Star Trek: 25th Anniversary, Interplay Productions, Star Trek: 25th Anniversary

Star Trek: 25th Anniversary

Tohle byla první skvělá Star Trek hra

1. 11. 2018
Název: Star Trek: 25th Anniversary Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , Žánr: Datum vydání: 1. 11. 1992
Star Trek: 25th Anniversary

I když od roku 1971, kdy spatřila světlo světa vůbec první Star Trek hra, až do začátku devadesátých let vyšly bezmála tři desítky titulů z tohoto vesmíru, na drtivou většinu z nich dnes fanoušci příliš nevzpomínají. Zřejmě i proto, že jen skuteční skalní nadšenci s velkou mírou představivosti dokáží i po dlouhých letech ocenit tohle…

V roce 1992 však nastal zlom. Společnost Interplay vypustila na trh první opravdový komerční hit na poli Star Trek her – adventuru 25th Anniversary.

Titul pro DOS byl jednou z prvních skutečně moderních Star Trek her, která se pyšnila výborným technickým zpracováním, kvalitním scénářem a chytlavou hratelností. Byla navíc velice autentická a věrně zachycovala kouzlo i atmosféru seriálu z let 1966 až 1969, jenž přibližně v této době slavil pětadvacáté narozeniny, jak už podtitul hry napovídá. Není proto divu, že se o dva roky později objevil i port pro Amigu a v polovině devadesátých let se pak dobrodružství posádky po vedením kapitána Kirka probojovalo i na Macy. To už ale bylo na trhu i pokračování Star Trek: Judgment Rites z roku 1993. Jemu se však budeme věnovat někdy příště, teď zamíříme zpátky do roku 1992.

Přelomový titul se pokusil ambiciózně skloubit cestování mezihvězdným prostorem a souboje ve vesmíru na palubě Enterprise a klasickou adventuru, v níž jsme se chopili výsadku. Zatímco v první části jsme sledovali posádku a s pomocí vyšších důstojníků ovládali jednotlivé lodní systémy i zbraně, aniž bychom se ještě mohli volně pohybovat po samotné Enterprise, mise na planetách a vesmírných stanicích s množstvím hádanek a logických překážek propůjčily hráčům dosud nevídanou svobodu. Originální mix se dostal hráčům rychle pod kůži a úspěch na sebe nenechal dlouho čekat, a tak není divu, že tento počin ovlivnil podobu i dalších Star Trek her.

Hvězdná mapa byla totiž ve hře slepá, a tak jste se neobešli bez její tištěné předlohy, která vás zavedla na správnou adresu.

To však rozhodně neznamená, že by se autoři nedopustili několika přešlapů. Pro milovníky adventur byla například náročnost vesmírných střetů jen velmi obtížně stravitelná, a to do té míry, že z nich vývojáři později učinily nepovinnou součást hry. Na cestování vesmírem za jednotlivými úkoly a souboje s nepřáteli byla ale napojena i ve své době poměrně účinná protipirátská ochrana. Hvězdná mapa byla totiž ve hře slepá, a tak jste se neobešli bez její tištěné předlohy, která vás zavedla na správnou adresu. Pokud jste s Enterprise zabloudili, potrestal vás titul tak, že jste narazili na nemilosrdného soupeře.

Na rozdíl od pokračování v podobě Judgment Rites, tady ještě příběhu dominoval vůdčí trojlístek Kirk, Spock a McCoy. Specializace a charakterové rysy každého z nich přitom měly vliv na to, jak úspěšní jste byli při pokusech o interakci, používání vybavení a celkově řešení hádanek. Stejně jako v pozdějších hrách tak velel zdravý rozum nenechat doktora zkoumat záhadnou mimozemskou technologii a vulkánský vědecký důstojník by zase nebyl ideální kandidát v případě snahy poskytnou první pomoc. Podobně jako v seriálu hlavní hrdiny doprovází bezpečnostní důstojníci v červených uniformách, kteří mají i tady tendenci přicházet o život.

Samotná hra má strukturu malé sezóny, v níž si užijeme sedm samostatných “ztracených” epizod. V nich narazíme na piráty, Romulany, Klingony, pradávnou zbraň i populární vedlejší postavu z původního seriálu Harryho Mudda. Poslední mise se přitom v případě CD verze od originálu na disketách liší a je mnohem komplexnější, čímž autoři reagovali na původní kritiku, že je příliš stručná. Zajímavé přitom je, že hrou nestačí jen tak nějak projít s odřenýma ušima. V průběhu celého dobrodružství Hvězdná flotila bedlivě sleduje vaše počínání a hodnotí vás. Za každých okolností je totiž třeba jednat v souladu se Základní směrnicí a chovat se tak, jak se na důstojníka Flotily sluší a patří. To přitom platí nejen o akcích, ale i dialozích. Přeci nechcete, aby vás zbavili velení. Po dohrání příběhu byste se tak měli zajímat i o vaše výsledné skóre. Jestliže si chcete udržet dobrou reputaci, určitě je třeba se nejprve zamyslet, než něco uděláte. Vtipné ale je, že vám hra dovolí jednat i tak, jak byste neměli, takže mají některé situace více různých řešení, což nahrává větší svobodě a variabilitě. Nemusíte také splnit všechny dílčí úkoly.  A i když může mise dokonce skončit úplným neúspěchem, hráči je dovoleno pokračovat v další epizodě. Přijít o život naopak nesmí žádná z hlavních postav na rozdíl od příslušníků bezpečnosti, jejichž smrt vás připraví “jen” o část reputace. Hra pochopitelně končí i v případě, že je Enterprise zničena v boji. Různé alternativní cestičky představují rovněž důvod, proč se pustit do hry opakovaně.

Pokud se ve hře zaseknete, nemusíte se hned začít shánět po návodu. S užitečnou radou občas přispěchá některá z dalších postav, s nimiž můžete svou situaci konzultovat. A obzory vám určitě rozšíří také databáze lodního počítače, do níž se vyplatí nahlédnout i v případě, že víte, jaký je rozdíl mezi inerciálními tlumiči a deflektorem. Stereotyp pomáhá rozbít i skutečnost, že hra rozkouskovaná na samostatně stojící epizody pravidelně střídá prostředí a zápletku. V některých verzích hry bylo údajně možné dokonce některou misi splnit dříve, pokud člověk omylem zamířil do jiného systému, který měl navštívit až v pozdější fázi.

Hlas svým protějškům pochopitelně propůjčili původní herci, což vzbudilo u hráčů velké nadšení navzdory skutečnosti, že nešlo přeslechnout, o kolik starší jsou proti postavám ve hře.

Adventura, která debutovala na 3,5” disketách se později dočkala i reedice na CD-ROM, která se kromě zmíněné komplexnější závěrečné mise dočkala i lepšího ozvučení a kompletního dabingu. Hlas svým protějškům pochopitelně propůjčili původní herci, což vzbudilo u hráčů velké nadšení navzdory skutečnosti, že nešlo přeslechnout, o kolik starší jsou proti postavám ve hře. A jak správně předpověděly některé dobové recenze, byla to jedna z posledních příležitostí “vidět” a slyšet původní posádku hezky pohromadě v akci.

Pozoruhodná je i další zajímavost. Zmíněný Harry Mudd má ve hře detail tváře zastřený stínem. Důvodem je skutečnost, že Paramount trval na tom, aby každý z herců povolil, že postava, kterou ztvárnil, může mít autentickou podobu. Jenže herec Roger C. Carmel, který Mudda původně hrál, zemřel už v roce 1986. Autoři si tuto skutečnost uvědomili až v momentě, kdy byla hra téměř hotová a na dojednání alternativního řešení už nezbývalo dost času, jinak by hra musela být odložena. A tak se nakonec vývojáři rozhodli, že tvář Harryho Mudda nebude zřetelná a zahalí ji stín, ačkoli původně vypadal přesně jako v seriálu. Drobných úprav doznal i jeho text.

Ostatně dialogy se mírně liší i v CD verzi. A ve srovnání s originálem také došlo k zajímavému střídání ve velení Flotily. Na křesle admirála sedí v pozdější verzi žena namísto muže. V CD verzi se také na samém konci objevuje rozšířená připomínka tvůrce seriálu Genea Roddenberryho, který zemřel v roce 1991. Namluvil ji představitel kapitána Kirka William Shatner. Za zmínku stojí i skutečnost, že výkonným producentem hry byl slavný designér Brian Fargo. Prvky z některých scén zase údajně autoři načerpali ze storyboardů pro animovaný seriál ze sedmdesátých let.

Statisícové prodeje ve své době znamenaly velký hit a otevřely cestu pokračování. Navzdory tomu, že hra nebyla z nejdelších, na PC sbírala výborné známky a dočkala se rovněž několika ocenění. Až do roku 2000 se jednalo o nejprodávanější a nejúspěšnější Star Trek hru vůbec. Z trůnu ji sesadila až real-time strategie Star Trek: Armada.

Trochu matoucí z dnešního pohledu je, že Star Trek: 25th Anniversary není jedinou hrou stejného jména. Identický podtitul nese i adventura pro NES z roku 1992 a nejde přitom o port. Hra má úplně jinou zápletku. Ve stejném roce  vyšla i stejnojmenná hra pro Game Boy a znovu jde o úplně jinou hru. A aby to bylo ještě víc nepřehledné, je tu ještě digihra 25th Anniversary, která jde opět vlastní unikátní cestou. Různí se vývojáři i vydavatelé a společným jmenovatelem je tak skutečně jen připomínka pětadvacátého výročí samotného Star Treku.

Adventura Star Trek: 25th Anniversary překvapivě dobře odolala zkoušce časem. Pokud máte rádi staré hry, velmi pravděpodobně byste si ji užili i dnes a zjistili, že jde o zábavný titul, který se v maximální možné míře úspěšně pokusil zachytit kouzlo předlohy. Na rozdíl od mnoha dalších Star Trek her si navíc 25th Anniversary můžete i dnes pohodlně pořídit digitální cestou, protože titul vyšel před pár lety na GOGu. Tato verze kromě Windows funguje i na Macu a Linuxu. Později se titul objevil také na Steamu, ale jen pro Windows. K dokonalosti tak pamětníkům chybí snad už jen verze pro mobily a tablety, která by se s ohledem na retro módu jistě těšila zasloužené pozornosti.

A na jakou starou Star Trek hru nejraději vzpomínáte vy? Podělte se o své zážitky v komentářích.

# adventura # sci-fi # star trek # vesmír

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru