Sony koupila studio Haven producentky Jade Raymond

Od začátku mělo podporu PlayStationu. Sony se nákupem dostává poprvé do Kanady

21. 3. 2022

Společnost Sony před krátkou chvílí oznámila, že koupila studio Haven Entertainment, které téměř přesně před rokem založila herní vývojářka a producentka Jade Raymond. Akvizice přichází po roce vzájemné spolupráce, kterou si obě společnosti pochvalovaly od samého začátku. Ze strany Sony zaznívalo, že ke studiu přistupují, jako kdyby bylo součástí rodiny PlayStation Studios, zatímco Raymond si pochvalovala těsnou spolupráci a potvrdila, že vznikající projekt vyjde exkluzivně pro PlayStation 5. Přesto se zdá trochu zvláštní, že by mělo být rozhodnutí učiněno v těchto dnech a všechna předchozí vyjádření již mohla být námluvami ovlivněna. Zároveň je také důležité upozornit, že pro Sony jde o bezprecedentní krok, protože pokud si vlastní studio nezaložila sama, již fungující kupovala vždy po vzájemné spolupráci. V minulosti to platilo pro Naughty Dog, Guerrilla Games, Insomniac Games, Media Molecule nebo Housemarque, takže je otázkou, co přesně za rozhodnutím stojí.

Naštěstí ale nezůstává bez odpovědi, protože k akvizici se velmi detailně vyjádřil Hermen Hulst coby prezident PlayStation Studios a právě Jade Raymond, která si po odchodu z Googlu, resp. divize Stadia, založila nezávislé studio, aby mohla… No, aby mohla pracovat nezávisle. To se ovšem mění a její tým se opět stává součástí velké korporace, jako tomu bylo nejen v případě Googlu, ale také Electronic Arts a hlavně Ubisoftu, kde se coby producentka podepsala pod vznik série Assassin’s Creed či Splinter Cell Blacklist. Přesto ale má být situace v tomto případě odlišná a značnou dávku nezávislosti by si Haven Entertainment mělo zachovat i po akvizici.

„Chceme, aby byl tým z tvůrčího hlediska samostatný. Ze zkušeností víme, že to vede k nejlepším možným hrám,“ říká Hulst ve svém vyjádření pro magazín Games Industry. Přál by si, aby studio Jade Raymond mohlo pracovat bez starostí a plně se soustředit na vývoj svého titulu, který byl údajně tím nejsilnějším důvodem, proč se Sony rozhodla investovat víc než na startu studia. „Mohli jsme pokračovat v roli externího partnera, ale to, co lidé ze studia Haven vytvořili, je pro nás tak vzrušující, že tu prostě vznikla touha tento vztah ještě prohloubit,“ vysvětluje Hulst. Na Sony prý udělalo největší dojem, jak se všechno v Havenu formuje a jak obrovský pokrok za uplynulý rok vývojáři udělali, což nebývá v tomto odvětví typické. „Překonali spoustu plánů, a to i z hlediska časových plánů, což se ve vývoji her stává jen velmi zřídka,“ říká konkrétně prezident PlayStation Studios a rozhodně nešetří komplimenty.

Už jsem viděl, jaký kalibr lidí dokáže Haven přilákat. Konečně jsme v Kanadě, konečně jsme v Québecu a narazili jsme na tým, který je v oblasti live service her hluboce zakořeněný, říká Hermen Hulst.

Zakladatelka studia je podle svých slov hrdá na svůj tým a váží si úžasných vztahů a důvěry, kterou se Sony navázala. Vyzdvihuje, že jádro týmu tvoří její dobří přátelé a kolegové, kteří společně s ní prošli několika společnostmi a stáli u vývoje mnoha velkých AAA titulů. Ví proto, jak k sobě přistupovat a plně na ně spoléhá i při vývoji aktuálního projektu, který dříve označila za své pojetí Rainbow Six: Siege. Má jít o multiplayerovou live service hru, která vyjde vedle PlayStationu 5 také pro PC, Raymond nicméně letos v únoru vysvětlila, že inspirace zmiňovanou akcí od Ubisoftu je spíše konceptuálního charakteru a nepotvrzuje tudíž, že jde o kompetitivní střílečku. Ovšem fakt, že v Haven sedí lidé se zkušenostmi s vývojem live service titulů – a ještě víc, že sídlí v Kanadě – mohl být pro Sony další bod motivace, proč nabídnout akvizici a úspěšně ji uzavřít. Hulst to ostatně sám jasně potvrzuje: „Už jsem viděl, jaký kalibr lidí dokáže Haven přilákat. Konečně jsme v Kanadě, konečně jsme v Québecu a narazili jsme na tým, který je v této oblasti hluboce zakořeněný.“

Jade Raymond pak v osobnějším příspěvku na blogu PlayStationu dodává, že dosavadní spolupráce se Sony pro ni byla vrcholem kariéry a označila japonskou společnost za skvělého partnera, který rozumí tvůrčímu procesu a tomu, co je potřeba k vytvoření skvělé AAA hry. „Jako first party studio SIE budeme mít příležitost spolupracovat s některými z nejznámějších vývojářských týmů na světě, včetně studií jako Guerrilla, Naughty Dog, Media Molecule nebo Insomniac Games. Jsme nadšení, že se můžeme učit od těchto studií, stejně jako od výjimečných týmů starajících se o plánování, technologie a marketing,“ uzavírá Raymond. Na oznámení hry nicméně stále čekáme, byť nelze předpokládat, že by k tomu mělo dojít v dohledné době. Bez ohledu na pochvalná slova Hermena Hulsta, hra může být v tuto chvíli na konci své předprodukční fáze a bude ještě nějakou dobu trvat, než vznikne něco, co by mohli vývojáři sdílet s veřejností. Rádi se ale necháme vyvést z omylu, pokud Haven skutečně spěje k dokončení rychleji, než je běžné.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru