Tvůrce Maria chce překonat věhlas myšáka Mickeyho

Do souboje se ale pustit nemůžeme, dokud budou rodiče vyhánět děti od her, říká Mijamoto

25. 11. 2019

Šigeru Mijamoto je v prostoru videoher právem považován za jednoho z nejlepších designérů na světě. Autor legendárních sérií jako Donkey Kong, The Legend of Zelda a hlavně Super Mario je navíc uznáván i mainstreamovým publikem, což mimo jiné dokazuje říjnové ocenění za celoživotní kulturní přínos, který Mijamoto obdržel v rodném Japonsku. U té příležitosti pak designér odpovídal na dotazy v řadě rozhovorů a vedle své přirozené skromnosti a jisté ostýchavosti vyslovil přání, dohnat prostřednictvím kníratého instalatéra věhlas společnosti Disney a jejich myšáka Mickeyho. Podle informací agentury Nikkei ale Mijamoto přiznal, že jde o běh na dlouhou trať a nepředložil žádný zázračný plán, natož s nějakým definitivním termínem: „Chci dělat hry, u kterých se budou lidé usmívat,“ říká jednoduše Mijamoto. Přesto už ale myslí na další důležitý Mariův krok, a sice otevření prvních tematických zábavních parků v Japonsku a Spojených státech.

„Poslední dobou mě baví nacházet příležitosti, jak by si mohla užít [hry od Nintenda] širší veřejnost, říká Mijamoto na konto zábavních parků Super Nintendo World. První z nich roste v japonské Ósace a Nintendo ho buduje ve spolupráci s Universal Studios, která byla uzavřena v květnu 2015. Od té doby vznikaly plány na vytvoření místa, které by uctilo věhlas a originalitu her od Nintenda a které by se mohlo díky zmiňovanému partnerství promítnout do skladby zábavních parků Universal Studios po celém světě. Za pozornost určitě stojí také finanční částka, kterou Universal do vybudování parku investoval – 350 milionů dolarů totiž odpovídá investici, kterou se dočkala značka Harry Potter, což o významu a důležitosti leccos vypovídá. Nakonec, největším lákadlem budovaného parku má být atrakce Mario Kart v životní velikosti, což je zhmotněný sen několika generací hráčů po celém světě.

Mijamoto také podle Nikkei doufá, že se najde dostatek oddaných umělců, kteří budou moci po jeho smrti v odkazu pokračovat a provedou Maria dalšími obdobími tak, jak s úspěchem dělají umělci z Disney.

Vraťme se ale k Mijamotovi a jeho myšlence ustavit Maria coby nejpopulárnější animovanou postavičku, byť s otevíráním zábavních parků úzce souvisí. Jak už bylo řečeno v úvodu, sám designér instantní recept na úspěch nemá, zmiňuje především čas a postupné rozšiřování věhlasu tak, jak s Mickey Mousem činil kreslíř a producent Walt Disney. Spojnic přitom Mijamoto nachází několik – vyjmenovává například skutečnost, že Mario nevyznává žádné náboženství a je apolitický, tudíž se s ním – stejně jako s myšákem – může ztotožnit kdokoliv. Zároveň také podle Nikkei doufá, že se najde dostatek oddaných umělců, kteří budou moci po jeho smrti v odkazu pokračovat a provedou Maria dalšími obdobími tak, jak s úspěchem dělají umělci z Disney. Pak ale naráží na problém, se kterým se potýkají videohry od svého uvedení, ačkoliv by v zásadě neměly: „Mnoho rodičů se snaží dětem hraní videoher zakázat,“ stěžuje si Mijamoto. Ještě víc ho ale mrzí skutečnost, že sledování filmů od Disneyho jim ale rodiče dovolují. „Dokud rodiče hraní nepřijmou, do žádného vážného souboje se pouštět nemůžeme,“ uznává designér.

I tady je ale možné opět načrtnout pojítko, vzhledem k tomu, že televize i kino se coby nový druh zábavy musely proklestit přes jiné, do té doby populární a společností akceptované činnosti a nutno přiznat, že i na ploše posledních patnácti dvaceti let lze v souvislosti s hrami sledovat značené pokroky. Ve svých 67 letech má přitom Mijamoto stále šanci něco dalšího dokázat či změnit a postarat se o to, aby hry od Nintenda na první pohled zaujaly i kolemjdoucí, což je jeho univerzální pravidlo, které, zdá se, stále funguje.

Nahlásit chybu v článku

2

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru