Spyro Reignited Trilogy, Activision, Spyro Reignited Trilogy

Spyro Reignited Trilogy

Trilogie Spyro nás vrátí do historie

10. 7. 2018
Název: Spyro Reignited Trilogy Vývojář: , Vydavatel: Žánr: Datum vydání: 13. 11. 2018

Nechceme to zakřiknout, ale pomalu to vypadá, že dochází na skutečnou renesanci plošinovek. Žánr skákaček a hopsaček hráči tak oblíbený v minulých dekádách se na posledních dvou generacích konzolí stal bezmála ohroženým druhem a byl převážně akčními hrami nemilosrdně vytlačen mimo mainstream. Nyní se však zdá, že fanoušci videoher přišli tomuto kouzelnému odvětví opět na chuť a dokud se trh nenasytí dostatkem nových titulů, vítáme i jindy nepříliš populární comebacky v podobě remasterů a remaků. Jedním takovým je i trilogie Spyro.

Počítejte s námi. Jen namátkou jsme vybrali několik nejvýraznějších počinů za poslední tři roky: Unravel, Inside, Ratchet & Clank, Yooka-Laylee, Sonic Mania, Cuphead, Super Mario Odyssey, Donkey Kong Country: Tropical Freeze a jen před pár týdny vyšlo i pokračování Unravel. Není plošinovka jako plošinovka. Každá je trochu jiná. Jedna hráče víc trápí logickými hádankami, jiná náročnými souboji. Některé jsou pomalejší, jiné akčnější. Najdete mezi nimi kousky zcela původní, pokračování dlouholetý sérií, remaky, porty i retro novinky, které se snaží svézt na kouzlu starších hitů. Jedno mají ale všechno společné. Starší hráči znovuobjevují kouzlo žánru, který patřil k těm nejvýraznějším a nejoblíbenějším v osmdesátých i devadesátých letech a ještě těsně po startu nového milénia. A mladší hráči mají možnost přesvědčit se, že to nejsou “blbosti pro děti”, protože za zdánlivě dětinským vzezřením se mnohdy ukrývá velice sofistikovaná a hlavně chytlavá hratelnost.

Na nostalgické vlně se už loni svezl i Crash Bandicoot. Activision po letech vyslyšel nářky fanoušků a vypustil na trh původní trilogii v nové grafice, která se přesvědčivě dokázala prosadit na trhu v konkurenci moderních blockbusterů. Jen na PS4 prodala od června do září 2017 2,5 milionu kopií a když koncem letošního června vyšla i na PC, Xboxu One a Switchi, znovu ovládla žebříčky. První tři díly Crashe z let 1996 až 1998 od studia Naughty Dog tak hravě přesvědčily Actvision, že plošinovky mají i velký komerční potenciál. A než dojde na případné regulérní pokračování, dal Activison povzbuzen prvotním úspěchem zelenou dalšímu vysněnému comebacku. Už letos v září přilétne zpátky na trh roztomilý dráček Spyro.

A i v tomto případě se jedná o trilogii, která obsáhne první tři díly rozvětvené série, které v letech 1998 až 2000 vyrobilo studio Insomniac Games, které později vytvořilo i hity jako Ratchet & Clank či Resistance a aktuálně jeho autoři pracují na novém Spider-Manovi. Současnou verzi, která vdechla klasikám pro PlayStation nový život, má však namísto původních vývojáři na starost kalifornský tým Toys for Bob. Dnes už nepříliš známé studio založené v roce 1989 vytvořilo klasiku Star Control a od roku 2005 spadá pod křídla Activisionu. Pro něj tvořilo především hry podle známých značek a posléze se věnovalo toys-to-life sérii Skylanders, kde se ostatně objevili i Crash a Spyro. Posléze pomáhali kolegům z Vicarious Visions s loňskou trilogií Crash Bandicoot a jejími porty, Spyro už je ale plně v jejich rukou.

Novinku pohání technologie Unreal Engine 4 od Epicu a míří na PS4 a Xbox One. Vylepšená trilogie byla po mnoha spekulacích konečně oficiálně oznámena začátkem letošního dubna a mohla by být ještě úspěšnější než Crash. Jakkoli je Crash nesmrtelnou klasikou a stvořil jej špičkový tým, Spyro je dílem podobně talentovaného studia a navíc už šlo o sérii, která nabídla větší svobodu pohybu, jak se později stala standardem i u dalších her nejen na původním PlayStationu, ale především na PS2. Z dnešního pohledu tak může hráčům Spyro více připomenout modernější plošinovky a série jako Ratchet & Clank, Jak and Daxter nebo Sly Cooper od Sucker Punch, autorů Infamous či Ghost of Tsushima. Jednoduše řečeni, vylepšený Crash cílil především na milovníky originálu, kterým nevadili některé jeho archaismy, zatímco Spyro je v některých ohledech mnohem bližší současným trendům a bude se velmi pravděpodobně zamlouvat i hráčům, kteří originál vůbec neznají.

Hratelná ukázka se ostatně objevila na letošní E3, ale k ní jsme se bohužel během tří dní nedokázali probojovat a museli jsme dát přednost jiným titulům. Sklidila ale velkou pochvalu. I když hra vypadá jako úplná novinka, formálně zůstaly svým uspořádáním všechny úrovně zcela věrné originálu a ctí dokonce rozmístění nepřátel a všemožných předmětů. Takže i pamětníci si přijdou na své. Toys for Bob měli také to štěstí, že se jim dostali do rukou mnohé z původních modelů, objektů a dalších prvků, které vytvořily původní vývojáři. A díky nově vytvořeným nástrojům dokázal tým vytáhnout některé detaily také přímo z původních her, ve formátu, který jim umožnili s nimi dále pracovat. To má právě zaručovat onu extrémní přesnost celého světa. A bez takové automatizace by se ostatně studio asi pořádně nadřelo. Masivní kolekce totiž nabídne celkem přes 100 úrovní.

Pokud někde chtějí její autoři zpřetrhat okovy pojící je s minulostí, pak jde o ovládání. To se osvobodí a zbaví devadesátkových principů ve snaze nabídnout mnohem plynulejší a příjemnější hratelnost. Což obnáší nejen podporu analogových páček a ovladatelnou kameru, ale i vylepšený autosave systém nebo fast travel. Nic z toho by ale nemělo být v protikladu k duchu trilogie. Týmu velmi záleželo na to, aby novinka působila autenticky, a tak třeba pohyb samotného hrdiny je co možná nejbližší předloze, pokud jde o rychlost, skákání i létání. Autoři znovu natočili také dabing a Spyra bude ve všech třech dílech mluvit oblíbený herec, který mu propůjčil svůj hlas ve druhém a třetím dílu. Své role si ale zopakují i další dabéři. Remasterován bude i původní soundtrack, který zkomponoval skladatel Stewart Copeland.

Zajímavé je, že v tomto případě sice PS1 klasika na rozdíl od Crashe míří kromě PS4 rovnou i na Xbox One, ale na druhé straně zatím nebyla hra odhlášena pro PC ani Nintendo Switch. Obě ságy toho mají vůbec hodně společného. O některých vazbách už jsme mluvili. Vtipné ale je, že na Spyrovi se podíleli v minulosti i autoři remaku Crashe ze studia Vicarious Visions. Ostatně v obou sériích se objevovaly vzájemné narážky, ale i demoverze.

S trochou štěstí by se novinka mohla stát odrazovým můstkem k regulérnímu pokračování. Poslední díl této série vyšel před 10 lety. V roce 2008 uzavřel díl s podtitulem Dawn of the Dragon trilogii rebootů The Legend of Spyro. Ty se však už svými kvalitami s původními hrami měřit nemohly. Poslední tituly byly navíc mnohem akčnější než originál. Během let byla také řada pokračování zrušena. Za zmínku stojí přinejmenším to, na kterém dělali autoři vylepšené trilogie. Toys for Bob chtěli vytvořit temnějšího Spyra, v němž by se dokonce objevila krev. Naštěstí si to po čase rozmysleli, když přišli na to, že by se tak příliš vzdálili pohádkové atmosféře.

Datum vydání připadá na 21. září a není náhodné. Letos v září totiž uplyne 20 let od vydání úplně prvního dílu. Tak jak se vám Spyro Reignited Trilogy líbí? Podělte se s ostatními diváky o svůj názor v komentářích.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru