Steam zakročil proti 44 pokusům o review bombing

Valve nás nechali nahlédnout do zákulisí. Opatření proti negativním recenzím uplatňují

6. 2. 2020

Steam se pochlubil shrnutím novinek za uplynulý rok. Rekapitulace je to sama o sobě zajímavá, ale možná nejzásadnější je část věnovaná uživatelským recenzím. V té totiž největší digitální distribuční kanál reflektuje, jakým způsobem se mu vedlo v boji s takzvaným review bombingem, respektive snaze zmírnit jeho efekt. Samotní Valve tento fenomén popisují jako úsilí negativně ovlivnit uživatelské hodnocení z důvodů, které nesouvisejí s tím, zda si budoucí potenciální zákazníci hru užijí.

Tyto mechanismy a novou politiku začal Steam uplatňovat v březnu. Uživatelské recenze nadále podle obchodu patří mezi jednu nejdůležitějších funkcí Steamu a právě proto je důležité, aby byly přesné a důvěryhodné, říkají Valve. Anomální aktivitu v recenzích Valve identifikují za pomoci vlastních nástrojů i na základě zpětné vazby od vývojářů. Když Steam zaznamená potenciální review bombu, začne analyzovat situaci a celý tým řeší, zda tato aktivita odpovídá normě, anebo je třeba ji označit jako off-topic.

Valve tímto způsobem ochránili hru a její vývojáře třeba v případě série Borderlands, když bylo oznámeno, že třetí díl bude v PC verzi exkluzivně na Epic Games Storu.

Dosud takto Steam vstoupil do review bombingu a zasáhl ve prospěch autorů ve 44 případech. Recenze z problematického období se pak nezapočítávají do výsledného skóre. Ale to platí jen pro výchozí nastavení. Samotné recenze nikam nezmizí, je možné si je normálně přečíst, jen nejsou součástí průměru. Pokud chcete, aby je pro vás klient bral na zřetel, tuto funkci můžete změnit a v předvolbách si vybrat, že mají být započítány do celkového hodnocení. Přímo na stránce hry je navíc uvedeno, že některé recenze byly dle výchozího nastavení vyloučeny.

Valve tímto způsobem ochránili hru a její vývojáře třeba v případě série Borderlands, když bylo oznámeno, že třetí díl bude v PC verzi exkluzivně na Epic Games Storu. Tento krok vydavatele někteří fanoušci “vrátili” Gearboxu negativními recenzemi starších dílů na Steamu. „Paradoxně“ tak vlastně pomáhali autorům, přestože ti dali přednost před Valve konkurenci. Poměrně jasný případ. Zdaleka vždy to ale zjevně nebylo tak snadné.

Hráči Assassin’s Creed Unity reagovali nečekaně a zmátli Valve review bombou naruby, když původně nepříliš populární díl zahrnuli záplavou pozitivních recenzích.

Nečekané starosti naopak Valve přidělal případ Assassin’s Creed Unity. Ubisoft nabídl PC verzi po omezenou dobu zdarma jako způsob, jak upozornit na ničivý požár katedrály Notre-Dame v Paříži. Hráči reagovali nečekaně a zmátli Valve review bombou naruby, když původně nepříliš populární díl zahrnuli záplavou pozitivních recenzích. Zástupci obchodu přiznali, že je to zaskočilo a nevěděli si rady. Překvapivě složitý problém se nakonec Steam rozhodl vyřešit tak, že pozitivní recenze nechal bez zásahu, i když naplňovaly jisté znaky review bombingu stran nesouvisející události, jakkoli měl být efekt v tomto případě opačný.

Třeba i proto, že na rozdíl od klasických negativních recenzí v tomto případě skutečně vzrostl počet aktivních hráčů. Zdaleka ne všechny recenze také chválily jen samotné gesto Ubisoftu či vztah ke katedrále, prostě reflektovaly skutečnost, že hra je lepší, než byla, nebo než se hráč domníval dříve. Což odpovídá i skutečnosti, že od vydání prošla hra řadou updatů a vylepšení.

Bylo by proto velmi zajímavé zjistit, zda se review bombám s pomocí Valve úspěšněji brání třeba jen velké firmy, anebo i malá studia a nezávislí autoři.

Velká množství publikovaných recenzí v krátkém období za účelem snížení souhrnného hodnocení produktu. Recenze zaměřující se na něco, co budoucí zákazník s největší pravděpodobností nepocítí, a tudíž není třeba tyto recenze započítávat do souhrnu – takto Steam od března definuje review bombing. Jednotlivé případy je přesto nutné posuzovat individuálně a nepochybně se jedná o komplikovaný proces. Bylo by proto velmi zajímavé zjistit, zda se review bombám s pomocí Valve úspěšněji brání třeba jen velké firmy, anebo i malá studia a nezávislí autoři. Z podstaty věci ale podobnou negativní pozornost lákají především mediálně silné projekty.

Za zmínku ještě stojí, že Steam se v březnu záměrně nevracel s podobnou revizí k titulům, které byly obětí review bombingu před nasazením nových pravidel. Valve se o tom radili interně i s některými vydavateli. A pro úplnost stojí i doplnit, že pokud je nějaká standardní recenze v dobré víře publikována během popsaného kritického období, bohužel i přes její nesouvislost s review bombou padne také za oběť opatřením, a není tedy rovněž ve výchozím nastavení zahrnuta do průměrného uživatelského hodnocení.