Gran Turismo 7, Sony Interactive Entertainment, Sony představuje „nadlidskou“ umělou inteligenci

Sony představuje „nadlidskou“ umělou inteligenci

Sophy vznikla, aby potrápila hráče Gran Turisma. Pomoci může i s autonomními vozidly

Zdroj: Sony
10. 2. 2022
Název: Gran Turismo 7 Vývojář: Vydavatel: Platformy: , Žánr: Datum vydání: 4. 3. 2022

Společnost Sony v úterý oznámila, že během tohoto týdne představí projekt, na kterém spolupracuje s vývojáři ze studia Polyphony Digital. Už od prvních náznaků mělo jít o něco ve spojitosti s umělou inteligencí a závodní sérií Gran Turismo, krátký teaser ale příliš informací neposkytl a pouze otevřel prostor ke spekulacím. Ty ukončuje oficiální odhalení údajně nadlidské AI pojmenované Sophy, se kterou se pustí hráči do křížku v očekávaném Gran Turismu 7, a podle vyjádření Sony se mohou virtuální závodníci těšit na něco velmi speciálního. Není to přitom jen zábavní oblast, kde by se Sophy mohla osvědčit – iniciativa míří také k technologii autonomních vozidel – Sony AI ale zatím tuto eventualitu příliš nerozebírá a dál prezentuje novinku ve spojitosti s hrami.

„Gran Turismo Sophy je revoluční závodní AI agent, který se naučil ovládat hru Gran Turismo Sport pro PlayStation,“ vymezuje novou technologii Sony. Co je důležité, díky tréninku měla Sophy získat dovednosti, které ji umožnily vyzvat a hlavně předstihnout některé z profesionálních jezdců, což má být určující i pro zážitek, který přinese sedmý díl slavné série. Na Sophy se pracuje od roku 2020, kdy vznikla i speciální divize Sony AI, s tím, že se do tréninku popisovaného agenta – i když v tomto případě spíše agentky – zapojuje cloudová infrastruktura pro možnost zpracovávat najednou bezprecedentní množství dat. Spolupráce s Polyphony Digital pak má vycházet z toho, že Gran Turismo Sport je dle vyjádření japonského giganta jedna z nejrealističtějších závodních her, a to nejen ve smyslu chování vozů, ale také zpracování tratí. „Právě díky tomuto realismu je Gran Turismo velkou výzvou pro výzkum umělé inteligence,“ dodává Sony a blíže vysvětluje ona specifika.

Na rozdíl od jiných umělých inteligencí, které porážejí lidské hráče, je Sophy unikátní v tom, kolik vlivů zpracovává. Nejde jen o rychlost vyhodnocování, jakou strategii v šachu, ale stejně tak třeba i ve StarCraftu použít – Sophy musí podle Sony zvládat uvažovat nad chováním ostatních vozů v reálném čase, brát v potaz zákonitosti konkrétní trati a povrchu, řešit reálnou fyziku, určovat, jaká jízdní stopa je nejrychlejší i ve složitých momentech předjíždění nebo dodržovat všechna pravidla, která se rovněž mohou dynamicky proměňovat. To všechno je navíc vyhodnocováno v duchu, ve kterém závodí skuteční jezdci – tedy na hraně možností, kde v podstatě neexistuje prostor pro jakoukoliv chybu. A že Sophy skutečné jezdce porážela, pak asi není vzhledem k nadšeným výrokům Sony problém uvěřit. V prezentaci je ostatně vidět, že se Sophy dokázala poprat i s výlety mimo trať a na speciální závodním eventu We Race Together dominovala nad zkušenými virtuálními piloty, včetně Takumy Mijazona, pravděpodobně nejlepšího hráče Gran Turisma Sport.

„Pro Sony AI ale není Sophy jen vědeckou výzvou. Je to také důležitý krok k uvolnění lidské představivosti a kreativity pomocí umělé inteligence, což je naším primárním posláním,“ dodávají zástupci Sony a potvrzují, že jízda proti Sophy nebude jen náročná, ale také zábavná. „Při vývoji Sophy jsme pravidelně komunikovali se špičkovými řidiči a testovali nejnovější verze. Jedním z nezapomenutelných okamžiků byla časovka, během které mluvila světová finalistka FIA Gran Turismo Championships 2020 Emily Jones o tom, jak ji Sophy inspirovala k vyzkoušení nové stopy, kterou dosud neviděla,“ dodávají pak vývojáři. Nakolik byla slova Emily Jones autentická, je otázkou, na kterou bude moci odpovědět začátkem března až samotné Gran Turismo 7, zní ale rozhodně povzbudivě, že se právě soupeřům ovládaným počítačem věnuje taková pozornost.

Na druhou stranu ale můžeme varovat před přílišným nadšením třeba skrze vzpomínku na neurální umělou inteligenci od Milestone, která měla ovládat protivníky v sérii Moto GP. Ačkoliv se propagační videa zdála být velmi lákavá, skutečnost nebyla vysloveně špatná, ale patrně nedostála všeobecnému očekávání. Pro začátek tedy bude stačit, když ostatní závodníci na trati nebudou křečovitě jezdit ve vláčku za sebou, ať se děje, co se děje, udělají sem tam nějakou chybu a nebudou to přehánět s agresivitou. Všechno ostatní osobně beru jako příjemný bonus.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru