Techologie DLSS umí udělat hezkou hru i z rozlišení 240p

Techologie DLSS umí udělat hezkou hru i z rozlišení 240p

Youtuber nechal pomocí AI vylepšit Death Stranding a Control. Výsledek je nad očekávání

Zdroj: Kojima Productions
7. 10. 2020

O technologii DLSS – Deep Learning Super Sampling – a její druhé generaci jsme na Vortexu psali opakovaně. Jde o funkci grafických karet od Nvidie s jádrem Tensor, tedy zjednodušeně řečeno řady RTX 20 a RTX 30, která umí pomocí umělé inteligence vylepšovat jednotlivé snímky hraných her. Smyslem je ulevit kartě, která renderuje obraz s nejvyšším grafickým nastavením, ovšem v nižším rozlišení, a dostat se klidně až na 4K při zachování stabilní frekvence snímků. Je proto pochopitelné, že když se o technologii mluví, padají ta nejvyšší možná čísla a v případě RTX 30 půjde zřejmě o jediný způsob, jak dosáhnout 8K. Youtuber s přezdívkou 2kliksphilip nicméně ve svém videu dokazuje, že DLSS lze použít i v rozlišeních, ve kterých byste odmítli akceptovat video, natož hrát videohru.

Důvodem, proč prezentuje umělou inteligencí vylepšené hry běžící ve 240p nebo 360p, je nová vlastnost nejnovějšího rozhraní DLSS 2.1. Jde o tzv. Ultra performance mode, který plně využívá všechna dosud sesbíraná data a umí za letu dopočítávat chybějící místa v obraze ještě efektivněji. Výsledkem samozřejmě není zcela bezchybný obraz – nedostatky jsou pořád znatelné zejména u objektů v dálce, nebo při rychlém pohybu – youtuber ale několikrát připomíná, že původní rozlišení je nižší nebo srovnatelné s tím, co nabízelo Nintendo 64 před necelými 25 lety. Ve videu, ve kterém testuje podobu Death Stranding a Controlu, postupně rozlišení zvyšuje a každý krok směrem vzhůru přináší znatelně lepší výsledky.

Ostatně, už ze zdrojového rozlišení 853 × 480 bodů se lze pomocí DLSS 2.1 dostat na 1440p, které následně youtuber poprvé označuje za téměř akceptovatelnou kvalitu, přičemž hodnota fps je podle jeho slov „nesmyslně vysoká“. V testu nicméně pokračuje až do cílového rozlišení svého monitoru – tedy 4K – na které se hra dostane ze 720p. „Pořád jsem schopný říct, že se nejedná o skutečné 4K, dostávám se ale do bodu, kdy mi to je už jedno. Protože v pohybu se stejně všechno kolem hýbe, takže nemůžu studovat pixely a když zastavím, DLSS dostává dostatek informací, aby obraz dopočítalo,“ sděluje své pocity 2kliksphilip.

V další části videa, kde rozebírá podobu Controlu, se dokonce dostane i na přepočet z rozlišení 320 × 180, jde už pochopitelně jen o test technologie, nikoliv použitelných možností. Zajímavý výsledek nicméně přináší i přepočet ze 720p na 1080p s následným snížením k původnímu rozlišení. Youtuber uvádí, že tento proces lze využít jako velmi efektivní systém vyhlazování hran, nelze ji však bez kompromisů využívat při vyšších hodnotách. Buď jak buď, shodujeme se s videem, že technologie kráčí opravdu rychle a často i nečekanými směry.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru