Technologie FSR 2.0 od AMD bude dostupná na Xboxu

Technologie FSR 2.0 od AMD bude dostupná na Xboxu

Upscale rozlišení pomůže konzolovkám. Forspoken předvádí kvalitu i rychlé načítání na PC

Zdroj: Square Enix
24. 3. 2022

Zástupci společnosti AMD promluvili na probíhající vývojářské konferenci GDC o druhé generaci své technologie FidelityFX Super Resolution, která byla oznámena minulý týden a do her by se měla dostat v průběhu druhého čtvrtletí tohoto roku. Přednášku shrnují na blogu, nešetří detaily a uvádí, že FSR je coby zařízení pro upscale rozlišení ve hrách nejrychleji osvojovanou technologií v historii AMD. Dostupná je v 61 hrách, 20 dalších vyvíjených titulů už také oznámilo podporu a celkově s FSR pracuje přes 90 herních studií a společností. I z toho důvodu vzniká ze strany AMD obrovský zájem technologii vylepšovat a šlapat na paty konkurentům z Nvidia a jejich řešení DLSS, spoléhající se navíc i na strojové učení.

„Technologie FSR 2.0 je další úroveň upscalingu s neuvěřitelnou kvalitou obrazu. Společnost AMD ji od základu vytvořila tak, aby poskytovala podobnou nebo lepší kvalitu, než jaký nabízí nativní obraz, a je navržena tak, aby pomohla zvýšit frekvenci snímků v podporovaných hrách,“ vymezuje americký gigant. Zabývá se také otázkami, proč jejich řešení nevyužívá zmiňované strojové učení, které Nvidia prosazuje jako obrovskou výhodu, ale i na to mají softwaroví inženýři z AMD odpověď. Vysvětlují, že ačkoliv může strojové učení vyřešit rychle spoustu problémů, výsledek nemusí být vždy zcela optimální. I z toho důvodu se proto soustředí na ručně psané algoritmy, v nichž přirozeně programátoři využívají znalosti z upscalingu z jiných her a tvrdí, že FSR je díky tomu univerzálnější a efektivnější. Navíc k jeho fungování není vyžadován žádný speciální hardware, jako je tomu u grafických karet řady RTX u Nvidie, takže je může využívat v podstatě kdokoliv.

Na tomto místě proto AMD oznamuje, že nad rámec plné podpory v segmentu počítačů bude FidelityFX Super Resolution druhé generace dostupný také na Xboxu, což je významný krok pro hráče, kteří tak budou mít větší kontrolu nad tím, jaký grafický mód pro daný titul zvolit. Technologie se stala součástí oficiálního vývojářského kitu Xboxu, takže ji registrovaní vývojáři mohou ve svých hrách začít používat. Zatím se ovšem neví, do jaké hry na Xboxu vstoupí FSR jako první, byť existují žhaví kandidáti. Jsou jimi Deathloop od Arkane a připravovaný Forspoken od Luminous Production, které byly použity pro prezentaci FSR 1.0 i 2.0 na PC s tím, že by podpora mohla být rozšířena i směrem ke konzolím. Na tomto místě je pak nutné upozornit, že Forspoken vyjde jen na PlayStationu 5, ale tam už technologie od loňského roku funguje také, byť prozatím jen v první generaci.

Co se týče grafických módů, FSR 2.0 nabídne režim kvality, vybalancovaný mód a pochopitelně i režim výkonu. Liší se od sebe násobičem zvětšovaného rozlišení a platí, že čím vyšší číslo, tím bude obraz trpět na grafické artefakty, ale nabídne o to vyšší snímkovací frekvenci. Jen pro představu, v režimu kvality se na rozlišení 4K dostanete teprve ze vstupního rozlišení 2560×1440 bodů, zatímco v režimu výkonu vám technologie umožní použít už vstupní rozlišení 1920×1080. Za pozornost nicméně stojí, že k dispozici je i čtvrtý, volitelný režim pojmenovaný jako ultra výkon, u kterého sice AMD i nadále zaručuje dostatečnou podobnost s nativním obrazem v původním rozlišení, ale je na místě očekávat velký kompromis. K výběru módů pak lze přistoupit i z opačné strany, tedy skrze cílovou hodnotou fps, kterou chcete ve hře dosáhnout s tím, že technologie už sama vybere vhodný profil.

Pokud vás zajímá přímé porovnání, odkazujeme na video od vývojářů Forspoken, kteří demonstrovali sílu celého balíku FidelityFX pro chystanou PC i PS5 verzi. Kromě Super Resolution jde o další nejrůznější prvky ovlivňující například ambientní okluzi, odlesky a odrazy, redukci šumu při zvýšeném rozlišení, variabilní stínování a celou řadu dalších funkcí. Stranou ovšem nemůže zůstat ani demonstrace výkonu technologie DirectStorage od Microsoftu, která bude po Xboxu Series dostupná také na Windows. Díky tomu se Forspoken bude načítat i na PC v řádech sekund, využíváte-li alespoň SATA SSD a ještě lépe M.2 SSD. I v případě instalace hry na HDD by ale měl být čas rychlejší, byť jde až o desetinásobek z nejrychlejšího načtení za 1,7 sekundy na 19,9 sekund s pevným diskem.

Nahlásit chybu v článku

4

Napsat komentář

Další články
Nahoru