohou žít napořád.

Nahlásit chybu v článku

2

Napsat komentář

Další články
Nahoru