Robotický vysavač umí vytvořit mapu do Dooma

Začne to úklidem obývacího pokoje a skončí nominací na The Game Awards 2019

25. 12. 2018
Název hry: Doom Eternal Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , Žánr:
Doom Eternal

Možná to ani netušíte a třeba doma máte schopného 3D mapaře. To závisí na tom, zda se vám o úklid domácnosti stará robotický vysavač. Tato krkolomná podmínka není žádným naším předčasným novoročním vtípkem, ale jen dalším důkazem skutečnosti, že původní Doom je pro hráče, vývojáře a kutily nevyčerpatelnou studnicí nápadů a benchmarků. A když už by se někomu pomalu mohlo zdát, že neexistuje další bizarní platforma, kam by šlo kultovní střílečku od id Software portovat, zaměřil se Rich Whitehouse na další metu. Schopný modder a programátor totiž dokázal robotický vysavač Roomba proměnit v autonomního autora map. Doomba, jak se jeho projekt jmenuje, tak může zkrátit všem věrným fanouškům čekání na novou bezplatnou epizodu od Johna Romera. Ne snad, že bychom chtěli tvrdit, že vysavač navrhne lepší levely než proslulý designér. Ale nikdy nevíte. Začne to úklidem obývacího pokoje a skončí nominací na The Game Awards 2019.

Nic z toho by pochopitelně nebylo možné, kdyby robotický vysavač nebyl vybaven sadou chytrých senzorů a dalších udělátek, které mu umožňují bezpečně automaticky šmejdit po vaší domácnosti a uklízet, zatímco vy hrajete… třeba Dooma. Nový nástroj příznačně pojmenovaný Doomba je rozšířením pro program nazvaný Noesis, který Rich Whitehouse vytvořil už dříve. Novinka se stará o to, že pohyb vašeho robotického vysavače je sledován a uložen, aby mohl být následně importován do programu Noesis a právě s jeho pomocí pak vznikne nová mapa pro legendární FPS klasiku. Základem fungování je přitom systém Clean Map od Roomby, respektive společnosti iRobot, jehož zprávy vám umožňují kontrolovat, jak a kde robot vysával. Whitehouse si podle svých slov uvědomil, že novější modely takto poměrně obdivuhodně mapují prostor okolo sebe a zajímalo ho, jak by tato data mohl získat a co by s nimi následně šlo udělat. Brzy ho prý napadlo, že by toto poznání mohl propůjčit do služeb Temného pána.

Systém Clean Map podporují robotické vysavače Roomba série 900, ale šikovný autor svůj počin otestoval zatím jen na vlastním modelu 980. Nemůže proto slíbit, že bude Doomba bezchybně fungovat na dalších typech. Neobejdete se také pochopitelně bez zmíněného softwaru Noesis, ale s trochou šikovnosti zvládnete vše nastavit a vyzkoušet. Ostatně, pokud snad doma máte robotického pomocníka na úklid a tvorbu map v Doomovi, nezapomeňte se s námi podělit o výsledky jeho snažení. Vyluxovaný koberec fotit nemusíte, ale novou úrovní do populární střílečky nepohrdneme. Jsou přece Vánoce.

“Někteří by možná řekli, že je to zbytečnost, ale hluboko v srdci věřím, že tyhle lidi Temný pán smete z povrchu zemského a uvězní je v dimenzi věčného pekelného ohně.”

Rich Whitehouse všechny případné zájemce upozorňuje, že experimentování s mapou, která vznikne na základě úklidu vaší domácnosti, není tak docela bez rizika. Doomba například může vytvořit mapu, s níž si Doom na základě vlastních původních technologických omezení neporadí. Základní návrh tak může být z pohledu enginu chybný a vede ke kritickým chybám. Na druhou stranu žádný učený z nebe nespadl, a tak byste mohli robotickému vysavači odpustit, když napoprvé nezvládne vygenerovat něco, co překoná třeba E1M7. Modifikovat lze pochopitelně přímo v editoru textury podlahy, stropu a zdí. “Doufám, že vás tahle funkce pobaví jako mě,” vzkázal Whitehouse dalším hráčům. “Někteří by možná řekli, že je to zbytečnost, ale hluboko v srdci věřím, že tyhle lidi Temný pán smete z povrchu zemského a uvězní je v dimenzi věčného pekelného ohně,” dodal.

Všechny potřebné nástroje si můžete stáhnout na webu autora. I když Rich Whitehouse prošvihl 25. výročí původního Doooma, jak sám připouští, jde o velice originální narozeninový dárek. V tu dobu totiž ještě na svého robotického pomocníka čekal. Nápad na to, jak jej proměnit v “autora” map, měl ale už v listopadu, když společně se ženou začali zvažovat nákup autonomního vysavače. Právě tehdy mu došlo, že by schopnosti, které řada 900 má, mohl vložit do služeb pekla. Teoreticky by jeho skript mělo být možné upravit tak, aby podporoval i další hry založené na technologii původního Dooma. Takzvaný Doom engine známý dnes jako id Tech 1 poháněl kromě kultovní akce z roku 1993 i její pokračování s podtitulem Hell on Earth, ale také tituly Heretic, Hexen: Beyond Heretic nebo Strife: Quest for the Sigil.

Kdo je Rich Whitehouse

Bývalý modder a současný herní programátor má s vývojem her více než dvacetileté zkušenosti. Podílel se na celé řadě titulů pro PC, konzole, handheldy i mobily. Na kontě má hry jako Star Wars: Jedi Knight II, Star Wars: Jedi Knight - Jedi Academy, Soldier of Fortune Gold, Soldier of Fortune II, X-Men Legends, Prey, ReCore, ale i Fortnite. Než se v roce 2000 začal vývojem her živit, od poloviny devadesátých let dělal mody pro Quake. Vytvořil například prvního veřejně vydaného bota pro Quake 2 nazvaného Famkebot. Později pomohl na svět ještě Jumbotovi, jednomu z nejlepších multiplayerových AI protivníků pro Half-Life. Tento projekt zaznamenal miliony stažení a nakopl kariéru svého autora coby herního vývojáře.

# fps # peklo

Nahlásit chybu v článku

3

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru