Vývojáři: Sony dál brání cross-platform multiplayeru

Plnohodnotnou podporu pro hru více hráčů napříč platformami na PS4 nabízí pouhé 3 hry

26. 7. 2019

Společnost Sony loni na podzim slíbila, že se PlayStation konečně připojí k aktivitám na poli cross-platform multiplayeru a nebude těmto snahám bránit. Není sporu o tom, že si Sony může se svou platformou dělat, co uzná za vhodné. Ale když už jednou tento slib padl a Shawn Layden rovněž sebekriticky připustil, že japonský gigant měl zákazníky i vývojáře vyslyšet dříve, bylo by na místě slovo dodržet. S tím má ale zřejmě PlayStation problém. Alespoň podle mnoha vývojářů. V uplynulých měsících si autoři her opakovaně stěžovali na to, že Sony dál blokuje cross-platform multiplayer a zelenou dostane jen několik málo privilegovaných her. Za zmínku stojí například kritika ze strany Gaijin Entertainment a Hi-Rez. Jejich populární hry jsou prý po technické stránce na spojení on-line komunit dávno připravené, Sony ale měla jejich žádosti opakovaně odmítnout. Nejde přitom o žádné malé nezávislé ryby, ale naopak velké a úspěšné žraloky digitálního moře.

Teď se k této kritice připojili třeba i vývojáři ze studia Sirlin Games. Ti 25. července vydali velmi dobře hodnocenou bojovku Fantasy Strike, která je k dispozici na PC, PS4 a Switchi. Vytoužené podpory plnohodnotného cross-platform multiplayeru se však nedočkala. A autoři to znovu dávají za vinu Sony, jejíž restrikce je omezily. Hráči na PC se mohou utkat s lidmi na Switchi i PS4. Hráči na Switchi se mohou utkat s kolegy na PC, ale nikoli majiteli PS4. A majitelé PS4 se mohou pustit do boje jen s lidmi na PC. Switch a PlayStation není podle vývojářů možné spojit, ale vina neleží na straně Nintenda, ale Sony.

Na Switchi i na PC se můžete přihlašovat se stejným FantasyTagem bez ohledu na to, na které platformě jste jej vytvořili. Pokud ale vytvoříte účet na PS4, nemůžete jej použít na dalších zařízeních.

Titul přitom na tuto podporu velmi sázel a od počátku s ní počítal. Fantasy Strike automaticky páruje hráče napříč platformami, ale je samozřejmě možné omezit v nastavení výběr jen na ty se stejným zařízením. Titul navíc využívá speciální profily, takzvané FantasyTagy, které jsou, respektive mají být unikátní pro všechny platformy a vzájemně kompatibilní. Pokud si přidáte za pomoci FantasyTagu hráče mezi přátele, nemusíte se vůbec starat ani o to, na jakém systému hraje, pokud se nachází na vzájemně kompatibilní platformě. Už tady ale začíná systém narážet na restrikce Sony.

Na Switchi i na PC se můžete přihlašovat se stejným FantasyTagem bez ohledu na to, na které platformě jste jej vytvořili. Pokud ale vytvoříte účet na PS4, nemůžete jej použít na dalších zařízeních. Profil přitom umožňuje šikovně přenášet mezi platformami váš rank, zkušenosti postav a třeba i progres a rekordy hráče v singleplayeru. V budoucnu by navíc on-line identita mohla transportovat také informace napříč dalšími plánovanými módy.

Bude tedy někdy Fantasy Strike podporovat plnohodnotný cross-platform multiplayer a cross-platform účty i na PS4? “Jediným omezením je souhlas Sony. Pokud změní názor na tyto věci, rádi je budeme podporovat. V tuto chvíli nicméně nemáme dovoleno je udělat,” říkají rezolutně vývojáři ze studia Sirlin Games. A to je nepochybně obrovská škoda, protože nejsou ani zdaleka jediní. Ještě před půl rokem jsme přitom měli pocit, že jsme na počátku obrovského obratu v politice Sony a zdálo se, že ze brzy začne počet kompatibilních titulů rychle rozrůstat. Většímu rozmachu cross-platform multiplayeru ale nyní zjevně brání spíše byrokracie než technické překážky.

Jak jinak si ostatně vysvětlit skutečnost, že plná hra pro více hráčů napříč všemi dostupnými systémy je v tuto chvíli stále k dispozici jen pro trojici titulů – Fortnite, Rocket League a Dauntless. A další hrou má být až na podzim Call of Duty: Modern Warfare. Vývojáři Fantasy Strike přitom podle svých slov na této funkci pracovali dlouho a snažili se ji do PS4 verze zařadit. Už loni v červnu na Twitteru uvedli, že cross-play je klíčový pro úspěch jejich hry a je v zájmu hráčů na PlayStationu. Se Sony tuto funkci měli opakovaně řešit.

Od února se seznam her s plnou podporou cross-platform multiplayeru rozšířil o jeden jediný titul, a to rozhodně neodpovídá původním představám.

Když jsme o tomto problému psali naposledy, psal se 11. únor. Tehdy se plné podpoře těšily jen dvě hry – Fortnite a Rocket League. Byli to vhodně zvolení pionýři a populární tituly. Od té doby se však seznam rozšířil o jeden jediný titul, a to rozhodně neodpovídá původním představám. Sony přitom opakovaně ústy svých představitelů tvrdila, že se musí jednat o nějaké nedorozumění a vývojářům v ničem nebrání a je třeba jen postupovat podle blíže neupřesněného návodu a kontaktovat její zástupce. Že to není pravda, prohlásili mimo jiné i zástupci studia Chucklefish Games, kteří se u Sony marně pokoušeli cross-platform na PS4 schválit pro svou úspěšnou tahovou strategie Wargroove. Bez výsledku, byli odmítnuti. Částečnou podporou cross-platform multiplayeru se chlubí mnohem víc her, ale problém nastává především při zamýšleném spojení PlayStationu a Switche či Xboxu. Na poli PS4-PC problém nebývá. Nikdo přitom přesně netuší, v čem je potíž a proč je Sony tak vybíravá. Seznam šťastlivců připomíná nějaký elitní klub pro vyvolené.

Opakovaně přitom vývojáři apelují na Sony i s tím, že je tato funkce i v jejím zájmu a v zájmu hráčů na PlayStationu. Komunity fanoušků se sjednotí a zvětší, vylepšuje se zážitek z her i kvalita zápasů. To souvisí s tím, že je dostatek protihráčů i u stárnoucích titulů, jejichž komunita se zužuje, a plošně se zkracují časy čekání na další zápas. Nehledě na další benefity, jakými jsou třeba multiplatformní guildy a podobně. To není jen teorie, tyto věci se pozitivně projevily v praxi už ve chvíli, kdy se dotčené hry třeba úspěšně pokusily spojit hráče na ostatních platformách. A jejich autoři vycházejí z tvrdých dat.

Je to paradoxní situace. Sony tvrdí, že vývojářům v ničem nebrání a cross-platform podporuje. Většina z nich se shoduje, že to není pravda a marně opakovaně žádají o zelenou. Po technické stránce jsou na tuto revoluci tituly připravené, a jedinou překážku tak představuje zřejmě politika výrobce. Znovu zdůrazním, že problém není v tom, že by se Sony z nějakého důvodu plné podpoře bránila. Považoval bych to sice podobně jako vývojáři za chybu, ale je to svaté právo provozovatele každé podobné herní služby. Skutečná potíž spočívá v tom, že Sony říká, že program funguje, autorům je otevřený a ti přitom tvrdí opak. A nemáme důvod jim nevěřit – protože seznam kompatibilních her se skutečně nerozšiřuje, zatímco na Switchi a Xboxu ano.

V čem je podle vás problém, proč celý proces trvá tak dlouho? Je Sony příliš vybíravá, je proces komplikovanější, než si připouštíme, anebo jednoduše nemá japonský gigant ve skutečnosti zájem se k téhle iniciativě naplno připojit, jak původně deklaroval? Podělte se s námi i ostatními čtenáři o vaše názory v komentářích.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru