Soudní řízení Epicu a Applu se zřejmě uskuteční až v létě

Soudní řízení Epicu a Applu se zřejmě uskuteční až v létě

Soudkyně navrhuje přítomnost poroty. Hlavní argumenty Epic Games smetla ze stolu

Zdroj: Apple/Epic
29. 9. 2020

Jak už jsme vás opakovaně upozorňovali, na pondělí 28. září bylo naplánované soudní slyšení v rámci sporu společnosti Epic Games a Apple. Připomínat několik týdnů táhnoucí se spor není zřejmě třeba, sluší se však připomenout, že oba aktéři v poslední době přiostřili svoji rétoriku a v dokumentech, které včerejšímu slyšení předcházely, už víceméně otevřeně napadali jeden druhého. Včerejší slyšení nicméně nepřineslo žádný konkrétní výsledek a soudkyně Yvonne Gonzalez Rogers naznačila, že soudní řízení proběhne příští rok v červenci a pravděpodobně i za účasti občanské poroty, která pomůže spor vyřešit.

„Vím, že jsem pro vás všechny jen odrazovým můstkem. Kdokoliv prohraje, přijme to, ale obratem označí všechny moje kroky za chybné – to se v soudních sporech stává. Nemám z toho špatné pocity, je to prostě moje práce,“ řekla překvapivě smířlivě Rogers. Dále však uvedla, že je v rámci tohoto sporu nutné zjistit, co si o postavení obou společnosti myslí obyčejní lidé a zda je bezpečnostní rizika – o nichž mluví Apple a které se rozhodl uzamčením svého ekosystému soustavně snižovat na minimum – skutečně znepokojují. Právě tímto směrem totiž proudí hlavní argumenty Applu na konto stížností, proč neumožní vývojářům aplikací použít jiný nežli centralizovaný platební systém, ze kterého by Applu současně nenáležela žádná část podílu.

Ačkoliv mnoho lidí považuje Epic Games za hrdiny, pořád se nejedná o čestný přístup, říká soudkyně.

Na druhou stranu se ale soudkyně vymezila i vůči požadavkům Epicu, když napadla stížnosti stran výše zmiňovaného podílu i tvrzení, že chování Applu způsobilo Epic Games a technologii Unreal Engine nenapravitelnou škodu. „V herním branži, které je Epic Games součástí, je standardní praktikou jednotlivých platforem požadovat 30procentní provizi. Nebyli jste upřímní a bylo vám řečeno, že to nemůžete udělat (zavést do Fortnitu přímé platby, pozn. red.), a přesto jste tak učinili,“ řekla soudkyně. Dodala, že ačkoliv mnoho lidí považuje Epic Games za hrdiny, pořád se nejedná o čestný přístup, což podle Rogers není v pořádku. „Není znám žádný případ, kdy by bylo miliardové společnosti po ztráte několika milionů způsobena nenapravitelná škoda,“ dodala pak na konto stížností stran přístupu k uživatelským účtům a možnému vlivu celé situace na Unreal Engine.

Co se týče reakce Epic Games, právnička Katherine Forrest se snažila zachovat pro vývojáře status slabšího a obhajovala také pečlivě připravovanou kampaň, kterou odpůrci Epic Games kritizují a označují ji za kalkul. „Když se pouštíte do sporu s největšími společnostmi na světě a víte, že se strefujete do citlivých míst, plánujete všechny kroky velmi pečlivě a snažíte se udržet hlavu nad vodou,“ vysvětlila Forrest. A pravděpodobně se jí podařilo alespoň částečně obměkčit soudkyni, která navrhla jistý druh kompromisu a naznačila, že by se Fortnite mohl na App Store – a tudíž na iOS a pravděpodobně i macOS vrátit. Podmínkou však podle ní je, že by musely být všechny peníze utržené po zavedení přímých plateb drženy v úschovně a o jejich rozdělení by mělo být rozhodnuto až v rámci soudního řízení. Ovšem i když se zdálo, že o tom jsou ochotní právníci Applu uvažovat, Epic myšlenku obratem negoval s tvrzením, že by soud neměl poskytovat žádnou pomoc v souvislosti s „protiprávními provizemi monopolistům“.

Nahlásit chybu v článku

20

Napsat komentář

Další články
Nahoru