Spider-Man, Sony Interactive Entertainment, Remaster Spider-Mana pro PS5 nevyjde krabicově

Spider-Man mohl původně vznikat v Microsoftu

K jednání došlo po ukončení spolupráce s Activisionem. Vedení Xboxu ale řeklo ne

Zdroj: Sony
23. 5. 2022

V loňském roce vydal herní historik a novinář Steven L. Kent druhý díl své knihy The Ultimate History of Video Games, ve kterém se postupně propracoval až do 21. století a věnoval část hrám s licencí od Marvelu. Konkrétně se zabývá licencí na Spider-Mana, kterou měli dlouhé roky ve své moci lidé z Activisionu, aby později nevýrazné a nepříliš úspěšné tituly zcela přebilo studio Insomniac Games se svou vizí restartu celé značky. Kent u té příležitosti vyzpovídal lidi, kteří byli u všech důležitých okamžiků, obzvláště pak ředitele herních aktivit v Marvelu Jaye Onga. Ten totiž potvrdil, že jednání se Sony probíhala ve stejný čas jako schůzky s Microsoftem a původně mohl Spider-Man najít svůj domov právě na Xboxu.

Informace přichází několik měsíců po vydání Kentovy knihy a podtrhují, jak důležité je nespoléhat se pouze na online zdroje. V částech, kterých si všiml a následně přepsal na internet uživatel portálu Resetera (díky VGC) s přezdívkou Nightengale, se rozebírá ukončení spolupráce s Activisionem, ironický komentář vedení k hledání dalšího vhodného partnera, i námluvy s ostatními společnostmi, z nichž vzešlo vřelé partnerství se Sony. Na tomto místě je nutné připomenout, že Activision měl od roku 2000 na dobu deseti let exkluzivně nakládat s licencí Marvelu – zahrnující nejen Spider-Mana, ale také X-Meny nebo Deadpoola – a v ideálním případě vydávat alespoň jednu hru ročně. V souvislosti se Spider-Manem byl výjimkou rok 2003, kdy žádná hra z tohoto univerza nevyšla, celkově ale z tohoto partnerství vzešlo více než deset titulů s tím, že poslední pocházel z roku 2014 a šlo o pokračování The Amazing Spider-Man z roku 2012. Nejpodstatnější ovšem bylo, že kvalita her začala klesat a Marvel se rozhodl zakročit.

Ong, zastupující herní aktivity Marvelu, příliš neváhal a už v roce 2014 se rozhodl, že osloví Sony i Microsoft s žádostí, zda by nepředložili konkrétní plán, jak by se značkou zacházeli.

To už popisuje Jay Ong, který v rozhovoru, vzniklého ve spojitosti s knihou, odhalil několik peprných detailů. V první řadě uvádí, že se na předčasném ukončení kontraktu s Activisionem dohodli vzájemně a k oboustranné spokojenosti. Přesto ovšem Ong uvádí, že právě sestupná tendence kvality vedla k podobným úvahám a finálnímu rozvázání partnerství, předložené s odůvodněním, že zejména Spider-Man potřebuje novou krev a jiný, možná ještě velkolepější přístup. „Na konci se mě zeptali, co budeme se značkou dělat, až se zase vrátí k nám,“ zavzpomínal Ong a dodal, že mluvil o hledání nového, lepšího domova. Na to konto mu měli lidé z Activisionu odpovědět, že mu přejí hodně štěstí s hledáním tohohle jednorožce a s patřičnou dávkou ironie odejít od jednacího stolu.

Ong, zastupující herní aktivity Marvelu, však příliš neváhal a už v roce 2014 se rozhodl, že osloví Sony i Microsoft s žádostí, zda by nepředložili konkrétní plán, jak by se značkou zacházeli, kdyby měli tu možnost. Tím se dostáváme do části, kterou jsme zmínili už v úvodu, tedy do bodu, kdy měl Microsoft lákavou nabídku odmítnout. Smyslem podle Kentovy knihy mělo být najití partnera, který by chtěl do značky dlouhodobě investovat a udělat z ní silnou sérii. To už samozřejmě předznamenává, že by takový partner měl mít široké zázemí vývojářů a hlavně dostatek financí, aby mohl investovat zejména do první hry a odstartovat očekávanou úspěšnou sérii. „Jenže Microsoft se chtěl soustředit na vlastní značky, a tak nabídku odmítli,“ dodal Ong a jasně demonstroval, jak nevyzpytatelné herní odvětví vlastně je.

„Pak jsem si sednul se dvěma zástupci Sony, kteří řešili third-party hry – Adamem Boyesem a Johnem Drakem – to bylo v srpnu 2014,“ vzpomíná Ong. Myšlenku na Spider-Mana od Sony představil tak, že by rádi porazili sérii Arkham, zpracovávající konkurenční příběh Batmana od DC Comics a Sony na to patrně slyšela. Nabídla Marvelu vývoj AAA hry se Spider-Manem, která bude exkluzivní pro PlayStation a jako studio určilo Insomniac Games, v té době ještě nezávislé a neoperující pod hlavičkou PlayStation Studios. Jedním z hlavních důvodů byla technická expertiza a druhým úspěšné vydání Sunset Overdrive, které mělo řadu mechanismů použitelných právě pro Spider-Mana. Ongovi se navíc zamlouvalo, že Sony je ochotná investovat desítky miliony dolarů a cítila z nového spojení obrovský potenciál. Nakonec přesáhl rozpočet Spider-Mana z roku 2018 hranici 100 milionů dolarů a dokázal v průběhu let přinutit přes 20 milionů hráčů ke koupi. Úspěšný byl i spin-off s Milesem Moralesem, který měl loni v červnu na kontě 6,5 milionů prodaných kusů a číslo nepochybně za uplynulý rok vzrostlo.

„Máte Spider-Mana. Máte Sony. A máte lidi ochotné uvolnit v konzervativní úvaze 40-50 milionů dolarů na vývoj hry. To bylo něco úplně nového,“ dodal pak Ong a Kent potvrzuje, že pro Marvel se herní Spider-Man od Insomniacu stal živoucím důkazem, že úspěch komiksové značky může do značné míry řídit právě videohra. Že v tom hodlá Marvel pokračovat, pak doplňují oficiálně oznámené hry – Spider-Man 2 a také Wolverine – které mají ještě prohloubit vzájemný vztah na ose Sony-Insomniac Games-Marvel a otevřít dveře ještě zářnější budoucnosti.

Nahlásit chybu v článku

4

Napsat komentář

Další články
Nahoru