Stadia bude stát 10 dolarů měsíčně a přijde do konce roku

Jak je ale zvykem, český ani slovenský trh nejsou mezi prvními

6. 6. 2019

Google dnes v rámci prvního z řady videí Stadia Connect představil bližší detaily týkající se cloudové streamovací platformy a herní služby Google Stadia. Dočkali jsme se bližších detailů ohledně ceny i dostupnosti služby a víme dokonce i to, pro jaké hry budeme moci již brzy využívat masivní výpočetní výkon, který poskytují datacentra tohoto internetového giganta.

Z dosud známých informací můžeme připomenout, že Google slibuje vždy okamžitě přístupný a na platformě nezávislý zážitek, který může být k mání během několika vteřin. Společnost rovněž nabídne vlastní ovladač (který není nutností) a přinese také vlastní exkluzivity. O ty se postará interní tým Stadia Games and Entertainment, v němž mimo jiné pracuje i Jade Raymond. Právě exkluzivity přitom v poslední době získávají čím dál tím větší význam a ani v budoucnu o ně nebude nouze, jenže o těch to dnes nebylo.

Stadia bez poplatku?

Platformu Google Stadia bude možné využívat i bez placení pravidelných měsíčních poplatků, stačí si jen kupovat jednotlivé hry a ty následně lze identickým způsobem streamovat. Poběží ale v omezeném rozlišení a hráči rovněž přijdou i o stabilní knihovnu her dostupnou v rámci Stadia Pro a o možnost nakupovat tituly se slevami. Tato základní varianta ponese jméno Stadia Base.

Nejdůležitější jsou hry a kromě dříve oznámených (například Assassin’s Creed Odyssey a Doom Eternal) se mohou hráči těšit na celou řadu dalších titulů. Tím dnes určitě nejvýznamnějším je potvrzení dřívějších spekulací o pokračování série Baldur’s Gate. Třetí díl přijde právě na Stadii (ale nejen tam, potvrzená je i klasická PC verze) a o vývoj se skutečně stará belgický tým Larian Studios. Ten za téměř třicet let své existence stihl nasbírat obrovské množství zkušeností právě v žánru RPG her, a to díky sérii Divinity. Baldur’s Gate III slibuje být dosud největším a nejambicióznějším týmem studia, zároveň jde o splněný vývojářský sen zakladatele týmu, Swena Winckeho. Z dalších her lze zmínit Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint, zajímavý horor Gylt, kooperativní arkádovou top-down akci Get Packed, Tom Clancy’s The Division 2, bojovku Mortal Kombat 11, Destiny 2, série Tomb Raider i Trials a spoustu dalšího obsahu. Příslibem okamžitě dostupné obrovské knihovny her je fakt, že již nyní se Google chlubí příslibem partnerství s velkým množstvím vydavatelství, mezi něž patří například Bethesda, EA, 2K, Bandai Namco, Sega, Ubisoft, Capcom, THQ Nordic a další. Platí ale, že základní předplatné nabídne pouze omezenou knihovnu her. Další tituly bude možné si kupovat tak, jako to funguje na kterékoli jiné platformě.

Ve snaze o propojení konzumentů video obsahu a hráčů přišla řeč i na hardwarové nároky. Ty Google slibuje držet skutečně maximálně při zemi. Toho může společnost (na rozdíl od jiných hráčů na poli cloudového hraní) docílit díky pravděpodobně bezkonkurenční síti datacenter. Opět ale platí to, že možnost hrát hry offline nebude k dispozici a bez stabilního připojení si neškrtnete. Stabilním připojením se přitom myslí linka o rychlosti alespoň 10 Mbps, jež nabídne plynulé hraní v šedesáti snímcích za vteřinu a v rozlišení 720p. Připojení o rychlosti alespoň 35 Mbps už znamená ale 60 fps, prostorový zvuk 5.1, podporu HDR a 4K rozlišení. Někde mezi, na 25 Mbps se nalézá 1080p rozlišení. Pokrok v rozvoji  cloudových služeb je zde skutečně markantní a zopakovat můžeme dřívější slib o tom, že pokud vám jede YouTube, poběží vám i Stadia.

Vedle toho zástupci Googlu zopakovali, že Stadia běží na celé řadě zařízení, jež mají s nadsázkou řečeno k dispozici alespoň ten displej. To znamená kompatibilitu s televizemi, počítači, notebooky, tablety a telefony Google Pixel (prozatím verze alespoň 3 nebo 3a). U počítačů je nutností nainstalovaný prohlížeč Chrome. Podpora dalších zařízení bude v budoucnosti ještě přibývat. Důležitým aspektem je ale to, že tentokrát se hráči obejdou bez instalací, patchů a samozřejmě i bez drahého hardwaru, což je nejdůležitější.

Česko nebude mezi prvními

A tím se konečně dostáváme k ceně. Základní edice Stadia Pro vyjde na sympatických 10 dolarů (necelých 230 korun) měsíčně a nabídne zážitek v nejvyšší možné kvalitě (tedy až 4K rozlišení). Stadia Pro nabídne okamžitě přístupnou knihovnu několika vybraných titulů s tím, že další hry bude možné standardně dokupovat. Sbírka titulů zdarma bude pravidelně obměňována a zaktivované hry hráčům zůstanou po celou dobu placení podobně, jako je tomu například u PlayStation Plus. Stejně tak jednou zakoupené tituly budou hratelné stále, a to i bez aktivního předplatného. Služba bude dostupná ještě letos, bohužel stále platí, že Česko ani Slovensko nebude mezi prvními 14 zeměmi. Podporu dalších trhů plánuje Google přiblížit příští rok.

Vedle toho je okamžitě k mání také Stadia Founder’s Pack, což je balíček obsahující kromě tří měsíců předplatného také možnost pozvat do služby na tři měsíce bez dalších poplatků dalšího spoluhráče, zařízení Chromecast Ultra, limitovanou edici ovladače v barvě Night Blue a kompletní edici Destiny 2, tedy včetně současných i budoucích rozšíření. Balíček bude stát 129 dolarů (tedy zhruba 3000 korun) a svým majitelům zajistí přednostní přístup do služby i možnost vybrat si mezi prvními vlastní přezdívku. A ještě co se Destiny týče, tak zde Google odhalil premiéru ukázky rozšíření Shadowkeep. To přijde během podzimu a sympatické je na hře a na této platformě zejména to, že si hráči budou moci importovat postavu z PC či z kterékoli z konzolí.

A to je prozatím vše. Google již brzy nastaví zrcadlo hernímu světu a ukáže, kudy se budou moci třeba již brzy vydat i ostatní. Řeč je samozřejmě zejména o Sony a Microsoftu, tedy gigantech stojících za vývojem tradičních herních konzolí. Ovšem o tom, že si sami moc dobře uvědomují rostoucí význam tzv. cloud-gamingu, svědčí mimo jiné nedávno oznámené partnerství a spojení sil se servery Azure. Herní budoucnost zkrátka míří do oblak.

Nahlásit chybu v článku

9

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru